Shell presenteert vandaag een nieuwe brandstof die direct zonder aanpassingen kan worden gebruikt in voertuigen met een dieselmotor én een bijdrage kan leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit in grote steden: Shell gas-to-liquids (GTL) Fuel.

Shell GTL Fuel -- een vloeibare brandstof, gemaakt van aardgas -- is sinds 1 april op de Nederlandse markt beschikbaar voor professionele dieselgebruikers zoals openbaar vervoer, afvalverwerkingsbedrijven en bedrijven met wagenparken. Vanuit het Shell depot in Arnhem is er 80 miljoen liter per jaar beschikbaar.

“Shell heeft de ambitie de meest competitieve en innovatieve energiemaatschappij te zijn. De introductie van GTL op de professionele Nederlandse transportmarkt onderstreept deze ambitie en dat is voor ons een reden tot trots,” aldus Dick Benschop, President-directeur Shell Nederland.

Omdat deze brandstof vrijwel vrij is van zwavel en aromaten en een hoog cetaangetal heeft, vindt er een schonere verbranding plaats. Hierdoor worden er minder  stikstofoxiden, zwaveloxide en fijnstofdeeltjes geproduceerd dan bij conventionele diesel. Roet, en daarmee fijnstof, heeft met name in stedelijke gebieden een zeer negatief effect op de luchtkwaliteit. Shell GTL Fuel kan dus een bijdrage leveren aan de verbetering van de lokale luchtkwaliteit in de grote steden.

Onderzoekers uit het R&D centrum van Shell in Amsterdam staan in 1973 aan de wieg van de ontwikkeling van deze nieuwe brandstof. Doel is om alternatieven te vinden voor aardolie als grondstof voor transportbrandstoffen. Dat onderzoek legt de basis voor de bouw in 1993 van de eerste commerciële GTL-fabriek in Bintulu, Maleisië.

In 2007 start Shell met de bouw van het Pearl GTL-project in Qatar. Deze grootste GTL-fabriek ter wereld is tien keer groter dan die in Bintulu. Pearl is uniek in de olie- en gasindustrie, met een ongeëvenaarde schaal en technologie en zal een sleutelproject zijn in de komende tientallen jaren. Pearl benut Shells technologie om 45 miljoen kubieke meter gas per dag om te zetten in olieproducten van hoge kwaliteit. Voorbeelden van die producten zijn gasolie, hoge kwaliteit basisolie voor smeerolie en grondstoffen voor de petrochemie.

Pearl is ontworpen om per dag 140.000 vaten GTL producten te vervaardigen en 120.000 vaten natural gas liquids.

Tijdens de productintroductie op het Drijvend Paviljoen in Rotterdam showt Shell een voertuig dat deel heeft genomen aan de Shell Eco-marathon en dat rijdt op GTL. De Shell Eco-marathon is een wedstrijd, waarbij Shell de deelnemers uitdaagt voertuigen te bouwen die zo ver mogelijk kunnen rijden op één liter brandstof. Doel is niet om snelheidsrecords te breken, maar om zo zuinig mogelijk te rijden. De volgende editie vindt plaats in Rotterdam.

Producteigenschappen:

  • In hoge mate biologisch afbreekbaar
  • Vrijwel vrij van zwavel en aromaten
  • Kleurloos en bijna geurloos
  • Hoog cetaangetal (75/80 tegen 48/56 voor conventionele diesel)

Productvoordelen:

  • Draagt bij aan het verminderen van lokale uitstoot (stikstof¬oxiden, zwaveloxide, fijnstofdeeltjes/roet)
  • Eenvoudige overgang van diesel naar Shell GTL Fuel zonder investering in de bestaande infrastructuur
  • Kan helpen om het motorgeluid te verminderen
  • Kan bijdragen aan verbetering van het welzijn van de werknemer (minder bloot¬stelling aan rook, uitstoot, geur en lawaai)
  • Eenvoudig te gebruiken in zowel nieuwe als oudere dieselmotoren

Shell Mediacontacten 

Telefoon: 070 377 8750