aerial view of tianjin financial district in nightfall, china

Vijf startups, waaronder twee Nederlandse, nemen het op 4 oktober tegen elkaar op in Shell’s Bright Energy Ideas Challenge, een competitie voor Europese start-ups met innovatieve ideeën en oplossingen voor toekomstige mobiliteit. De winnende startup zal 25.000 euro cash en een converteerbare lening van Shell Technology Ventures van 100.000 euro in de wacht slepen.

De vijf finalisten zijn uit in totaal 219 inzendingen uit 36 landen geselecteerd vanwege hun innovatieve concepten en prototypen.

De Portugese startup AddVolt heeft een systeem ontwikkeld, dat aan boord van vrachtwagens remenergie en zonne-energie op een slimme manier kan benutten voor de koelinstallaties in de truck. De Israelische onderneming Neomatix heeft een slimme sensor bedacht die de status van de banden in de gaten houdt. De sensor kan onder meer bijdragen aan een reductie van CO2-uitstoot door tijdig te waarschuwen wanneer de bandenspanning te laag is. Het Duitse bedrijf Konetik timmert aan de weg met een mobiele applicatie, waarmee ondernemingen hun wagenpark beter en efficiënter in kunnen zetten.

De twee Nederlandse finalisten richten zich beide op de logisitieke sector: het bezorgen van pakketjes. Trunkrs biedt een platform dat automobilisten de mogelijkheid geeft onderweg een pakketje op te halen voor bezorging nabij hun bestemming. De ruimte in de vaak lege auto’s wordt daarmee beter benut en het levert de automobilist een vergoeding op. PickThisUp heeft een vergelijkbaar platform ontwikkeld, waarmee ze de deeleconomie met logistieke bezorging samen hopen te brengen. De service zoekt een passende vervoerder bij de route die een pakketje moet afleggen.

‘We zijn onder de indruk van het grote aantal inzendingen en er zitten veel echt innovatieve startups tussen’, zegt Geert van de Wouw, managing director van Shell Technology Ventures. ‘Uiteindelijk moeten we een winnaar aanwijzen, dat wordt nog lastig. Maar het is goed te ervaren dat er zo veel mensen bij zoveel startups bezig zijn met de belangrijke uitdagingen van onze tijd: slimme, schone en efficiënte vervoersideeën voor de toekomst.’

De winnaar van Bright Energy Ideas Challenge wordt op 4 oktober tijdens het Generation Discover Festival in Den Haag bekend gemaakt.

Noot voor redacties

• Bright Energy Ideas Challenge is een initiatief van Shell in samenwerking met ESA Space Solutions en Get in the Ring Foundation, een organisatie die zich inzet voor het verbinden van start-ups.
  • Om deel te nemen aan de competitie moeten start-ups een werkend prototype hebben. Meer informatie over de voorwaarden en criteria is te vinden op: www.shell.nl/startupchallenge
  • Shell Technology Ventures (STV) investeert in bedrijven actief in de energiesector met als doel de ontwikkeling en toepassing van technologie te versnellen.

Telefoon: 070 – 377 87 50
E-mail: media-nl@shell.com