Shell en Veilig Verkeer Nederland (VVN) starten vandaag met ‘Fietshelmendag’. Kinderen uit groep 3 van basisschool Het Zwanenbos te Zoetermeer hebben als eerste de gratis fietshelmen in ontvangst genomen. Burgemeester Charlie Aptroot, door minister Schultz aangewezen als ambassadeur ter bevordering van fietsveiligheid, trapte de dag af door de eerste helm in ontvangst te nemen. Tussen 5 en 12 juni worden er 2.500 fietshelmen uitgedeeld aan basisschoolleerlingen van groep 3.

Uit onderzoek van Shell en VVN blijkt dat kinderen positiever tegenover het dragen van een fietshelm staan als ze deze zelf versierd hebben en wanneer leeftijdgenootjes deze ook dragen. “Door de kinderen direct de mogelijkheid te geven hun fietshelm te versieren, proberen wij het imago van de helm een boost te geven. Hiermee hopen wij dat de fietshelm populairder wordt onder jonge verkeersdeelnemers”, aldus Bianca Stip, Social Investment Advisor Shell Nederland. “In totaal delen we 2.500 helmen uit op 40 basisscholen in de regio Zoetermeer. Shell en VVN hopen hiermee een steentje bij te dragen aan het bevorderen van hun verkeersveiligheid.”

Uit het vorig jaar gepresenteerde plan van o.a. het ministerie van Infrastructuur en Milieu, en Vereniging van Nederlandse Gemeenten blijkt dat 30% van het aantal verkeersdoden en meer dan 50% van het aantal ernstig gewonden bestaat uit de groep fietsers. “Als kinderchirurg behandel ik veel kinderen na een fietsongeluk. Meer dan 2.000 kinderen moeten jaarlijks na een fietsongeval in het ziekenhuis worden opgenomen. Het dragen van een fietshelm door kinderen zou het aantal ongelukken met ernstig letsel aanzienlijk kunnen terugdringen. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat een eenvoudig ongeval al langdurige gevolgen kan hebben voor een kind”, aldus William Kramer Kindertraumachirurg Universitair Medisch Centrum Utrecht. “Ik ben een groot voorstander van de fietshelm en vind dat we ook in Nederland het dragen van een fietshelm voor kinderen moeten verplichten.”

"Als landelijk ambassadeur Fietsveiligheid en burgemeester van Zoetermeer ben ik blij dat deze actie in Zoetermeer plaatsvindt. Het verbeteren van het fietshelmimago is een belangrijke stap om de verkeersveiligheid te vergroten. Ik waardeer het zeer dat Shell en VVN zich hiervoor op deze wijze inspannen", aldus burgemeester Aptroot. "Als gemeente proberen wij ook de juiste condities te creëren om ernstig letsel zo veel mogelijk te voorkomen, onder andere door het aanleggen van veilige infrastructuur voor fietsers en door het stimuleren van het dragen van een fietshelm."  

‘Helm op je Hoofd’-campagne

Shell en VVN zijn vorig jaar met een pilot gestart om te kijken hoe het imago van de fietshelm onder de jeugd kan worden verbeterd. Uit deze pilot is gebleken dat maar liefst 40% van de deelnemende kinderen de fietshelm als cool en leuk is gaan ervaren als de helm leuk en persoonlijk kan worden gemaakt. Dit past perfect bij verbetering van de verkeersveiligheid en binnen het Verkeersplein-programma ‘Het Mobiele Verkeersplein’, waarmee Shell en VVN inmiddels meer dan vijftigduizend kinderen hebben geleerd veiligere verkeersdeelnemers te zijn.

Shell Mediacontacten

070–3778750

Definities en Disclaimer

Reserves: De term “reserves” zoals wij die in dit persbericht gebruiken, betekent bewezen olie- en gasreserves of bewezen mijnbouwreserves volgens de voorschriften van de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (“SEC”).

“Resources”: De term “resources” zoals wij die in dit persbericht gebruiken, omvat mede hoeveelheden olie en gas die nog niet als bewezen olie- en gasreserves of bewezen mijnbouwreserves volgens de voorschriften van de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (“SEC”) gelden. Het gebruik van de term “resources” is in overeenstemming met de definities 2P en 2C van de Society of Petroleum Engineers.

Op autonome basis: De term “op autonome basis” zoals wij die in dit persbericht gebruiken, omvat mede bewezen olie- en gasreserves of bewezen mijnbouwreserves volgens de voorschriften van de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (“SEC”), exclusief wijzigingen als gevolg van acquisities, afstotingen en het effect van gemiddelde prijzen over het jaar.

De maatschappijen waarin Royal Dutch Shell plc direct en indirect deelneemt, zijn afzonderlijke entiteiten. In dit persbericht worden de benamingen “Shell”, “Shell Groep” en “Royal Dutch Shell” soms gemakshalve gebruikt in passages die betrekking hebben op Royal Dutch Shell plc en haar dochterondernemingen in het algemeen. Evenzo worden de woorden “wij”, “ons” en “onze” soms gebruikt om dochterondernemingen in het algemeen aan te duiden, of degenen die voor die dochterondernemingen werkzaam zijn. Deze uitdrukkingen worden tevens gebruikt wanneer vermelding van de naam van de desbetreffende maatschappij gevoeglijk achterwege kan blijven. De uitdrukkingen “dochterondernemingen”, “Shell-dochterondernemingen” en “Shell-maatschappijen” in dit persbericht verwijzen naar maatschappijen waarin Shell direct of indirect overwegende zeggenschap heeft door de meerderheid van het stemrecht of door het recht om overwegende invloed uit te oefenen. Maatschappijen waarop Shell invloed van betekenis uitoefent maar waarin zij geen overwegende zeggenschap heeft, worden als “geassocieerde deelnemingen” aangemerkt. In dit persbericht worden geassocieerde deelnemingen en entiteiten onder gezamenlijke zeggenschap tevens aangemerkt als volgens de “equity-methode opgenomen investeringen”. De term “Shell-belang” wordt gemakshalve gebruikt ter aanduiding van het eigendomsbelang dat Shell direct of indirect (bijvoorbeeld via ons belang van 23% in Woodside Petroleum Ltd.) in een project, samenwerkingsverband of onderneming heeft na aftrek van alle door derden gehouden belangen.

