Voor de AutoRAI in Amsterdam, waarvan Shell hoofdsponsor is, staat een aantal bijzondere activiteiten op het programma die uiteenlopen van een dagelijkse Shell V-Power-stunt tot de nationale testdag van de Shell Eco-marathon.

Volgens communicatiedirecteur Herman Kievits past de aanwezigheid van Shell op een evenement als de tweejaarlijkse AutoRAI in de ambitie om het merk Shell verder kracht en glans te geven. “We kunnen vele facetten van ons bedrijf extern laten zien, die Shell helpen in de reputatie en het realiseren van de bedrijfsdoelen”, aldus Kievits. Daarnaast vindt hij het van belang dat het bedrijf ook internationaal de ambities rond het thema smarter mobility (slimmere mobiliteit) duidelijk positioneert.

Wat kunnen de bezoekers en autoliefhebbers verwachten tussen 12 en 23 april? Er zal een nu nog geheim maar spectaculair V-Power-evenement zien zijn. De bijzondere act valt of staat bij de juiste technologie, snelheid en motorprestaties waarvan de primeur op 12 april is. De stunt wordt vervolgens vanaf de volgende dag driemaal daags uitgevoerd op het AutoRAI Buitenpark.

Vrouwen

Een ander in het oog springend publieksevenement zal de Battle of the Sexes zijn. Op de speciale Shell FuelSave-stand in hal 10 worden vrouwen uitgedaagd om tegen hun man, vriend, broer of buurman te rijden. Niet om te laten zien dat zij eigenlijk betere bestuurders zijn, maar om te bewijzen dat vrouwen zuiniger kunnen rijden. Voor die strijd staan twee witte cabrio’s van Alfa Romeo op een rollenbank klaar. De aftrap voor de strijd tussen vrouw en man is op 14 april.

Testdag

De testdag voor de Nederlandse deelnemers aan de jaarlijkse Shell Eco-marathon (SEM) is ook een belangrijk onderdeel van de Shell-inbreng. Werd dit evenement in de twee voorgaande jaren nog in het Amsterdamse Olympisch Stadion gehouden, deze keer is hal 4/5 in de RAI de plaats waar het gaat gebeuren. Op dinsdag 19 april gaan twaalf studententeams hun zuinige voertuigen uitproberen, waaraan zij al maanden hebben gewerkt.

Er zal ook alle ruimte zijn om verder te sleutelen aan de karretjes en advies te krijgen van deskundigen die als Shell Fuel Marshalls optreden. Het hoogtepunt van de testdag is de uitreiking van de publieksprijs voor ‘het beste design’ – welk zuinigheidswonder valt in de smaak bij de toeschouwers?

De Europese Shell Eco-marathon is van 25 tot en met 27 mei in het Duitse Lausitz. Studenten uit vele landen proberen met hun zelfgemaakte voertuigen extreem zuinig te rijden.

NRGY

Gekoppeld aan de testdag op de Amsterdamse autotentoonstelling is de NRGYtable. Dit is de eerste van een reeks interactieve bijeenkomsten die speciaal bedoeld zijn voor degenen die zijn geïnteresseerd in energie en onze toekomstige energievoorziening.

De NRGYtable (spreek uit: energy table) biedt een podium aan energiedeskundigen om te praten over de betekenis van toekomstige energievormen. Boven de tafel hangt een carré aan projectieschermen zodat de bezoekers de discussie goed kunnen volgen. Sprekers bij de NRGYtable zullen als jury bepalen welk testteam die dag de Duurzaamheidsprijs wint.

Deze gaat naar het SEM-team dat niet alleen zuinig weet te rijden, maar ook op andere gebieden duurzaam gedrag aan de dag legt, denk aan materiaalgebruik, reisgedrag en het delen van kennis.

Toekomstbeeld

Een prominent onderdeel van de NRGYtable zal de NRGYmixer zijn. Dit is een webapplicatie waarmee mogelijke scenario’s van ons energiegebruik in 2025 in een oogopslag inzichtelijk kunnen worden gemaakt. Op basis van antwoorden op vragen aan AutoRAI-bezoekers schetst de mixer een toekomstbeeld van de verhouding tussen verschillende energievormen.

Elk nieuw antwoord levert een herberekening op van dat toekomstbeeld. Dit moet een gevoel van ‘interactie’ geven tussen de verwachtingen van het publiek en de huidige feiten: de vraag naar energie stijgt, de fossiele delfstoffen worden op termijn minder, de ruimte voor alternatieve energie groter.

Tijdens de AutoRAI zullen de energiemixers op verschillende plaatsen te gebruiken zijn, onder meer op de Shell FuelSave-stand en in het Future Mobility-paviljoen.