Na de overhandiging van de lesmap werd een groep van 28 meisjes en jongens van 4-HAVO getrakteerd op een anderhalf uur durende les uit de lesmap.

Schooldocente Iris Wisse en Robbert Paul Aalbregt (auteur van de lesmap) verzorgden deze les. Aalbregt is afkomstig uit het onderwijs en op diverse momenten in zijn loopbaan (van in totaal 17 jaar trainer/coach in het Hoofdklasse hockey) verbonden geweest aan de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB).

Zo was hij eerder Bondscoach van Jong Oranje Dames en Meisjes B. In 2002 stond hij als docent Lichamelijke Opvoeding aan de basis van de zeer succesvolle Nationale Shell Schoolhockeycompetitie, die dit jaar haar 10e editie beleeft.

De KNHB vindt het belangrijk dat kinderen op school op een leuke en verantwoorde wijze kennis maken met hockey. Het schoolhockeyproject is gericht op versterking van de driehoek school, vereniging en gemeente. De KNHB ondersteunt samen met partner Shell het project dat is gericht op: kennismaking met hockey, promotie van het hockey, verbreding van de technische kennis en het enthousiasme voor hockey onder groepsdocenten en leerkrachten Lichamelijke Opvoeding.

De lessen uit de lesmap slaan een brug tussen het bewegingsonderwijs op school en buiten school en vergemakkelijken daarmee de stap naar de hockeyvereniging. Veel verenigingen ondersteunen hockey op scholen en zijn vaak actief door bijvoorbeeld trainers in te zetten voor het geven van de lessen of het beschikbaar stellen van accommodaties.

De afgelopen maanden heeft auteur Robbert Paul Aalbregt, in opdracht van de KNHB, verspreid over het land negen clinics gegevens aan groepen van steeds zo’n 20-30 docenten Lichamelijke Opvoeding over hoe om te gaan met deze lesstof. De map is samengesteld voor in principe acht lessen gedurende het schooljaar, maar de lessen zijn ook eenvoudig op onderdelen uit te bouwen.

Meer informatie over hockey en onderwijs en de mogelijkheden vanuit de KNHB op de website van de KNHB.