De 30e editie van Shell Eco-marathon is vandaag van start gegaan in Rotterdam. Dit weekend strijden zo’n 3.000 jonge techneuten uit heel Europa en Afrika voor de titel Europees kampioen in hun brandstofklasse. Zij gaan met een zelfgebouwd voertuig de uitdaging aan om zo ver mogelijk te rijden op zo min mogelijk brandstof. Maar liefst zeventien Nederlandse teams verschijnen dit jaar aan de start van het stratencircuit op de openbare weg rondom Ahoy. Dick Benschop, President-directeur Shell Nederland, gaf het startschot tijdens de openingsceremonie. Zondag 18 mei is bekend wie zich Europees kampioen brandstofefficiëntie mag noemen.

Het evenement is feestelijk geopend door Dick Benschop, President-directeur Shell Nederland, en Istvan Kapitany, Executive Vice President of Global Fuel Retail. Onder begeleiding van een uitbundige vlaggenparade reden tien deelnemende voertuigen de startstreep van het circuit over, waarna het evenement geopend werd verklaard.

Bezoekers van Shell Eco-marathon zijn de komende dagen getuige van één van ’s werelds meest uitdagende studentenwedstrijden op het gebied van innovatie, techniek en duurzaamheid. Na twee jaar te hebben gestreden op hetzelfde circuit, komen de studenten dit jaar voor een nieuwe uitdaging te staan: de rijrichting op het circuit is veranderd waardoor de studenten hun rijstrategie moeten herzien.

Nederlandse teams

De teams worden steeds professioneler en de grenzen van brandstofefficiëntie worden elk jaar verlegd. Vorig jaar kwamen maar liefst twee Europese kampioenen uit het Nederlandse kamp. De Hogeschool van Amsterdam veroverde met hun Prototype-voertuig de eerste plaats in de waterstof-klasse, zij reden omgerekend meer dan 1l op 3.000km. Het Gertrudis college wist met een score van 314,6 km/l in de Prototype GTL (gas-to-liquids) klasse alle concurrentie voor te blijven.

Dit jaar rijdt team Euregiorunners van de Zuyd Hogeschool uit Heerlen de race in een voertuig dat volledig is gebouwd met een tafelmodel 3D-printer. Zij zijn het eerste team in Nederland die een voertuig op deze manier hebben gebouwd. Daarnaast zijn studenten van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) er voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis van de competitie in geslaagd om een kenteken te krijgen van de RDW. Zij hebben hiermee het zuinigste wegwaardige voertuig gebouwd.

“Het is telkens weer verbluffend om te zien waar deze groep jonge talenten toe in staat is, zowel op het gebied van efficiëntie als innovatie,” aldus Benschop. “Het feit dat twee Nederlandse Shell Eco-marathon teams met een geldig kentekenbewijs rijden, geeft een interessante verbinding met wat vandaag mogelijk is.”

Een vierdaags evenement: Wat is er te beleven?

Shell Eco-marathon is gratis te bezoeken en biedt naast de studentencompetitie een breed aanbod aan interactieve en educatieve attracties en activiteiten voor jong en oud in Shell Energy Lab. Een plek waar bezoekers op bijzondere wijze in aanraking komen met allerlei vormen van energie en het gebruik hiervan. Bezoekers kunnen zich aanmelden via: www.shellenergylab.nl.

Disclaimer

De maatschappijen waarin Royal Dutch Shell plc direct en indirect deelneemt zijn afzonderlijke entiteiten. In dit persbericht worden de benamingen “Shell”, “Shell groep” en “Royal Dutch Shell” soms gemakshalve gebruikt in passages die betrekking hebben op Royal Dutch Shell plc en haar dochterondernemingen in het algemeen. Evenzo worden de woorden “wij”, “ons” en “onze” soms gebruikt om dochterondernemingen in het algemeen aan te duiden, of degenen die voor die dochterondernemingen werkzaam zijn. Deze uitdrukkingen worden tevens gebruikt wanneer vermelding van de naam van de desbetreffende maatschappij gevoeglijk achterwege kan blijven. De uitdrukkingen “dochterondernemingen”, “Shell-dochterondernemingen” en “Shell-maatschappijen” in dit persbericht verwijzen naar maatschappijen waarin Royal Dutch Shell plc direct of indirect overwegende zeggenschap heeft door de meerderheid van het stemrecht of door het recht om overwegende invloed uit te oefenen. Maatschappijen waarop Shell invloed van betekenis uitoefent maar waarin zij geen overwegende zeggenschap heeft, worden als “geassocieerde deelnemingen” aangemerkt. In dit persbericht worden geassocieerde deelnemingen en entiteiten onder gezamenlijke zeggenschap tevens aangemerkt als volgens de “equity-methode opgenomen investeringen”. De term “Shell-belang” wordt gemakshalve gebruikt ter aanduiding van het eigendomsbelang dat Shell direct of indirect (bijvoorbeeld via ons belang van 23% in Woodside Petroleum Inc.) in een project, samenwerkingsverband of onderneming heeft na aftrek van alle door derden gehouden belangen.

