Vanmiddag maakte Jan Douwe Kroeske de winnaars bekend  van de 5e editie van de Shell Eco-marathon Testdag. Tijdens het evenement  op de  AutoRAI werden de leerlingen van het Stedelijk Gymnasium uit Haarlem en de studenten van Hogeschool Zuyd uit Heerlen uitgeroepen tot respectievelijk de meest duurzame en creatieve deelnemers van de testdag.

Onder grote belangstelling hebben zij samen met 10 andere studenten- en scholierenteams op het tijdelijke circuit van Bleekemolen de eerste testritten gemaakt in de zelfgebouwde voertuigen. De deelnemende teams worden tijdens de finale in Duitsland eind mei uitgedaagd om met 222 andere Europese deelnemers zo zuinig mogelijk te rijden.

Het record staat op 1 liter op 4896 kilometer. Tijdens de testdag stonden het verbruik, het design van de auto’s en de duurzaamheidsvisies van de teams centraal.

Het voertuigontwerp van de Euregiorunners werd door de bezoekers van de AutoRAI verkozen tot het voertuig met het mooiste design en won daarmee de Designprijs. “Het voelt fantastisch om met deze prijs op zak onze opwachting te mogen maken tijdens de finale in Duitsland. We kunnen nu extra investeringen doen om een mooi zuinigheidsrecord neer te zetten,” zegt Rob van Loevezijn.

Team SGH viel ook in de prijzen. Zij  bewijzen op meerdere vlakken duurzaam te zijn. Volgens een drietal experts van de FUTURE ENERGY Circle hebben zij onder meer de beste visie op duurzaamheid. Bovendien reden zij 118,89 km/kWh. Hiermee winnen zij de Duurzaamheidprijs. “Met deze prijs kunnen we aan iedereen laten zien dat wij met een doordachte strategie een duurzame auto kunnen bouwen die zuiniger rijdt dan welke auto in Nederland dan ook,” aldus Willem Wijn.

“Het is te gek om te zien wat deze jonge studenten kunnen. We hebben vandaag een interactieve bijeenkomst gehad waar door drie experts op het gebied van waterstof, elektriciteit en biobrandstoffen werd gesproken over de mogelijkheden van de brandstofmix in de toekomst. De studenten- en scholierenteams die hier vandaag rondrijden doen het andersom. Zij brengen hun eigen duurzaamheidsvisies ter plekke in de praktijk en rijden rond op die toekomstige energiemix, dat vind ik bijzonder,” aldus Jan Douwe Kroeske, dagvoorzitter van de eerste Shell FUTURE ENERGY Circle.

EnergieMix

De Shell Eco-marathon bestaat dit jaar uit twee nieuwe categorieën: E-mobility category (voor de voertuigen die rijden met een elektromotor en hun energie verkrijgen uit waterstof, zonne-energie of batterijen, uitgedrukt in km/kWh) en Internal Combustion Category (voor voertuigen die rijden op  vloeibare brandstoffen, te weten; benzine, GTL, biodiesel of diesel, uitgedrukt in km/kWh). Bovendien zijn er twee typen voertuigen, de Prototype- (voor futuristische, lichte, aerodynamische designs) en de UrbanConcept auto’s (type ‘stadsauto’, geïnspireerd door meer conventionele voertuigen).

Met het debuut van de zogenaamde ‘plug-in’ krijgen deze elektrisch aangedreven voertuigen een eigen plaats in de Shell Eco-marathon. De E-mobility category wordt dit jaar geïntroduceerd en is een belangrijke verandering voor de Shell Eco-marahton. Dat twee van de in totaal 29 Europese teams die deze categorie vertegenwoordigen uit Nederland komen, laat zien dat deze technologen van de toekomst interesse hebben in de potentie van elektriciteit als energiedrager en oog hebben voor de gehele energiemix.

De Nederlandse deelnemers zijn als volgt verdeeld over de verschillende klassen:

Internal Combustion category

Euro 95                  HAN Hydromotive, Arnhem/Nijmegen (UrbanConcept)
Euro 95                  The LeekBurners, Leek (UrbanConcept)
GTL                       Roses-4-Eco, Roosendaal (Prototype)
Euro 95                  Future Force, Den Haag (Prototype)

E-mobility category

Waterstof              Eco-Runner Team Delft, Delft (Prototype)
Waterstof              Phidippides, Rotterdam (Prototype)
Waterstof              Triple-X, Amsterdam (Prototype)
Waterstof              H2A, Amsterdam (Prototype)
Elektrisch              TeamSGH, Haarlem (UrbanConcept)
Zonne-energie       Euregiorunners, Heerlen (UrbanConcept)
Elektrisch              Phidippides, Rotterdam (Prototype)
Waterstof              The Hydro Cruisers, Den Haag (UrbanConcept)

Over de Shell Eco-marathon

De Shell Eco-marathon verwelkomt ieder jaar talentvolle jongeren van middelbare scholen, universiteiten en instellingen voor technisch en wetenschappelijk onderwijs uit heel Europa. Met de Shell Eco-marathon daagt Shell hen uit zo zuinig mogelijk te rijden in een zelfgemaakt voertuig. Dat mag op waterstof, biobrandstof, zonne-energie, GTL (gas-to-liquid), elektriciteit, benzine, diesel en biodiesel.

De Europese editie van de Shell Eco-marathon wordt dit jaar voor de 27e keer gehouden. Aan de competitie op het circuit van EuroSpeedway Lausitz in Duitsland doen uit 26 landen 222 teams mee. Nederland heeft van 26 tot 28 mei met elf teams een recordaantal deelnemers aan de start.

De Shell Eco-marathon is onderdeel van het Smarter Mobility programma, waarmee Shell haar klanten, zowel bij privé- als zakelijk transport, helpt hun energiebehoeften te laten aansluiten bij de huidige transportuitdagingen. Een voorbeeld is FuelSave Partner voor wagenparken.  Dit systeem houdt elektronisch het brandstofgebruik bij en beveelt verschillende snelheden, routes en rijstijlen aan om zo zuinig mogelijk te rijden.  Maar Shell is ook ’werelds grootste distributeur van biobrandstoffen – 9 miljard liter in 2009.

Over het FUTURE ENERGY Programma

Het Future Energy Programma is  bestemd voor iedereen die geïnteresseerd is in de huidige en toekomstige energievoorziening. Samen met anderen wil Shell meer helderheid scheppen in het energievraagstuk en benadrukken dat we alle energieoplossingen en besparingen nodig hebben om aan de toenemende vraag naar energie te voldoen. Het programma bestaat uit meerdere onderdelen waaronder een documentaire, FUTURE ENERGY Circles (bijeenkomsten), een website en een FUTURE ENERGY Mixer.

Met de FUTURE ENERGY Mixer kunnen mensen online hun kennis vergroten en hun eigen energiemix samenstellen en delen. Shell wil hiermee mensen inspireren en meer kennis delen over de energietoekomst en de belangrijke rol die technologie hierin speelt.

Telefoon: 070 – 377 87 50