Auto op een weg

Dr. Chris Brauer, Director of Innovation van Goldsmiths, University of London: “Het unieke aan dit rijgedragexperiment is dat we automobilisten hebben kunnen observeren tijdens hun dagelijkse ritten. Op basis van de verzamelde data kunnen we concluderen dat Nederlandse automobilisten met veerkrachtige persoonlijkheden de meest soepele rijstijl hebben en ambitieuze mensen de meest efficiënte chauffeurs zijn.”

Peter Mulder, Directeur Improof Research, voegt hieraan toe: “Het onderzoek maakt ook duidelijk dat automobilisten zelf invloed hebben op hun gemoedsrust achter het stuur met factoren als voldoende drinken, voeding, luisteren naar ontspannende programma’s en een goede nachtrust.”

Zo is er in het onderzoek gekeken naar de invloed van het weer op de rijstijl. Verrassend genoeg blijkt dat hoe meer bewolking er is, hoe soepeler de rit verloopt, dus minder abrupt remmen en snel optrekken. Ga daarnaast niet met een lege maag de weg op; een opvallend resultaat is dat deelnemers die met trek of dorst in de auto zitten, minder goed presteren achter het stuur. Verder blijkt dat hoe langer de rit duurt, hoe gelijkmatiger mensen rijden.

Slechts 18% van de Nederlandse bevolking luistert naar komedie of grappige radioshows, terwijl uit het onderzoek blijkt dat dit duidelijk een positief effect heeft op de gemoedstoestand van de bestuurder.

Wat zegt persoonlijkheid over rijstijl?

Het onderzoek laat ook zien dat er een samenhang is tussen rijstijl en de persoonlijkheid van de bestuurder. Vanuit het onderzoek zijn vier verschillende persoonlijkheden geïdentificeerd** en is gekeken naar de verschillende rijstijlen van deze persoonlijkheden en de externe factoren die hierop van invloed zijn.

• Ambitieuze bestuurders – Zij staan zelfverzekerd in het leven en zijn dit ook op de weg. Ze hebben betere rijprestaties dan andere automobilisten (kijken vooruit en anticiperen), maar gebruiken wel meer assertieve rijtechnieken zoals abrupt remmen en hard optrekken, waardoor hun ritten soms minder soepel verlopen.
  • Energieke bestuurders – Dit zijn sociale en spraakzame types die opbloeien bij sociale gelegenheden en invloed van anderen. Het onderzoek laat zien dat deze automobilisten vaak water drinken en in de auto meenemen, naar komedie luisteren en medepassagiers ervaren als iets positiefs.
  • Gevoelige bestuurders – Zij zijn achter het stuur en in het dagelijks leven voorzichtig en laten zich sneller beïnvloeden door externe factoren zoals het weer en muziek. Luisteren naar muziek helpt ze om te ontspannen en om een soepelere reis te hebben.
  • Veerkrachtige bestuurders – Zij hebben de meest soepele rijstijl en remmen minder abrupt. Ze raken niet snel gestrest, en zijn geneigd om een minder snelle route te nemen als de reis daardoor soepeler verloopt.

Wiebe Bevelander, Fuels Brand Manager, Shell Nederland: “We streven ernaar om onze gasten zo goed mogelijk te helpen en om hun reis zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. De nieuwe Shell V-Power formule wordt daarom, na vijf jaar ontwikkelen en testen, gelanceerd om de motor efficiënter te maken en betere prestaties te leveren. Het onderzoek naar rijgedrag benadrukt daarnaast onze inzet om verder te kijken dan motoren en voertuigen. Het geeft ons interessante inzichten in de Nederlandse automobilist en zijn of haar rijgedrag en behoeftes op de weg.”

Als leider in innovatieve brandstoffen en duurzame energie initiatieven heeft Shell een nieuwe formule ontwikkeld om de motorefficiëntie en -prestatie te verbeteren. Deze nieuwe formule is samen met Ferrari tot stand gekomen en bevat de DYNAFLEX-technologie. De brandstofformule bestaat uit een complexe mix die speciaal is ontwikkeld om de motorefficiëntie te behouden die door de fabrikant is ontwikkeld. De brandstof reinigt de motor en vermindert frictie, waardoor de motor efficiënter werkt. De vernieuwde Shell V-Power brandstof is vanaf nu beschikbaar op alle stations en is geschikt voor zowel nieuwe als oudere voertuigen.

'What Drives You'

* Het Shell onderzoek naar rijgedrag is in Nederland uitgevoerd van 26 april tot en met 5 mei 2017 door Dr. Chris Brauer, Director of Innovation en onderzoekers van Goldsmiths, University of London. Aan het onderzoek deden in Nederland 320 automobilisten mee en er zijn ruim 2500 ritten gemonitord. De data zijn verzameld door middel van een fitnessarmband, een chatbotapp en driver performance technologieën in de Shell Motorist App, om het verband tussen emoties en prestaties op de weg te analyseren. Daarnaast is ook het effect van contextuele- en omgevingsfactoren als gezondheid, geur, luisteren naar komedie, weer en verkeer gemeten.

** Een verfijnde persoonlijkheidscriteriumstructuur ingebed in het vijf factormodel werd gebruikt om de persoonlijkheden van de chauffeurs te beoordelen.

Over Shell

Shell is voortdurend bezig met het verbeteren van de dienstverlening op de tankstations. Waar de reis ook heengaat, bij ons kan worden vertrouwd op een warm welkom en een helpende hand, verse koffie, knapperige broodjes en frisse toiletten. Zo zijn we niet alleen een plek waar je tankt, maar waar je ook bijtankt. Bovendien ontvangen onze gasten met het vernieuwde Air Miles sparen, Miles & Me, altijd iets extra’s.

Shell verwelkomt wekelijks ruim 2 miljoen gasten verspreid over ruim 500 stations in Nederland.

Telefoon: 070 377 8750
Email: media-nl@shell.com