Shell bouwt bunkerschip voor LNG

3-dec-2014

Shell laat een speciaal bunkervaartuig bouwen om schepen varend op LNG (liquefied natural gas) van brandstof te voorzien. Het bunkerschip krijgt de Rotterdamse haven als standplaats waar het gebruik gaat maken van de nieuw te bouwen LNG-laadpier bij de Gas Access to Europe (Gate) terminal. Het bunkervaartuig is een volgende stap in de ontwikkeling van LNG als schonere brandstof voor scheepvaart.

Shell verenigt experts in energiedebat over innovatie

27-nov-2014

Shell brengt vandaag tweehonderd energie-deskundigen bijeen voor een debat over de toekomstige energievoorziening. Met een pleidooi voor versnelling van innovatie door betere samenwerking tussen overheid, wetenschap en bedrijfsleven opende Shell dit jaar de viering van een eeuw innovaties uit Amsterdam. ‘Het energievraagstuk en klimaatverandering vereisen pragmatisme, gezond verstand en innovatieve technologie.’

Shell en Mauritshuis winnen SponsorRing 2014

21-nov-2014

Shell en het Mauritshuis hebben de prestigieuze SponsorRing 2014 in de categorie Kunst en Cultuur in de wacht gesleept. Shell heeft als partner van het museum substantieel bijgedragen aan de uitbreiding van het onlangs heropende Mauritshuis. Een langdurige samenwerking die verder gaat dan een eenmalige financiële impuls en een sterk inhoudelijke component heeft: techniek en kunst ontmoeten elkaar in gezamenlijk onderzoek.

Shell geeft bijna 1700 ‘gast-koks’ kijkje in Amsterdamse innovatiekeuken

4-okt-2014

Bijna 1700 geïnteresseerden hebben 4 oktober een kijkje genomen in de keuken van Shell Technology Centre Amsterdam (STCA). Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan opende STCA – tijdens het Weekend van de Wetenschap – de deuren voor het landelijk publiek. Jong en oud deden experimenten zoals Shell-onderzoekers deze dagelijks doen. Ontdekten bijvoorbeeld wat hightech 3D-printen én glasblazen met elkaar te maken hebben.

Shell laat honderd Ferrari’s starten in allerkleinste tour ooit

1-okt-2014

Amsterdam startpunt voor unieke LEGO actie bij Shell. Meer dan honderd Ferrari’s verzamelden zich vanochtend op het Museumplein in Amsterdam voor de Shell City to City tour. De Shell-masters gaven het startsein voor de allerkleinste tour met LEGO® Ferrari’s die ooit gehouden is in Nederland. De komende dagen reizen zij door alle twaalf provincies. Hun avonturen zijn te volgen op www.shell.nl/lego.

Shell start samenwerking voor het werven en opleiden van onderhoudsmonteurs

8-sep-2014

Shell is een samenwerking gestart met Goflex, Imtech, Cofely en Stork. De samenwerking heeft als doel nieuw technisch MBO-talent te werven en te ontwikkelen. Dit is de eerste keer dat opleiders (Goflex), contractors (Imtech, Cofely en Stork) en asset owners (Shell Moerdijk) samen gaan werken in een werk-leer traject.

Shell en Starbucks vieren feestelijke opening

1-sep-2014

Shell Nederland Verkoopmaatschappij en Starbucks Coffee Company (Nasdaq: SBUX) vieren vandaag de feestelijke opening van de allereerste Starbucks retail store in Nederland, gevestigd bij Shell station Haarrijn aan de A2 nabij Breukelen. Weggebruikers kunnen hier van hun favoriete Starbucks drankje gaan genieten.

Shell laat de harten van Ferrari F1-coureurs sneller kloppen

22-aug-2014

Scuderia Ferrari-coureurs hebben in de aanloop naar de Shell Belgian Grand Prix samen met Shell-wetenschappers een unieke test gedaan, waarbij hun fysieke reactie tijdens het rijden werd gemeten. De Formule 1-coureurs Fernando Alonso en Kimi Räikkönen werden aangesloten op fysiologische meetinstrumenten en reden op een speciaal door Shell ontworpen testcircuit om erachter te komen welke elementen van de rit ze het spannendst vinden.

