LNG barge Veka

De nieuwe uiterst moderne binnenvaartschepen worden gebouwd door de Nederlandse scheepswerf VEKA Shipbuilding BV en gaan de worden ingezet voor de groeiende activiteiten van Shell in de ARA-regio (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) en Rijn-regio (Duitsland/Zwitserland).

Dr. Grahaeme Henderson, Vice President Shell Shipping & Maritime, zegt: “Deze innovatieve nieuwe vaartuigen betekenen een grote sprong voorwaarts als het gaat om veiligheid en efficiëntie van onze binnenvaartvloot. Door deze vernieuwende schepen te charteren van eigenaren die onze visie delen, stimuleren we innovatie in de binnenvaartsector. Wij zijn trots op onze leidende rol in de ontwikkeling van LNG als een schonere scheepvaartbrandstof.”

Dick Benschop, president-directeur van Shell Nederland, zegt: “Deze investering onderstreept dat Shell er vertrouwen in heeft dat LNG een groter onderdeel gaat vormen van de wereldwijde brandstofmix in de transportsector. Shell ondersteunt de ontwikkeling van een nieuwe Europese maritieme sector die gebaseerd is op LNG voor binnenvaart- en kustschepen.”

De verwachting is dat de binnenvaartschepen LNG-brandstof gaan bunkeren bij de LNG Break Bulk-terminal. Deze nieuwe infrastructuur voor distributie van LNG aan de transportsector wordt momenteel ontwikkeld door Gate terminal (Gas Access to Europe) in Rotterdam.

De 110 meter lange binnenvaartschepen zijn ontworpen met het oog op betere milieuprestaties, veiligheid en optimale vrachtvervoerscapaciteit. De hoofdmotoren van deze vaartuigen, geleverd door Wärtsilä, draaien voor 95-98% op LNG aangevuld met een kleine hoeveelheid diesel ten behoeve van de ontsteking.

Het is de verwachting dat de binnenvaartschepen tussen eind 2016 en midden 2018 gefaseerd worden geleverd.

Telefoon: 070 – 377 87 50