Shell lanceert vandaag de Shell FuelSave Challenge: een interactief rijspel dat de automobilist helpt de basisprincipes van brandstofefficiëntie beter te begrijpen en zuiniger te rijden. Check www.shell.nl/fuelsave en ontdek hoe zuinig jij rijdt.

Nederlanders storen zich niet alleen meer dan de rest van Europa aan energieverspilling, 48% van de bevolking vindt het ook zonde van het geld. Daar waar mogelijk willen onze landgenoten alles doen om de hoge brandstofkosten te reduceren. De basiskennis van zuinig rijden is er.

Zo zijn Nederlanders goed op de hoogte van het belang van snel opschakelen en gebruikt 63% de hoogste versnelling regelmatig. Hierin blinken Nederlanders uit ten opzichte van de rest van Europa. Ook gebruikt 61% van de Nederlandse weggebruikers de juiste motorolie en onderkent de meerderheid het belang van de juiste bandenspanning. Hierbij hebben mannen (79%) duidelijk meer kennis dan de vrouwen (51%) van het gewenste aantal bar.

Rijd gelijkmatig

De Nederlandse weggebruiker kan nog veel verbeteren wat betreft een soepele rijstijl. 50% van de Nederlanders rijdt niet constant en verliest onnodig brandstof door te snel optrekken en te hard remmen. Of we nu in de file rijden of voor een spoorwegovergang staan, tweederde van de automobilisten laat ongeacht waarvoor en hoe lang zij moeten wachten, de motor draaien.

Slechts 29% zorgt ervoor dat de motor na maximaal 10 seconden uitgaat. Daarnaast rijdt 84% van de automobilisten op de snelweg gemiddeld harder dan 110 kilometer per uur. Weggebruikers in andere Europese landen zijn tweemaal vaker bereid om hun snelheid te verminderen. Dit heeft een duidelijke invloed op het brandstofverbruik van de auto. Hoe sneller men rijdt, des te meer brandstof het voertuig zal verbruiken om de snelheid constant te houden.

Besparen op brandstofkosten

Brandstof vormt een groot deel van de kosten van autorijden, maar slechts 8% van de automobilisten kiest bewust voor een brandstof met een brandstofbesparende formule. Door de juiste brandstof te kiezen en de zuinig rijden tips toe te passen kunnen Nederlanders kosten besparen. Door regelmatig bij het tanken te checken hoeveel kilometer per liter gereden is, kan inzicht in eigen rijgedrag verkregen worden. Op dit moment doet slechts 44% van de vrouwen dit, ten opzichte van 56% van de mannen.

“Shell wil klanten graag helpen om de lasten te verlichten middels Shell FuelSave, de zuinige Euro 95 en Diesel die niet meer kost. Het is onze meest indrukwekkende brandstofbesparende formule tot nu toe. De brandstof is verrijkt met een wrijvingsverminderaar en het helpt de inlaatkleppen van de motor schoon te houden. Hierdoor komt u verder op een tank”, aldus Alfonso Dozzi, Fuels Marketing Manager Benelux en Frankrijk van Shell Nederland Verkoopmaatschappij B.V.

“Daarnaast hanteert Shell een scherp prijsbeleid. Dagelijks checken 300 Shell-medewerkers in het hele land de prijzen bij andere benzinestations om een competitieve prijs te garanderen. Op basis van de bevindingen wordt indien nodig de pompprijs aangepast.”

Test nu zelf hoe zuinig jij rijdt

In aanvulling op de onderzoekresultaten lanceert Shell vandaag de Shell FuelSave Challenge: een interactief rijspel om de automobilist de basisprincipes van brandstofefficiëntie beter te laten begrijpen en daardoor zuiniger te rijden. Ga naar www.shell.nl/fuelsave en ontdek hoe zuinig jij rijdt!

Gebaseerd op het Shell FuelSave onderzoek zijn de belangrijkste zuinig rijden tips:

1. Voorkom te hoge toerentallen. De toerenteller ‘in het rood brengen’ verbrandt extra brandstof.

2. Schakel zo snel mogelijk door naar de hoogste versnelling.

3. Rijd gelijkmatig. Door agressief rijden verbruikt uw auto tot wel een derde meer brandstof dan wanneer u soepel rijdt.

4. Laat de motor niet onnodig stationair draaien. Langer dan 10 seconden in een verkeersopstopping? Zet de motor uit en verminder het gebruik van brandstof als u in de file staat.

5. Verminder uw snelheid. Als u op de snelweg rijdt, kan een bescheiden vermindering onder de 110 km/u een duidelijke invloed op het brandstofverbruik van uw auto hebben. Hoe sneller u rijdt, des te meer brandstof uw voertuig zal verbruiken om de snelheid constant te houden.

6. Kies bewust voor een brandstof met een brandstofbesparende formule.

Telefoon: 070–377 87 50