Shell staff celebrates International coming out day

Medewerkers van Shell in Nederland krijgen vandaag bij hun lunch fruit in regenboog kleuren uitgeserveerd. Ook zal op alle Shell kantoren in Nederland de regenboogvlag worden gehezen en posters worden verspreid waarop het Shell-Logo in de kleuren van de regenboog is omgetoverd.

Deze activiteiten zijn bedacht door Shell’s Lesbienne Gay Bisexual Transgender (LGBT)-netwerk en worden gesteund door het management.

President-directeur Shell Nederland Marjan van Loon: “We hopen vandaag een signaal van steun aan onze LGBT collega's af te geven en ze te tonen dat Shell een werkgever is waar je je veilig kan voelen en waar je jezelf kan zijn.”

Door aandacht te besteden aan de Coming Out Day, hoopt Shell tevens medewerkers bewust te maken van de uitdaging waarmee LGBT collega’s geconfronteerd worden als ze voor hun geaardheid uitkomen in hun prive en/of professionele leven. Ook worden ze bewust gemaakt van de relatie van dit issue met productiviteit. Shell schat dat tussen de 540 en 900 LGBT-werknemers zijn in Nederland, waarvan 50% niet een volledige ‘Coming Out’ hebben gehad op hun werk. Dit kan spanningen opleveren. Onderzoek toont aan dat LGBT-medewerkers die niet in staat om uit te komen voor hun geaardheid, 20-30% minder productief zijn.

Van Loon: “Shell streeft naar het creeëren van een inclusieve omgeving waar al het personeel zichzelf kan zijn, zonder angst voor discriminatie. Op een dag als vandaag vragen wij niet dat iedereen zijn of haar eigen overtuigingen verandert. Wat we wél vragen is dat mensen hun gedrag wijzigen om anderen te respecteren zoals ze zijn.”

Ze sluit af: “Het is goed om het belang dat wij hechten aan een ieders individuele vrijheid om zichzelf te zijn, te kunnen tonen op International Coming Out Day. Diversiteit en inclusiviteit zijn van onschatbare waarde. Een competitief en innoverend bedrijf als Shell vaart wel bij een werkomgeving die ruimte biedt voor verschillende mensen.”

Telefoon: 070 – 377 87 50
E-mail: media-nl@shell.com