Shell introduceert vernieuwde reeks Shell Helix

16-jul-2014

De meeste Nederlandse automobilisten (83%) zijn zich bewust van het belang van regelmatige olieverversing, maar besteden dit liever uit dan het zelf te doen (88%). Dit blijkt uit onderzoek* van Shell. Met de zomervakantie in aantocht worden er weer de nodige extra kilometers gemaakt. Hierbij is de auto vaak zwaarbeladen en wordt er veel file gereden waardoor de auto vaak moet stoppen en starten. Dit vergt veel van een motor en dus motorolie. Een volsynthetische variant, zoals Shell Helix Ultra, is bij uitstek geschikt voor dit soort condities. Shell helpt automobilisten graag op weg in de keuze naar de juiste olie en introduceert een vernieuwde reeks Shell Helix Ultra motoroliën voor betere prestaties, bescherming van de motor en minder onderhoud.

Shell-CTO: snelheid van innovatie moet omhoog

2-jul-2014

De wereldbevolking groeit snel. Om te kunnen voldoen aan de toekomstige energievraag en de klimaatverandering het hoofd te kunnen bieden, is meer innovatie en samenwerking nodig. Dat zei Chief Technology Officer Gerald Schotman tijdens de ‘Innovation Open House’ bij Shell Technology Center Amsterdam.

Incident Shell Moerdijk

4-jun-2014

Op het terrein van Shell Moerdijk heeft zich in de avond van 3 juni een explosie voorgedaan in een reactor van de MSPO-2 installatie. Als gevolg hiervan is brand ontstaan die inmiddels onder controle is.

Update 1- Incident Shell Moerdijk

4-jun-2014

Op het terrein van Shell Moerdijk heeft zich in de avond van 3 juni een explosie voorgedaan in een reactor van de MSPO-2 installatie. Als gevolg hiervan is brand ontstaan.

Update 2- Incident Shell Moerdijk

4-jun-2014

Omwonenden van Shell Moerdijk zijn gisteravond laat geschrokken van een explosie in een installatie op de chemie-site Shell Moerdijk. Wij betreuren dit incident en de hinder en overlast voor omwonenden ten zeerste.

Update 3- Incident Shell Moerdijk

4-jun-2014

Shell betreurt het dat zich gisteravond een incident heeft voorgedaan op onze chemie-site Shell Moerdijk. Na een explosie in de MSPO-2 installatie op 3 juni even voor 23:00 uur ontstond een felle brand in deze fabriek waarin styreen-monomeer en propeenoxiden wordt geproduceerd. Dit zijn grondstoffen voor kunststoffen. De fabriek was tijdelijk buiten gebruik voor normaal onderhoud.

Update 4- Incident Shell Moerdijk

4-jun-2014

Shell betreurt zeer dat zich gisteravond een explosie en brand heeft voorgedaan op Shell Moerdijk die overlast en bezorgdheid heeft gegeven voor onze buren en medewerkers.

Shell en Feyenoord verstevigen samenwerking

27-mei-2014

Shell Nigeria wil de samenwerking met Feyenoord rond de NNPC/Shell Cup de komende jaren verstevigen. De NNPC/Shell Cup is een prestigieus nationaal jeugdtoernooi in Nigeria waaraan drieduizend middelbare scholen en in totaal meer dan zestigduizend leerlingen deelnemen.

Rijgedrag vergeleken: oudere automobilisten rijden beter en zuiniger dan jongeren

26-mei-2014

Onderzoek van Shell geeft inzicht in het rijgedrag van Nederlanders en andere Europeanen. Jonge automobilisten denken dat ze vlotter, veiliger en slimmer rijden dan hun oudere medeweggebruikers. Terwijl de oudere generatie jongeren in het verkeer juist als onberekenbaar en nonchalant ziet. Dit blijkt uit het Shell FuelSave Smarter Driving onderzoek waarin het rijgedrag van verschillende leeftijdsgroepen in Europa onder de loep wordt genomen. Het onderzoek onthult verder een aantal opvallende rijgewoontes bij beide generaties: zo geeft een verrassend aantal jonge automobilisten (71%) toe dat ze vaak met één hand of zelfs zonder handen aan het stuur hun auto besturen.

