MARJAN VAN LOON NIEUWE PRESIDENT
Foto: Shell medewerkers staan klaar om de gasten te helpen met hun last-minute kerstinkopen.

Winkeliers kunnen zich opmaken voor 2,7 miljoen Nederlanders die deze week nog moeten slagen voor een presentje voor hun vrienden, familie of partners. Uit onderzoek naar kerstinkopen van Nederlanders blijkt dat 20% deze week nog op de valreep kerstinkopen gaat doen. Opvallend is dat de cadeaus die het laatst worden gekocht, de presentjes voor partners zijn (19%), gevolgd door vrienden en kennissen (12%).

1 op de 20 van de ondervraagden zegt zelfs tot de dag voor kerst te wachten met het kopen van een cadeau. Mannen moeten vaker dan vrouwen op het allerlaatste moment nog een cadeau regelen. De supermarkt en het tankstation zijn de meest populaire locaties voor last-minute kerstinkopen, maar 1 op de 10 ondervraagden geeft ook aan wel eens een eigen cadeau door te geven.

Oud Hollandse gezelligheid staat echter bovenaan de verlanglijst voor een fijne kerst, cadeautjes worden gewaardeerd maar het gaat om het samenzijn. Toch geeft 60% aan dat ze liever een cadeautje krijgen dat bijvoorbeeld last-minute bij het tankstation is gekocht, dan dat iemand met lege handen aankomt.

Dico Verwaal, retailer Shell station Den Ruygenhoek, zegt: "Afgelopen jaren is het aanbod in de shop enorm toegenomen, mensen kunnen dan ook zeker bij Shell terecht voor hun last-minute kerstinkopen. Of het nu om luxe chocolade, een knuffel of een leuke gadget gaat, wij hebben het allemaal.”

Last-minute kerstinkopen: 2,7 miljoen van de Nederlanders wacht tot vlak voor kerst met kopen cadeaus

Uit het assortiment van het tankstation zijn de cadeaukaarten/-bonnen verreweg het meest populair als kerstcadeau, 51% van de Nederlanders zou wel een dergelijke attentie willen ontvangen voor kerst. Daarnaast blijkt dat boeken, tijdschriften en chocolade geschikte cadeaus zijn. Vrouwen hebben vaker de voorkeur voor cadeaukaarten (58% vs. 43%), chocoladeproducten (30% vs. 21%) en bloemen (29% vs. 16%). Mannen zouden iets vaker artikelen voor in en om de auto willen ontvangen (12% vs. 5%).

Bovendien vindt maar liefst 53% van de Nederlanders het belangrijk dat het cadeau mooi is ingepakt. De meerderheid van de mannen laat dit liever in de winkel doen, 57% vs .36% van de vrouwen.

Last-minute kerstinkopen: 2,7 miljoen van de Nederlanders wacht tot vlak voor kerst met kopen cadeaus

“Daarom komen we bij ons station aan de A4 als eerste en enige de gast tegemoet met een professionele inpakservice. Iedereen die op donderdag 24 december nog een cadeau moet inslaan, kan dit onderweg bij ons doen en het meteen mooi laten inpakken. Hopelijk dragen we hiermee bij aan een stressvrije kerst van onze gasten”, aldus Dico Verwaal.

Bron: Onderzoek van PanelWizard uitgevoerd in opdracht van Shell onder ruim 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder in december 2015.

Meer in Media

Recente persberichten

Lees ons laatste nieuws, download onze jaarverslagen en zie hoe u contact kunt opnemen met de persvoorlichters van Shell in Nederland.

Wellicht ook interessant

Jaarverslagen en publicaties

Het Jaarverslag van 2014 and Form 20-F, het Duurzaamheidsverslag van 2014 en het Investors'Handbook van 2014 is beschikbaar op onze overkoepelende website om online te lezen of om te downloaden.

Volg ons

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen van Shell via RSS, email alerts, op Twitter of via onze apps.