women holding a burger

Nederland koos massaal voor de volgende samenstelling: een Italiaanse bol met oude kaas, ei, tomaat, mayonaise en ijsbergsla. Het broodje is van 16 tot en met 22 januari bij alle stations met een deli2go bakery verkrijgbaar.

Blue Monday, traditioneel de derde maandag van januari, wordt gezien als de meest deprimerende dag van het jaar. Het is het moment waarop veel mensen zich realiseren dat ze hun goede voornemens voor het nieuwe jaar alweer hebben moeten laten varen. Tevens hebben mensen genoeg van de korte dagen en het winterse weer. Uit het onderzoek blijkt dat dergelijke externe factoren van invloed zijn op het soort eten waar mensen de voorkeur aan geven. “Mensen grijpen vaak naar comfort food om een bepaalde mate van psychologisch welbehagen te bereiken. Bijvoorbeeld een warm saucijzenbroodje op een koude dag, chocolade als je verdrietig bent of een lekker broodje op een deprimerende maandag,” aldus voedingspsychologe Lieveke Goossens.

De overheersende aanname is dat mensen voornamelijk zin hebben in een vette hap op dit soort dagen, maar niets is minder waar blijkt uit het onderzoek. “Het is inderdaad zo dat alle mensen een instinctieve voorkeur hebben voor zoet, zout en vet voedsel. Uit onderzoek blijkt echter ook dat een aanzienlijk deel de voorkeur geeft aan gezonde gerechten. Dit is te verklaren door het feit dat comfort food voorkeuren deels ontstaan door prettige jeugdervaringen, waar we vervolgens onbewust een associatie met het eten van dat moment aan koppelen. Wat ik mooi vind om te zien is dat Nederland juist voor een gezond broodje heeft gekozen,” zegt Goossens. Uit de resultaten blijkt tevens dat het eten van een favoriet broodje mensen voldoening geeft en dat men er blij van wordt. Reden genoeg voor Shell om het meest opbeurende broodje te ontwikkelen.

Elke hap leidt tot een positieve ervaring

Uit het onderzoek blijkt dat wanneer men gevraagd wordt naar de favoriete ingrediënten van een belegd broodje, de meeste mensen kiezen voor: een Italiaanse bol (47%), oude kaas (32%), ei (35%), tomaat (27%), mayonaise (24%) en ijsbergsla (22%). “De keuze voor deze ingrediënten is begrijpelijk. Wit brood wint vaak van bruin en in het beleg zitten alle structuren: zacht, brokkelig, knapperig, vet, fris, sappig en stevig. Daarnaast bevat het verschillende smaken: zout (kaas), zoet (mayonaise heeft iets zoetigs), zuur (tomaat heeft iets zurigs) en umami (kaas) wat iedere hap anders maakt en tot een positieve ervaring leidt,” aldus Goossens.

Naast het opbeurende broodje, scoort ook een saucijzenbroodje goed op de lijst van favoriet comfort food (44%). En bij vooral mannen is de gehaktbal populair (31%).

Het ‘meest opbeurende broodje’ is van 16 tot en met 22 januari verkrijgbaar bij alle Shell stations met een deli2go bakery voor een speciale prijs van € 2,50. Dit broodje kan ook afgerekend worden met Air Miles (250 Air Miles).

Shell Mediacontacten

Telefoon: 070 377 8750

Email: media-nl@shell.com