Dit persbericht bevat op de toekomst gerichte mededelingen ten aanzien van de financiële positie, resultaten van activiteiten en segmenten van Shell en de Shell Groep. Alle mededelingen anders dan constateringen van historische feiten zijn of kunnen worden gezien als op de toekomst gerichte mededelingen. Op de toekomst gerichte mededelingen geven verwachtingen weer voor de toekomst die zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen en aannames van het management en zijn onderhevig aan bekende en niet-bekende risico’s en onzekerheden waardoor de feitelijke resultaten, prestaties of gebeurtenissen materieel kunnen afwijken van die welke in deze mededelingen worden vermeld of geïmpliceerd. Tot dergelijke op de toekomst gerichte mededelingen behoren onder meer mededelingen ten aanzien van de potentiële blootstelling van Shell en de Shell Groep aan marktrisico’s en mededelingen waarin verwachtingen, overtuigingen, ramingen, voorspellingen, projecties en aannames van het management tot uitdrukking komen. Deze op de toekomst gerichte mededelingen zijn te herkennen door het gebruik van termen en uitdrukkingen als “bedoelen”, “beogen”, “doelen”, “doelstellingen”, “gepland”, “kunnen”, “menen”, “plannen”, “rekenen met”, “risico’s”, “schatten”, “ten doel stellen”, “verwachten”, “voorspellen”, “vooruitzicht”, “waarschijnlijk”, “zouden kunnen”, “zouden moeten”, “zullen” en soortgelijke termen en uitdrukkingen. Er zijn verschillende factoren die van invloed kunnen zijn op de toekomstige operaties van Shell en de Shell Groep en waardoor resultaten materieel kunnen afwijken van die welke in de op de toekomst gerichte mededelingen in dit persbericht tot uitdrukking komen, waaronder (maar niet uitsluitend): (a) prijsschommelingen voor ruwe olie en aardgas; (b) wijzigingen in de vraag naar de producten van Shell; (c) valutakoersschommelingen; (d) boor- en productieresultaten; (e) reserveramingen; (f) verlies van marktaandeel en concurrentie binnen de bedrijfstak; (g) milieurisico’s en fysieke risico’s; (h) risico’s in verband met het vaststellen van passende potentiële overnamedoelen en de succesvolle onderhandeling over en afronding van dergelijke transacties; (i) ondernemingsrisico’s in ontwikkelingslanden en landen waarop internationale sancties van toepassing zijn; (j) wettelijke, fiscale en administratiefrechtelijke ontwikkelingen waaronder administratiefrechtelijke maatregelen met betrekking tot klimaatverandering; (k) economische en financiële marktomstandigheden in diverse landen en gebieden; (l) politieke risico’s, waaronder de risico’s van onteigening en heronderhandeling van contractvoorwaarden met regeringsinstanties, vertraging of versnelling bij de goedkeuring van projecten, en vertragingen in de vergoeding van gedeelde kosten; en (m) wijzigingen in handelsomstandigheden. Het voorbehoud dat in de onderhavige passage wordt gemaakt of waarnaar wordt verwezen, is onverkort van toepassing op alle in dit persbericht opgenomen, op de toekomst gerichte mededelingen in hun geheel. De lezer dient niet overmatig te steunen op dergelijke op de toekomst gerichte mededelingen. Additionele factoren die van invloed kunnen zijn op resultaten in de toekomst worden genoemd in het volledige “Annual Report and Form 20-F” for the year ended 31 December, 2013 (beschikbaar in het Engels op www.shell.com/investor en www.sec.gov). Ook deze factoren zijn een uitdrukkelijke kwalificering van alle op de toekomst gerichte mededelingen en dienen door de lezer in acht te worden genomen. Iedere op de toekomst gerichte mededeling heeft slechts betrekking op de datum van dit persbericht, 5 juni 2013. Noch Shell, noch haar dochterondernemingen of de Shell Groep nemen enige verplichting op zich om enige op de toekomst gerichte mededeling publiekelijk te actualiseren of te herzien naar aanleiding van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of andere informatie. Gezien deze risico’s kunnen de feitelijke resultaten materieel afwijken van die welke in de in dit persbericht opgenomen, op de toekomst gerichte mededelingen worden vermeld, geïmpliceerd of die daarvan worden afgeleid.

Shell kan in dit persbericht bepaalde termen hebben gebruikt, zoals “resources”, waarvan het gebruik door Shell in haar bij de SEC gedeponeerde documenten door de SEC streng verboden is. Amerikaanse beleggers worden dringend geadviseerd grondig kennis te nemen van de verslaggeving in ons Form 20-F, File No 1-32575, dat beschikbaar is op de SEC-website www.sec.gov. Deze publicaties zijn tevens telefonisch verkrijgbaar bij de SEC, via het telefoonnummer 1-800-SEC-0330.