Dat meldde een woordvoerder van de politie. De actie diende als protest tegen olieboringen in het Noordpoolgebied. Shell begon zondag met een proefboring in de wateren ten noorden van Alaska en heeft twee boorschepen in het gebied.

Onder meer in Den Haag, Leiden, Eindhoven en langs de A2 bij Breukelen saboteerden actievoerders van Greenpeace de diesel- en benzinepompen. Rond 09.15 uur was negentig procent van de getroffen stations weer in bedrijf.

''Het is vervelend en we betreuren de overlast die onze klanten ondervinden'', meldde een Shell-woordvoerder. ''We vrezen dat hun veiligheid en die van medewerkers bij dit soort acties gevaar loopt.''

De brandweer knipte de kettingen waarmee Greenpeace vulpistolen aan elkaar had gebonden later weer open. Tijdens de actie waren de shops van de tankstations gewoon open.

Response van Shell op de Greenpeace-acties van 14 september

Shell heeft bevestigd dat acties hebben plaatsgevonden op een aantal van haar tankstations in Nederland. Het bedrijf vindt het heel vervelend dat dit ook overlast veroorzaakt voor haar klanten.

Shell respecteert het recht van Greenpeace om het niet met haar eens te zijn. “Maar veiligheid heeft de hoogste prioriteit binnen Shell – voor medewerkers, klanten, en ook demonstranten zelf. Die prioriteit geldt overal en dus ook voor onze activiteiten in Alaska, op kantoren van Shell en op tankstations."