Zowel het Business Forum, de wedstrijden van de Shell Eco-marathon als ‘Het Lab’ overtroffen de verwachtingen. De laatste twee trokken in totaal rond 40.000 belangstelllenden. Het evenement, dat dit jaar voor het eerst in Nederland gehouden werd, wordt ook in 2013 en 2014 in Rotterdam georganiseerd. Ook dan is Ahoy’ het toneel van de zuinigheidswedstrijd voor studenten.

"Studententeams hebben hierop de Shell Eco-marathon topprestaties geleverd en duizenden bezoekers hebben in in ‘Het Lab’ kunnen ontdekken hoe veelzijdig en leuk de band is tussen energie, technologie en innovatie", aldus Dick Benschop, president-directeur Shell Nederland. "Verder hebben wetenschappers en topmensen uit het bedrijfsleven inzichten uitgewisseld over de relatie tussen water, energie en voedsel op het Business Forum."

‘Powering Progress Together’ Business Forum

Op woensdag 16 mei bezochten ruim 500 van de meest vooraanstaande denkers in de wereld het Business Forum, waar gesproken werd over de relatie tussen energie, water en voedsel. Deze drie hulpbronnen zijn schaars en het gebrek eraan vormt voor grote delen van de wereld een bedreiging voor de ontwikkeling van welvaart en welzijn. Shell ambieert als energieproducent een rol in de wereldwijde discussie hierover.

Shell Eco-marathon

Vanaf donderdag 17 mei dongen ongeveer 200 teams mee naar de hoofdprijzen in de wedstrijd. Daarbij ging het niet om snelheid, maar om wie met een zelfgebouwd voertuig (omgerekend) de meeste kilommeters reed op één liter benzine of één kWh elektriciteit.

Deelnemers waren teams van studenten (16-25 jaar) van universiteiten en middelbare scholen uit heel Europa. Bijna 3000 studenten uit 24 landen presenteerden hun futuristisch ogende voertuigen. De wedstrijd bestond uit twee hoofdcategorieën: Urban Concept (voertuigeen die enigszins lijken op een normale auto) en Prototype (vrije categorie, vaak met superstroomlijn).

In elke categorie waren zeven energiebronnen mogelijk: brandstofcel, elektrisch, zonnecellen, benzine, diesel, alternatieve benzine en alternatieve diesel. De Nederlandse teams MAC EEco Team van ROC Ter Aa uit Helmond en Green Team Twente van Universiteit Twente uit Enschede leverden indrukwekkende prestaties.

Beide teams werden eerste in hun subcategorie, respectievelijk Prototype, alternatieve diesel en Prototype, brandstofcel.

Het Lab

In ‘Het Lab’ konden bezoekers, jong en oud, bijvoorbeeld ervaren hoeveel energie je dansend kunt opwekken. Alle zintuigen werden geprikkeld bij de Energy Explorer waar de wetenschap achter energiebronnen als wind, water en gas centraal stond. In twee hallen van Ahoy’ stonden vele attracties opgesteld waar de bezoeker op interactieve wijze kennis konden maken met innovatie en energie.

070 - 377 8750