Turkse teams inspireren jeugd Rotterdam-Zuid

17-mei-2014

'Het gaat om zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen.' Volkan Cetin, student van de Sakarya universiteit in Turkije vertelt zestig kinderen met een Turkse achtergrond uit Rotterdam-Zuid dat het misschien niet altijd zo gaat zoals je verwacht in het leven, maar dat je er zelf altijd het beste van kunt maken.

Toekomststeden in de maak

15-mei-2014

Shell brengt vooraanstaande denkers en beleidsmakers bijeen. Beleidsmakers, topmensen uit het bedrijfsleven en academici komen vandaag op het internationale forum Powering Progress Together bijeen om de toekomst van onze snel verstedelijkende wereld in het licht van de groeiende druk op de mondiale energie-, voedsel- en watersystemen te bespreken.

Studenten tonen revolutie op gebied van mobiliteit

9-mei-2014

Nederlandse Shell Eco-marathon teams bouwen eerste auto’s met kenteken die 1 op 500 rijden. HAN Hydromotive en Team TU/ecomotive lanceren de eerste extreem zuinige wegwaardige Shell Eco-marathon auto’s met een gemiddeld verbruik van 1 op 500. Op 16 mei verschijnen zij aan de start van Shell Eco-marathon Europa in Rotterdam om het op te nemen tegen 3.000 leeftijdsgenoten uit heel Europa en Afrika en te zien wie het verst kan rijden op zo min mogelijk brandstof of kWh.

Shell laat meiden energie opwekken tijdens Girlsday 2014

24-apr-2014

Shell laat bijna 600 meiden tijdens Girlsday 2014 energie opwekken, parfum maken, koolzuurgas produceren en robots bouwen. De vestigingen in Amsterdam, Den Haag en Moerdijk openen de deuren en laten HAVO- en VWO-scholieren de mogelijkheden van een bèta/technische opleiding ervaren.

Analytische technieken basis van innovatie voor Shell

1-apr-2014

Efficiëntere winning door kruisbestuiving downstream-upstream. Analytische technieken die voorheen vooral bij de verwerking van olie en gas zijn ingezet, worden steeds vaker gebruikt om de winning van olie en gas verder te optimaliseren. Deze technieken vormen de komende jaren een belangrijke pijler van het innovatiebeleid van Shell.

Shell trakteert 750 ouderen op diner

28-mrt-2014

Shell organiseert in het kader van NLdoet op 28 maart diners voor 750 ouderen in de bedrijfsrestaurants in Den Haag, Rotterdam en Rijswijk. “Zo’n avond betekent veel voor ouderen die nog maar weinig de deur uitkomen. Op deze manier kunnen ze met anderen uit de omgeving van een volledig verzorgde avond genieten”, zegt Manon van Dijk, coördinator evenementen van het Nationaal Ouderenfonds.

Shell en Feyenoord brengen sport en onderwijs samen

19-mrt-2014

De Feyenoord Foundation en Shell gaan kinderen uit Rotterdam-Zuid helpen om als topsporters te werken aan wat ze moeilijk vinden op school. Dit gaan ze doen via S.V. GIO – een sport-leerclub voor kinderen uit groep 7 en 8 met een leerachterstand, die gerund wordt door de Giovanni van Bronckhorst Foundation.

Shell Bachelor Master Prijs voorondergrondse stroomkabels en algenonderzoek

12-mrt-2014

Hossein Khalilnezhad van de TU Delft en Universiteit Twente-student Robin Vet zijn de winnaars van de Shell Bachelor Master Prijs. Hossein won met een studie naar ondergrondse hoogspanningskabels en Robin deed onderzoek naar het winnen van oliën uit algen. Finalist Gerrit Boersma van de TU Delft sleepte met een nieuw procédé voor koperrecycling de publieksprijs in de wacht.

Shell benadrukt belang internationalisering onderwijs

11-mrt-2014

Nederland moet nog een slag slaan als het gaat om aantrekken van buitenlands talent. Dat zei President-Directeur Dick Benschop van Shell Nederland op het jaarcongres van Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationale samenwerking in het hoger onderwijs.

