Basisingrediënt daarvoor is het stimuleren van interesse in techniek onder jongeren. Daarom loopt de visie van jongeren als rode draad door het programma van het forum. Hoe kijken zij tegen techniek aan? En wat vinden ze eigenlijk van al die plannen en initiatieven waarover gesproken wordt?

“We moeten jongeren de wereld van techniek laten ontdekken, door hen zelf op onderzoek te laten gaan. En leraren kunnen jongeren als geen ander laten zien en ervaren hoe ongelofelijk leuk techniek is. Laat ze ontdekkend leren, pionieren, maar vooral ook hun creativiteit de ruimte geven. Ook bedrijven hebben daarin een belangrijke rol. Zij mogen hun deuren verder openen en jongeren op jonge leeftijd ‘onder de motorkap van hun bedrijf’ laten kijken. We moeten jongeren laten zien en ervaren dat techniek je op bijzondere plekken brengt en je vooral heel veel uitstekende carrière- en doorgroeimogelijkheden biedt. Zegt Bussemaker. De discussie die hier vandaag plaatsvindt zal bijdragen aan een betere samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven, onderwijsinstellingen én jongeren zelf. Want dat is nodig om de instroom van technisch talent op de arbeidsmarkt te vergroten. Momenteel kiest twee van de tien jongeren voor een bèta- of techniekopleiding. Samen moeten we dat aantal verdubbelen,” voegt ze toe.

“Ondanks de gestegen populariteit van techniekonderwijs, dreigt er in Nederland nog altijd een tekort aan technisch personeel. Dit is slecht nieuws voor bedrijven en dus voor de concurrentiepositie van de BV Nederland en is bovenal onverteerbaar in een tijd dat jeugdwerkeloosheid nog altijd op een ongewenst hoog niveau ligt. De Nederlandse samenleving en economie als geheel heeft veel te winnen bij goed technisch onderwijs. Voor de leerling biedt technisch onderwijs een kans op persoonlijke ontplooiing en op het helpen vinden van oplossingen voor maatschappelijk vraagstukken nu en in de toekomst,” stelt Dick Benschop, president-directeur Shell Nederland en gastheer van het forum. Hij vervolgt: “Net als vele andere bedrijven aanwezig hier vandaag, zet Shell zich in om jonge mensen enthousiast over de bijna onbeperkte mogelijkheden van technologie en innovatie.”

Doekle Terpstra, aanjager van het Nationaal Techniekpact en mede-gastheer van het forum:  ”Ook vandaag kom ik weer in aanraking met bestaande en nieuwe initiatieven die allen een belangrijke bijdrage leveren aan de positieve beeldvorming over techniek, technische opleidingen en bijbehorende carrièreperspectieven. Ik denk aan Jet-Net en TechniekTalent.nu en uiteraard ook aan Rotterdamse initiatieven als die van het Zadkine Techniek en het Albeda College. Regionale samenwerkingsverbanden zijn, mijns inziens, de sleutel tot succes!”

De opening van het forum ‘De Techniekfactor’ vindt plaats in Shell Energy Lab - een tijdelijke wetenschap en techniek experience die tot stand is gekomen door samenwerking van Shell en verschillende Nederlandse musea, organisaties en bedrijven. Wetenschap en techniek komen er tot leven voor jong en oud. Energy Lab is bedoeld als het ideale praktijklokaal voor lessen natuur en techniek in het basisonderwijs en techniek, natuurkunde, aardrijkskunde en science in het voorgezet onderwijs. Ervaringen die voor de leerlingen waardevol zijn om mee te maken, maar in de klas onuitvoerbaar zijn, doen ze op in Energy Lab.

Vorig jaar bezochten 140 scholen uit Rotterdam en omgeving het lab. Ongeveer 70% daarvan waren groepen 7 en 8 van basisscholen. Ook dit jaar is het Lab gratis te bezoeken van 21 t/m 24 mei in Ahoy Rotterdam, waar ook de Shell Eco-marathon plaatsvindt. Shell streeft er naar het totaal bezoekersaantal van 40,000 vorig jaar, komend Pinksterweekeind te overtreffen.

Meer in Media

Recente persberichten

Lees ons laatste nieuws, download onze jaarverslagen en zie hoe u contact kunt opnemen met de persvoorlichters van Shell in Nederland.

Wellicht ook interessant

Jaarverslagen en publicaties

Het Jaarverslag van 2014 and Form 20-F, het Duurzaamheidsverslag van 2014 en het Investors'Handbook van 2014 is beschikbaar op onze overkoepelende website om online te lezen of om te downloaden.

Volg ons

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen van Shell via RSS, email alerts, op Twitter of via onze apps.