GTL staat voor gas-to-liquids en is een methode om van gas vloeibare brandstoffen te maken. Pearl is de grootste GTL fabriek ter wereld, en zal in 2012 gaan produceren. Pearl is een gezamenlijk project van Qatar Petroleum en Shell.

Shell CEO Peter Voser was gastheer voor het koninklijk gezelschap. “Het is een grote eer om koningin Beatrix hier te mogen ontvangen,” zei hij.

De koningin werd tijdens een busrit over het terrein bijgepraat door Andy Brown, Executive Vice President Qatar. Een rode loper, midden op het terrein, markeerde het punt waar de koningin en het kroonprinselijk paar uitstapte en even kon spreken met de medewerkers van Pearl.

De koningin toonde zich onder de indruk van de grootte van het project en de zorg die besteed wordt aan de veiligheid van de mensen. Zij stapte, samen met de prins en de prinses op de medewerkers af om met hen te praten. Een aantal medewerkers vertelde spontaan aan prinses Máxima over de uitgebreide trainingen en veiligheidsoefeningen die zij hadden ontvangen.