Fotografie - Nationaal Programma - Opening Amsterdam

Liesbeth Jansen, directeur van Bureau Marineterrein Amsterdam en Marjan van Loon, president-directeur Shell Nederland BV hebben samen met groep 7 leerlingen van de Alan Turing basisschool de Generation Discover bright ideas hub geopend. Deze futuristische dome staat op het Marineterrein en verwelkomt tot en met 9 juni scholieren uit de omgeving samen met hun leerkrachten en ouders, om spelenderwijs kennis te maken met techniek en wetenschap.

“Ik ben verheugd om hier vandaag op het Marineterrein de bright ideas hub te openen,” zegt Marjan van Loon. “Amsterdam is de Europese hoofdstad van innovatie en thuisbasis van eindeloos veel vernieuwende ondernemingen. Ook heb ik collega’s hier vlakbij werken aan de overkant van het IJ, waar Shell Technology Centre is gevestigd. Ik vind het dan ook fantastisch om samen met Liesbeth Jansen basisschoolleerlingen en hun leerkrachten rond te leiden in onze bright ideas hub, mijn eigen passie voor techniek te delen en zo ook persoonlijk mijn steentje bij te dragen om jongeren te inspireren met behulp van techniek hun dromen na te jagen. We hebben als maatschappij de ideeën en denkkracht van deze generatie hard nodig!”

Liesbeth Jansen: “Ik vond het erg leuk om vandaag de bright ideas hub te openen op het Marineterrein, een prachtige Amsterdamse ontmoetingsplek waar innovatieve bedrijven en wetenschappers samenwerken. Het Generation Discover initiatief van Shell sluit perfect aan bij de ontwikkelingen van het Marineterrein als dé plek waar innovaties ontstaan en getest worden. Zo zijn we op dit moment bijvoorbeeld bezig met het testen van een slim dak om de stad van de toekomst gezonder te maken. Jong talent is van groot belang bij deze ontwikkelingen, waar dit programma mooi op inspeelt. Op het Marineterrein werken we samen aan de toekomst en dat is precies wat de bright ideas challenge ook doet.”

Vanaf 2020 worden wetenschap en technologie verplichte vakken in het Nederlandse basisonderwijs. Om scholen bij de introductie van deze vakken te ondersteunen, heeft Shell in samenwerking met partners de Generation Discover bright ideas challenge ontwikkeld.

De bright ideas challenge sluit aan bij de OCW kernleerdoelen en daagt groep 7 leerlingen uit om na te denken over oplossingen voor onze wereld op het gebied van energie, water en voedsel. Via deelname aan de challenge, die bestaat uit een online lespakket en een klassenbezoek aan de dome, komen leerlingen op een interactieve en inspirerende manier in aanraking met wetenschap en technologie. Op deze manier ontdekken ze tegelijkertijd dat zij zélf tot allerlei slimme ideeën kunnen komen die een positieve bijdrage leveren aan hun eigen toekomst en daarmee de toekomst van ons allemaal.

Niet alleen Amsterdamse leerlingen, maar ook scholieren uit andere regio’s in Nederland kunnen deelnemen aan de bright ideas challenge. De hub stond eerder in Rotterdam, Helmond en Enschede en zal na Amsterdam nog doorreizen naar Emmen. Per regio, ingedeeld volgens de vijf landsdelen van het Techniekpact, selecteert een jury de drie beste oplossingen. De ideeën van de winnaars worden in virtual reality gerealiseerd en tijdens de tweede editie van het Generation Discover festival in oktober 2017 gepresenteerd, waar ook een landelijke winnaar zal worden gekozen.

In de bright ideas hub doen bezoekers in anderhalf uur inspiratie op aan drie interactieve tafels. Ze verkennen wereldproblemen bij een dynamische halve globe, staan oog in oog met een robot-quizmaster en bouwen samen aan de stad van de toekomst. Nieuwsgierig naar de futuristische dome? Tijdens schooltijd is de hub gereserveerd voor schoolklassen, maar op overige tijden zijn alle bezoekers welkom. Inschrijven kan via

Shell Mediacontacten | media-nl@shell.com | 070 377 87 50

Voor meer informatie over Generation Discover
Voor meer informatie over Shell in Nederland