TU Delft team finalisten samen met Tim Harte, EVP Talent and Development van Shell

Naar schatting groeit de wereldbevolking tot zo’n 9 miljard mensen in 2050. Ook de vraag naar energie, water en voedsel zal de komende decennia toenemen. Enkel door samen te werken kunnen we deze uitdagingen aan. Daarom stimuleert Shell studenten om hun innovatieve ideeën door te ontwikkelen naar een investeringswaardig businessmodel, onder begeleiding van mentoren en experts.

Studenten krijgen de mogelijkheid specifieke vaardigheden te ontwikkelen die later kunnen helpen bij het vinden van een baan. Een aantrekkelijke challenge, want uit onderzoek blijkt dat er een grote behoefte is aan afgestudeerden met specifieke vaardigheden, zoals het beschikken over een probleemoplossend denkvermogen*. Bovendien ontvangt de winnaar een bijzondere Adventure Trip!

Jesse D’Heans, teamlid Fix&Fish van de TU Delft, deed vorig jaar mee en eindigde in de top 5: “Meedoen aan Shell Ideas360 was een leerzaam proces waarbij ik een innovatief idee naar een businessplan heb mogen vertalen. Het oefenen van presentaties voor de jury hebben ervoor gezorgd dat mijn presentatievaardigheden zijn verbeterd, waar ik iedere dag nog iets aan heb. Ik kan iedereen aanraden mee te doen aan de competitie. Het staat goed op je CV en bij mijn eerste sollicitatiegesprekken waren de interviewers duidelijk onder de indruk van mijn deelname.”

Tijdens de 2017-editie zijn meer dan 750 ideeën uit ruim 140 landen ingezonden, waarvan de vijf beste ideeën naar de finale in Londen mochten. Voorbeelden van eerdere concepten zijn onder andere het gebruik van plastic uit de oceaan voor visnetten, het gebruik van aangespoeld zeewier om ondervoeding tegen te gaan en zonnepanelen die zichzelf kunnen verplaatsen richting de zon.

Fase 1 van de competitie, het indienen van de ideeën, sluit op 19 januari om 23:59 (GMT). Studenten gaan naar www.shellideas360.com om hun carrière te starten met hét idee dat de maatschappij kan veranderen.