Yuri Sebregts, Chief Technology Officer Royal Dutch Shell (R), Geert van der Wouw, Managing Director Shell Technology Ventures (2ndL), Celina Wang, Social Investment Advisor (CL) and host Jim Stolze (L) pose for a photograph with Neomatix, the winners of the Bright Energy Ideas Challenge award in the Theatre Dome at Generation Discover Festival at Malieveld, in The Hague, Netherlands, 2016 Jiri Buller/AP images for Shell.

De Israëlische startup Neomatix heeft de eerste editie van Bright Energy Ideas Challenge gewonnen met een innovatief concept voor de verduurzaming van transport. De jonge onderneming sleept hiermee 25.000 euro cash en een converteerbare lening van 100.000 euro in de wacht.

In totaal deden 219 internationale startups mee aan Bright Energy Ideas Challenge. Het doel van deze competitie is om kansrijke innovaties op het gebied van slimme mobiliteit te versnellen. Vijf finalisten, waarvan twee uit Nederland, streden met hun innovaties om de hoofdprijs. Neomatix wist de competitie te winnen met hun concept voor een slimme sensor die de status van de banden in de gaten houdt. De sensor kan onder meer bijdragen aan een reductie van CO2-uitstoot door tijdig te waarschuwen wanneer de bandenspanning te laag is.

“Ik ben heel blij met de erkenning voor ons innovatieve idee,” zegt Kfir Wittmann, een van de twee oprichters van Neomatix. ‘’De financiële impuls en coaching zijn waardevol voor de verdere ontwikkelingen van de onderneming en zorgen ervoor dat ons concept op korte termijn al echt impact kan gaan hebben. Door het winnen van deze prijs krijgt onze bijdrage aan verduurzaming van mobiliteit een vliegende start.’’

Geert van Wouw, Managing Director van Shell Technology Ventures: “Mobiliteit, het vervoeren van personen en producten, is een essentieel onderdeel van ons dagelijkse leven en staat grote veranderingen te wachten. Zo wordt verwacht dat het aantal auto’s op de weg in 2050 bijna is verdubbeld. Voor die uitdaging moeten slimme ideeën bedacht worden en daarvoor hebben we samenwerkingen met jonge ondernemers zoals deze finalisten nodig. We zijn daarom heel tevreden met het grote aantal inzendingen en de innovatieve startups die ertussen zaten. Het was dan ook lastig om een winnaar aan te wijzen.”

Bright Energy Ideas Challenge vond plaats tijdens het Generation Discover festival in Den Haag. Dit festival is onderdeel van het Generation Discover programma waarmee Shell samen met partners de komende jaren jonge generaties wil enthousiasmeren voor technologie en wetenschap, zodat zij straks kunnen bijdragen aan innovatieve oplossingen voor de toekomst.

Nieuwsgierig naar het Generation Discover festival? Het is nog tot 5 oktober te bezoeken op het Malieveld in Den Haag. Ga naar www.generationdiscover.nl voor gratis kaarten.

Over de finalisten

  • AddVolt (Portgual) heeft een systeem ontwikkeld, dat aan boord van vrachtwagens remenergie en zonne-energie op een slimme manier kan benutten voor de koelinstallaties in de truck.
  • Neomatix (Israël) heeft een slimme sensor bedacht die de status van de banden in de gaten houdt. De sensor kan onder meer bijdragen aan een reductie van CO2-uitstoot door tijdig te waarschuwen wanneer de bandenspanning te laag is.
  • Konetik (Duitsland) ontwikkelde een mobiele applicatie, waarmee ondernemingen hun wagenpark beter en efficiënter kunnen inzetten.
  • Trunkrs (Nederland) biedt een platform dat automobilisten de mogelijkheid geeft onderweg een pakketje op te halen voor bezorging nabij hun bestemming. De ruimte in de vaak lege auto’s wordt daarmee beter benut en het levert de automobilist een vergoeding op.
  • PickThisUp (Nederland) heeft een platform ontwikkeld, waarmee ze de deeleconomie met logistieke bezorging samen hopen te brengen. De service zoekt een passende vervoerder bij de route die een pakketje moet afleggen.

Shell Mediacontacten

Telefoon: 070 – 377 87 50
E-mail: media-nl@shell.com