Aanvankelijk klinkt het als een slecht plan. Een auto? In Brugge? Geen goed idee. Het middeleeuwse juweeltje is niet het soort stad waar je even doorheen rijdt. Met de krappe straatjes, straatkeien en publieke pleinen zal een nachtelijk ritje tijdverspilling zijn.

Als we tijdens de avondspits in de stad arriveren, is er overal verkeer dat de aderen van Brugge verstopt. Fietsers die spookrijden door verwarrende eenrichtingsverkeerstraten drijven je tot wanhoop. Binnen de kortste keren zijn we verdwaald en heeft onze GPS een paniekaanval.

Rijden door nachtelijk Brugge

Valse start

Dus parkeren we de auto en drinken we eerst een kop koffie op de Burg, een van de gotisch getinte centrale pleinen. De omgeving is weliswaar prachtig, maar het ziet ernaar uit dat we er niet veel in kunnen rijden. We hebben een kleine auto nodig willen we niet botsen met de tweewielige krijgers, toeristen, grachten en nauwe architectuur van de stad.

Als de schemer begint, rijden we naar de ringweg om aan het circuit van de stad te beginnen. Bij het oostelijke deel van de stad komen we langs de Kruispoort, een kleine stadspoort over de gracht die de oude stad Brugge omringt. We rijden er doorheen terwijl de straten van Brugge leeg raken omdat het donker wordt.

De toeristen hebben de straten verlaten en zijn terug naar de herbergen in de stad. Eenzame fietsers kletteren over de straatkeien terug naar huis. We rijden langs het oude tolhuis dat dateert uit 1477 en vervolgens langs de Brugse Stadsschouwburg, een van de best bewaarde theaters uit de neorenaissance in Europa. We gebruiken de indrukwekkende torenspits van de Onze-Lieve-Vrouwenkerk, die afsteekt tegen het licht van de maan, als ons kompas.

Het is een griezelig gevoel om in het maanlicht door deze schaars verlichte, halfgotische, halfmiddeleeuwse stad te rijden. De waterspuwers die door de duisternis op ons neerkijken zijn angstaanjagend. De geschiedenis van de stad sijpelt diep in de nacht tussen de muren door.

Een tripje met de tijdmachine

Als je je ogen een beetje dichtknijpt, kun je de stad ten tijde van de middeleeuwen zien, toen het een toonaangevende rol speelde in de lakenhandel. Hoewel de meeste architectuur van de stad nagemaakt is van oudere gebouwen, loopt de combinatie van oud en nieuw bijna naadloos in elkaar over. Neem de auto’s en de elektrische verlichting weg en het is alsof je je in de 15e eeuw begeeft.

We trekken verder naar de Markt, het centrale plein van Brugge. Hier bevindt zich het Belfort van Brugge, een van de meest bekende historische monumenten van België. De Markt wordt omgeven door huizen met trapgevels. Het merendeel komt uit de late 19e eeuw en zijn replica’s van die uit de middeleeuwen. Allemaal zijn ze net iets verschillend van elkaar. Overdag is de Markt een toeristenattractie vol met cafés, wafelkraampjes en souvenirs, maar in het donker komt de duistere grandeur van het plein onheilspellend op ons af.

Het Belfort van Brugge

Het duister tegemoet

We rijden terug naar de Burg, waar we uren eerder gestopt waren voor koffie. Nu is het daarvoor te verlaten. We stoppen voor de prachtige Basiliek van het Heilig Bloed, het grootste heiligdom van de stad, waar een flacon is opgeslagen dat naar verluidt het bloed van Jezus Christus bevat. Dan gaan om 12 uur ’s nachts de lichten op het plein plots uit en wordt het pikkedonker.

We zoeken troost bij de straatlampen en gaan verder richting het zuiden, terwijl we de centrale grachten van de stad bewonderen voordat we doorsjezen naar het Koningin Astridpark en de adembenemende Magdalenakerk.

Het wordt nu wat frisser en het is tijd om er een eind aan te breien. We rijden door naar het noorden en vinden onze weg terug. Langs de mooi bewaarde huizen, de flesgroene grachten, de huiselijke restaurants en knusse barretjes, op weg naar een goede nachtrust. Wie had ooit gedacht dat een nachtelijke tour door Brugge zo’n succes zou worden?

Meer Inspiratie voor het rijden

Verborgen Circuits: Amsterdam

Amsterdam staat bekend om zijn sloepen en fietsen en niet zozeer om zijn autovriendelijke straten. Autojournalist Victoria MacMillan Bell bezocht Amsterdam, thuishaven van Shell.

Berlijn

Ooit was Berlijn verdeeld, maar nu is het een bruisende, moderne metropool waar oud en nieuw samenkomen. Autojournalist James Mills ging erheen om rond te kijken.

Wellicht ook interessant

Road trips

In navolging van onze reeks van de beste road trips uit Europa, zijn nu ook de mooiste roadtrips vanuit de rest van de wereld beschikbaar.