Dit persbericht bevat op de toekomst gerichte mededelingen ten aanzien van de financiële positie, resultaten van activiteiten en segmenten van Royal Dutch Shell. Alle mededelingen anders dan constateringen van historische feiten zijn of kunnen worden gezien als op de toekomst gerichte mededelingen. Op de toekomst gerichte mededelingen geven verwachtingen weer voor de toekomst die zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen en aannames van het management en zijn onderhevig aan bekende en niet-bekende risico’s en onzekerheden waardoor de feitelijke resultaten, prestaties of gebeurtenissen materieel kunnen afwijken van die welke in deze mededelingen worden vermeld of geïmpliceerd. Tot dergelijke op de toekomst gerichte mededelingen behoren onder meer mededelingen ten aanzien van de potentiële blootstelling van Royal Dutch Shell aan marktrisico’s en mededelingen waarin verwachtingen, overtuigingen, ramingen, voorspellingen, projecties en aannames van het management tot uitdrukking komen. Deze op de toekomst gerichte mededelingen zijn te herkennen door het gebruik van termen en uitdrukkingen als “verwachten”, “geloven”, “zouden kunnen”, “kunnen”, “menen”, “schatten”, “doelen”, “ten doel stellen”, “bedoelen”, “beogen”, “zouden moeten”, ”doelstellingen”,  “vooruitzicht”, “plannen”, “gepland”, “waarschijnlijk”, “rekenen met”, “voorspellen”, “risico’s”, “zullen”, en soortgelijke termen en uitdrukkingen. Er zijn verschillende factoren die van invloed kunnen zijn op de toekomstige operaties van Royal Dutch Shell en waardoor resultaten materieel kunnen afwijken van die welke in de op de toekomst gerichte mededelingen in dit persbericht tot uitdrukking komen, waaronder (maar niet uitsluitend): (a) prijsschommelingen voor ruwe olie en aardgas; (b) wijzigingen in de vraag naar de producten van Shell;

(c) valutakoersschommelingen; (d) boor- en productieresultaten; (e) reserveramingen; (f) verlies van marktaandeel en concurrentie binnen de bedrijfstak; (g) milieurisico’s en fysieke risico’s; (h) risico’s in verband met het vaststellen van passende potentiële overnamedoelen en de succesvolle onderhandeling over en afronding van dergelijke transacties;

(i) ondernemingsrisico’s in ontwikkelingslanden en landen waarop internationale sancties van toepassing zijn; (j) wettelijke, fiscale en administratiefrechtelijke ontwikkelingen waaronder administratiefrechtelijke maatregelen met betrekking tot klimaatverandering; (k) economische en financiële marktomstandigheden in diverse landen en gebieden; (l) politieke risico’s, waaronder de risico’s van onteigening en heronderhandeling van contractvoorwaarden met regeringsinstanties, vertraging of versnelling bij de goedkeuring van projecten, en vertragingen in de vergoeding van gedeelde kosten; en (m) wijzigingen in handelsomstandigheden. Het voorbehoud dat in de onderhavige passage wordt gemaakt of waarnaar wordt verwezen, is onverkort van toepassing op alle in deze persbericht opgenomen op de toekomst gerichte mededelingen in hun geheel. De lezer dient niet overmatig te steunen op dergelijke op de toekomst gerichte mededelingen. Additionele factoren die van invloed kunnen zijn op resultaten in de toekomst worden genoemd in het volledige Royal Dutch Shell “20-F for the year ended 31 December, 2013” (beschikbaar in het Engels op www.shell.com/investor en www.sec.gov). Deze factoren dienen eveneens door de lezer in acht te worden genomen. Iedere op de toekomst gerichte mededeling heeft slechts betrekking op de datum van dit persbericht, 16 mei 2014. Noch Royal Dutch Shell plc, noch haar dochterondernemingen nemen enige verplichting op zich om enige op de toekomst gerichte mededeling publiekelijk te actualiseren of te herzien naar aanleiding van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of andere informatie. Gezien deze risico’s kunnen de feitelijke resultaten materieel afwijken van die welke in dit persbericht opgenomen op de toekomst gerichte mededelingen worden vermeld, geïmpliceerd of die daarvan worden afgeleid.

Wij kunnen in dit persbericht bepaalde termen hebben gebruikt, zoals “resources”, waarvan het gebruik door Shell in haar bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) gedeponeerde documenten door de SEC streng verboden is. Amerikaanse beleggers worden dringend geadviseerd grondig kennis te nemen van de verslaggeving in ons Form 20-F, File No 1-32575, dat beschikbaar is op de SEC-website www.sec.gov. Deze publicaties zijn tevens telefonisch verkrijgbaar bij de SEC, via het telefoonnummer 1-800-SEC-0330.