Shell introduceert vernieuwd Helix Ultra motorolie-portfolio

3-mrt-2014

Ontworpen om de motor optimaal te reinigen en beschermen. Shell introduceert een vernieuwd Helix motorolie-portfolio voor personenwagens in Nederland. De auto’s van nu vragen om een motorolie die niet alleen voldoet aan de steeds veranderende eisen, maar ook de prestaties en levensduur van de motor verbetert. Daarom bestaat de vernieuwde reeks Shell Helix Ultra-motoroliën uit een aantal kwalitatief hoogwaardige producten die zijn samengesteld met behulp van de unieke Shell PurePlus Technology. Dit is een nieuwe, gepatenteerde technologie die op een innovatieve manier synthetische basisoliën uit aardgas produceert. In combinatie met Shell’s Active Cleansing Technology, één van de belangrijke eigenschappen van Shell Helix-motoroliën, zorgt de vernieuwde Shell Helix Ultra-productenreeks voor een nog betere reiniging en bescherming van de motor. Geen enkele andere motorolie zorgt ervoor dat de motor zo goed als fabrieksschoon blijft.

Shell FuelSave Partner uitgebreid met geïntegreerde dienst voor wagenpark- en brandstofbeheer

25-feb-2014

Shell heeft het aanbod van Shell FuelSave Partner uitgebreid met een geïntegreerde, geavanceerde dienst voor brandstof- en wagenparkbeheer voor vrachtwagens. Het nieuwe aanbod is ontwikkeld in het kader van de technische samenwerking met Omnitracs Europa en brengt de uitgebreide brandstofmanagementdiensten van Shell en de wagenparkbeheerdiensten van Omnitracs Europa samen in één telematics-unit. Bovendien biedt het één online beheerportaal, FleetVisor, voor een compleet overzicht van het brandstof- en wagengebruik. Op deze manier kan de applicatie wagenparkbeheerders in de wegtransportsector helpen operationele verbeteringen en brandstofbesparingen vast te stellen, communicatie met chauffeurs te optimaliseren en te voldoen aan de EU-richtlijnen voor werk- en rijtijden.

Shell CTO roept op tot versnelling innovatie binnen energiesector

24-feb-2014

Op de dag waarop Shell het 100-jarig bestaan van het Technology Centre in Amsterdam (STCA) viert, onderstreept Shell Chief Technology Officer Gerald Schotman het belang van innovatie voor de toekomstige energievoorziening en stelt dat de energiesector sneller en slimmer moet innoveren.

Shell: landen benutten voordelen gas nog onvoldoende

19-feb-2014

Gas is de basis voor een overgang naar schonere energie. Dat zei President-Directeur Dick Benschop van Shell Nederland op de International Petroleum Week in Londen. Maar de kans bestaat dat de voordelen van gas onvoldoende worden benut. In Europa en Azië zijn vervuilende kolen in opkomst, vaak ten koste van schoner gas.

Opening Shell Pernis Safety Centre – veiligheid voorop

29-jan-2014

Vandaag heeft burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam samen met Dick Benschop, president-directeur Shell Nederland, het innovatieve Shell Pernis Safety Centre officieel geopend. Met dit permanente trainingscentrum over veiligheid maakt Shell een nieuwe stap in het streven naar verdere verbetering van veiligheidsprestaties.

Televisieprogramma GreenTech

14-jan-2014

Jongeren opgelet: doe mee aan GreenTech bij RTL 4! Ben jij tussen de 9 en 16 jaar oud? Dan ben je nu uitgedaagd om duurzame ideeën te bedenken voor het televisieprogramma GreenTech!

Eerste Shell Masterclass voor bètadocenten

12-jan-2014

Rijswijk, 1 december 2014 – Vandaag ontvingen 27 bètadocenten hun deelname-certificaat van de eerste Shell Jet-Net Masterclass. Met het organiseren van de Masterclass, bestaande uit een serie van vier workshops, geeft Shell concreet invulling aan de wens van het in 2013 gesloten Nationaal Techniekpact, om tot nauwere samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven te komen.

Wellicht ook interessant

Jaarverslagen en publicaties

Het Jaarverslag van 2014 and Form 20-F, het Duurzaamheidsverslag van 2014 en het Investors'Handbook van 2014 is beschikbaar op onze overkoepelende website om online te lezen of om te downloaden.

Volg ons

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen van Shell via RSS, email alerts, op Twitter of via onze apps.