Studenten van de Haagse Hogeschool hebben de zuinigste waterstof vierwieler van Europa gebouwd. Het team reed 14 keer zuiniger dan een reguliere elektrische auto. Dat bleek tijdens de Europese Shell Eco-marathon, die afgelopen weekend plaatsvond in het Duitse Lausitz. Team La Joliverie uit Frankrijk  was dit jaar de grote winnaar in een prototype met verbrandingsmotor. Met een zelf ontworpen voertuig en een extreem zuinige rijstijl reed het team - omgerekend - 3.688 kilometer op één liter benzine. Zo zuinig mogelijk rijden was de uitdaging voor 183 studenten- en scholierenteams uit heel Europa.

Inmiddels is de van oorsprong Europese competitie uitgegroeid tot een prestigieuze zuinigheidswedstrijd en is het op bijna alle continenten een begrip. Met de introductie van de E-mobility categorie krijgen elektrisch aangedreven voertuigen dit jaar een eigen plaats in de Shell Eco-marathon. Een recordaantal van elf Nederlandse teams stond met hun zelfgebouwde voertuigen aan de start. Acht teams reden in de E-mobility categorie, waaronder het team The Hydro Cruisers van de Haagse Hogeschool. Vanaf volgend jaar vindt de Europese Shell Eco-marathon plaats in Rotterdam. Na 27 jaar wordt het  circuit ingeruild voor de openbare weg. Daarmee krijgt de competitie een meer stedelijk karakter.

“We zijn waanzinnig blij met dit resultaat. Hier hebben we het hele jaar keihard aan gewerkt. Supergaaf dat wij volgend jaar ons Europese record voor eigen publiek verdedigen. Dit is een extra stimulans om ons zuinige voertuig verder te ontwikkelen,” aldus Niels van Etten van The Hydro Cruisers.

Vier Nederlanders van het Shell FuelSave-Team gingen tijdens de 1 litre-Challenge ook de uitdaging aan om zoveel mogelijk kilometers op één liter benzine te rijden. Het team bestaat uit automobilisten die vanwege bijzondere omstandigheden veel op de weg zijn. In een standaard personenauto op Shell FuelSave presteerde Hans Claassen het om 22.7 kilometer te rijden op één liter brandstof. Deze competitie is onderdeel van een programma waarmee Shell automobilisten wil helpen om op eenvoudige wijze te besparen op hun brandstofkosten.

Over de Shell Eco-marathon

De Shell Eco-marathon verwelkomt ieder jaar talentvolle jongeren in de leeftijdscategorie 13 tot 26 jaar van universiteiten, middelbare scholen en instellingen voor technisch en wetenschappelijk onderwijs uit heel Europa. Met de Shell Eco-marathon daagt Shell hen uit zo zuinig mogelijk te rijden in een zelfgemaakt voertuig. De Europese editie van de Shell Eco-marathon werd dit jaar voor de 27e keer gehouden. De verrichtingen van de Nederlandse teams op weg naar de ultieme zuinigheid zijn terug te lezen op: www.fanvanecomarathon.nl.

Categorieën

De Shell Eco-marathon bestaat dit jaar uit twee nieuwe categorieën: E-mobility category (voor de voertuigen die rijden met een elektromotor en hun energie verkrijgen uit waterstof, zonne-energie of batterijen, uitgedrukt in km/kWh) en Internal Combustion Category (voor voertuigen die rijden op vloeibare brandstoffen, te weten; benzine, GTL, biodiesel of diesel, uitgedrukt in km per liter Euro 95). Bovendien zijn er twee typen voertuigen, de Prototype (voor futuristische, lichte, aerodynamische designs) en de UrbanConcept auto’s (type ‘stadsauto’, geïnspireerd door meer conventionele voertuigen).

Shell Smarter Mobility programma

Zowel de 1 litre-Challenge als de Shell Eco-marathon zijn onderdeel van het Smarter Mobility programma. Hiermee helpt Shell haar klanten, zowel bij privé- als zakelijk transport, hun energiebehoeften aan te laten sluiten bij de huidige transportuitdagingen.

070 – 377 8750