Dit jaar gaat opnieuw een recordaantal van elf Nederlandse scholieren- en studententeams de uitdaging aan om zo zuinig mogelijk te rijden in een zelfgemaakt voertuig. De deelnemers werken toe naar de Europese finale in het Duitse Lausitz op 26 tot 28 mei. Op het circuit presenteren zij hun eigengemaakte auto van de toekomst. Het ultieme doel is het verbreken van het record van - omgerekend - 4.896 kilometer op 1 liter benzine, dat vorig jaar door een team uit Frankrijk is gevestigd. De zuinigste stadsauto van de Shell Eco-marathon komt uit Den Haag. The Hydro Cruisers vestigden vorig jaar een Europees record door in hun klasse - omgerekend - 747 kilometer op 1 liter te rijden.

“Of dergelijke records dit jaar verbroken gaan worden of niet, het mooie aan dit project is én blijft het feit dat deelname aan de finale in Duitsland een absoluut hoogtepunt is voor de studenten en tegelijkertijd het sluitstuk vormt van één groot leerproces,” aldus Martin Brugging, docent en begeleider van het team van het Hofstad Lyceum in Den Haag.

De elf Nederlandse teams die hun voertuig zo zuinig mogelijk proberen te laten rijden, zijn allemaal afgevaardigden van een middelbare school, hogeschool of universiteit. Voor de Europese finale hebben sommige teams zich zelfs met meerdere auto’s aangemeld.

De studenten bouwen de auto helemaal zelf. Hierbij ontwikkelen ze een geheel nieuw model of bouwen ze voort op een bestaand model. Voor het eerst in de geschiedenis van de Shell Eco-marathon, doen er dit jaar Nederlandse teams mee met een elektrische auto. “Ons doel is om de wedstrijd uit te rijden met een elektrische auto die we vanuit het niets hebben opgebouwd, zonder hulp van ingenieurs, professoren of wie dan ook,” zegt Willem Wijn van het kersverse TeamSGH uit Haarlem trots.

Op 19 april hebben de deelnemende Nederlandse teams een kans om hun voertuigen uitgebreid te testen. Shell organiseert dan een speciale testdag.

Na het record van negen teams in 2010, doet er dit jaar wederom een recordaantal teams mee aan de 27ste editie van de Shell Eco-marathon. Elk jaar worden er meer scholieren en studenten aangestoken door het ‘Eco-marathon virus’. Het aantal deelnemers aan de zuinigheidswedstrijd blijft niet alleen in Nederland groeien. In heel Europa willen meer en meer teams strijden om het ontwerp van, het bouwen aan en het rijden in de zuinigste auto van Europa.

Waterstof, biobrandstof, zon, GTL, elektriciteit, benzine, diesel en FAME
Traditiegetrouw kent de Shell Eco-marathon twee categorieën waar de deelnemende teams zich op in kunnen schrijven: de Prototype- (voor futuristische, lichte en aerodynamische designs) en de UrbanConcept-klasse (type ‘stadsauto’, geïnspireerd door de meer conventionele voertuigen).

Elk van deze twee categorieën kent daarnaast een eigen deelcompetitie. Deze lopen uiteen van waterstof, zonne-energie tot elektriciteit.

De elf Nederlandse teams hebben zich aangemeld voor de volgende klasses:

 

Prototype
Eco-Runner Team, Delft Waterstof
Phidippides, Rotterdam (1) Waterstof
Triple-X, Amsterdam Waterstof
HvA, Amsterdam Waterstof
Roses-4-Eco, Roosendaal GTL
Future Force, Den Haag Benzine
TeamSGH, Haarlem Elektrisch

 

Urban Concept
The Hydro Cruisers, Den Haag Waterstof
HAN Hydromotive, Arnhem/Nijmegen Waterstof
The LeekBurners, Leek Benzine
Euregiorunners, Heerlen (1 en 2) Zonne-energie en waterstof
Phidippides, Rotterdam (2) Elektrisch

Over de Shell Eco-marathon

De Shell Eco-marathon verwelkomt ieder jaar talentvolle jongeren van middelbare scholen, universiteiten en instellingen voor technisch en wetenschappelijk onderwijs uit heel Europa. Met de Shell Eco-marathon daagt Shell hen uit zo zuinig mogelijk te rijden in een zelfgemaakt voertuig. Dat mag op waterstof, biobrandstof, zonne-energie, GTL (gas-to-liquid), elektriciteit, benzine, diesel en fatty acid methyl ester (FAME).

De Europese editie van de Shell Eco-marathon wordt dit jaar voor de 27e keer gehouden. Aan de competitie op het circuit van EuroSpeedway Lausitz in Duitsland doen uit 26 landen 222 teams mee. Nederland heeft op 26 tot 28 mei met elf teams een recordaantal deelnemers aan de start.