Bij de ondertekeningsceremonie in het Shell Technology Center in Rijswijk zei Gerald Schotman, Chief Technology Officer van Royal Dutch Shell plc: “De overeenkomst voor vijf jaar met TU Delft is een consequente volgende stap in een langdurige relatie tussen twee sterke partijen op het gebied van technologische innovatie.

Die relatie heeft de afgelopen vijftig jaar talloze geslaagde R&D-projecten en succesrijke gezamenlijke activiteiten opgeleverd. Wij zijn er trots op om zo’n sterke wetenschappelijke partner aan onze zijde te hebben, die ons helpt knowhow op te bouwen en de technologieën te scheppen die wij nodig hebben om een oplossing te vinden voor de vele uitdagingen waarvoor onze bedrijfstak staat bij het veiligstellen van de wereldwijde energievoorziening.”

Karel Luyben, Rector Magnificus van de TU Delft: “Ik ben erg blij dat wij de banden met Shell als wereldwijd opererende partner kunnen versterken. Wij passen goed bij elkaar, want de uitdagingen waar Shell voor staat, sluiten aan bij onze researchbelangen voor de lange termijn en bij belangrijke aandachtsgebieden voor research aan de TU Delft, zoals energie en milieu. Shell en TU Delft hebben een lange en succesvolle samenwerkingshistorie, zoals het gezamenlijke Sustainable Mobility-programma, de Recovery Factory voor tertiaire oliewinning en projecten in katalytische conversie, geo-engineering en seismologie.

Daarnaast werken TU Delft en Shell samen bij projecten voor ‘education permanente’ in het kader van de Shell Project Academy. De Universiteit is er trots op om deze uitstekende samenwerking met een nieuwe overeenkomst te kunnen voortzetten en uitbreiden.”

De overeenkomst heeft een totale contractwaarde van enkele miljoenen euro’s per jaar en plaatst alle huidige en toekomstige overeenkomsten onder een overkoepelende financiële en Intellectual Property-regeling. Een gezamenlijke Stuurgroep en vijf gezamenlijke Programmacommissies bij R&D, Learning en HR maken betere bestuursintegreatie bij de samenwerkingsactiviteiten mogelijk, terwijl de verbeterde governancestructuur voor een sterkere strategische aansluiting zorgt.

Het partnership gaat verder dan R&D-activiteiten en omvat mede een uitwisselingsprogramma voor wetenschapsmensen om de gezamenlijke projecten sneller te doen verlopen en de relatie nog verder te versterken. Daarbij bouwt Shell op haar groep van vijf gasthoogleraren die momenteel in Delft doceren. In ruil daarvoor stimuleert TU Delft wetenschappers om researchprojecten bij Shell uit te voeren. De overeenkomst voorziet tevens in intensievere steun aan studieactiviteiten.

Een voorbeeld is de Shell Project Academy, die reeds profiteert van de vakkennis van hoogleraren van TU Delft, die cursussen geven in dit essentiële onderdeel van het studieprogramma van Shell.

De huidige gezamenlijke R&D-activiteiten van Shell en TU Delft zijn vooral gericht op drie terreinen: Geofysica en EOR (tertiaire oliewinning), Fluid Flow & Materials en Procestechnologie. Een onlangs aangekondigd, omvangrijk project is het Recovery Factory-programma. Doel van dit zesjarige project is het ontwikkelen van innovatieve technologieoplossingen om de hoeveelheid olie en gas die uit ondergrondse reservoirs kan worden gewonnen, te vergroten door nieuwe technologie met traditionele methoden te combineren.

Tel.: 070 – 377 8750