Two Kids with headphones

“Enschede, dat onder andere thuis biedt aan het Kennispark Twente en de Technische Universiteit, is een belangrijke stad op het gebied van innovatie en techniek," zegt Marjan van Loon, president-directeur Shell Nederland BV. “Shell’s Generation Discover programma sluit naadloos aan bij deze regio: beiden delen de overtuiging dat techniekonderwijs de sleutel vormt voor een mooie toekomst van ieder kind in Nederland. Ik vind het mooi dat we ons initiatief met de jongeren uit Enschede en omgeving kunnen delen en hoop dat het 'de ontdekker' in hen aanwakkert.”

Vanaf 2020 worden wetenschap en technologie verplichte vakken in het Nederlandse basisonderwijs. Om scholen hierin te ondersteunen, heeft Shell in samenwerking met partners de Generation Discover Bright ideas challenge ontwikkeld. Deze challenge sluit aan bij de OCW kernleerdoelen en daagt groep 7 leerlingen uit na te denken over oplossingen voor onze wereld op het gebied van energie, water en voedsel. Via deelname aan de challenge, bestaande uit een online lespakket en een klassenbezoek aan de hub, komen leerlingen op een interactieve en inspirerende manier in aanraking met wetenschap en technologie. Zo ontdekken ze dat zij zélf allerlei slimme ideeën kunnen bedenken, die een positieve bijdrage leveren aan hun eigen toekomst en daarmee de toekomst van ons allemaal.

Tijdens het laatste weekend van de hub in Enschede kan iedereen met interesse in techniek en innovatie ook naar het Maker Festival Twente komen. Een plek waar uitvinders, doe-het-zelvers, ambachtslieden, bedrijven, wetenschappers, kunstenaars en andere makers de bezoekers inspireren door hun creaties en kennis te delen. Ook Generation Discover is hierbij aanwezig. Ontdek bijvoorbeeld de mogelijkheden van een zoutwaterautootje of maak een polaroidfoto bij een windturbine!

Wilja Jurg, het brein achter dit festival: “Twente heeft alles in zich om de maakindustrie en innovatie in de schijnwerpers te zetten en te benadrukken dat “maken” de toekomst heeft. Met dit festival hopen we jongeren aan te zetten tot inventiviteit en willen we hen laten zien wat ze allemaal zelf kunnen maken. Het is mooi om te zien dat Enschede volop in het teken zal staan van techniek, maken en de toekomst van onze jongere generatie.” Ze vervolgt: “We zijn verheugd dat het Generation Discover initiatief van Shell hieraan bijdraagt. Ik ben heel benieuwd wat voor veelbelovende ideeën de jongeren uit de regio Enschede bedenken in de bright ideas challenge.”

Niet alleen leerlingen uit Enschede, ook scholieren uit andere regio’s kunnen deelnemen aan de challenge. De hub stond eerder in Rotterdam en Helmond, en reist hierna door naar Amsterdam en Emmen. Per regio, ingedeeld volgens de vijf landsdelen van het Techniekpact, selecteert een jury de drie beste oplossingen. De winnaars maken kans op het realiseren van hun idee in virtual reality. Deze ideeën worden tijdens de tweede editie van het Generation Discover festival in oktober 2017 gepresenteerd. Hier zal een landelijke winnaar gekozen worden.

In de bright ideas hub doen bezoekers in anderhalf uur inspiratie op aan drie interactieve tafels. Ze verkennen wereldproblemen bij een dynamische halve globe, staan oog in oog met een robot- quizmaster en bouwen samen aan de stad van de toekomst. Nieuwsgierig naar deze futuristische dome? Op doordeweekse dagen is de hub gereserveerd voor schoolklassen, maar in het weekend zijn alle bezoekers welkom. Inschrijven kan via Meedoen.

Voor media vragen, neem contact op met:

Shell Mediacontacten | media-nl@shell.com | 070 377 87 50