Als je de toeristenboekjes mag geloven, was de hoofdstad van Spanje nooit veel om over naar huis te schrijven. De stad verkreeg deze status in 1561 van Koning Filips II. Maar de oubollige stad is opnieuw tot leven gebracht en is nu een van de meest levendige plekken in Europa.

We cruisen door de wijk Chueca in het hart van Madrid met prachtige mensen om ons heen waar we ons eigenlijk bij zouden moeten aansluiten. De klok slaat 02:00 uur en hoewel het geen weekend is, lijkt het er op dat de Madrileños nog lang niet op het punt staan om naar huis te gaan. Barretjes puilen uit van de mensen, de stoep is drukbezet en waar je ook kijkt, zie je enthousiast lachende mensen.

madrid Puerta de Alcala at night.

Het Spaanse slenteren

In de warmte slentert de menigte rond de Chueca- en Centro-districten. Niet tevreden met waar ze zich bevinden, fladderen ze tussen barretjes en menigten door, op zoek naar de warmste ontvangsten, sterkste verhalen en de meest funky vibe. Zelf slenteren we trouwens ook: Madrid heeft een legendarische reputatie met betrekking tot het verkeer en zelfs nu, in de vroege uurtjes, met nog een werkdag in het vooruitzicht, zijn de straten afgeladen. Het is tijd voor een omweg.

Deze straten zijn ingesloten en kronkelig, maar het is een verademing hoe vrij van mensen en ander verkeer ze zijn. Zoals waterglijbanen je uiteindelijk in een gevuld zwembad gooien, zo houden de kronkelige bocht banen op een gegeven moment op en spuwen ze me uit in een schitterende omgeving: het Plaza Mayor.

Het is een aandenken aan hoe machtig Spanje ooit was. De imposante 17-eeuwse vierkante gebouwen staan trots overeind met op het midden van het plein een standbeeld van Koning Filips III die afkeurend op ons neerkijkt. Gelukkig is er verder niemand te zien en we verkennen het geplaveide plein en elk van de negen doorgangen.

roads with cars madrid

Madrids ondergrondse oplossing

We zoeken onze weg naar buiten en rijden het verkeer door richting het noorden, om een glimp op te vangen van Arco de la Victoria voordat de sleur van het verkeer weer begint. Zoals we eerder ondervonden in het doolhof van zijstraatjes geldt: waar een wil is, is een weg in deze chaos van het Madrileense verkeer.

We duiken nu onder de grond in een wereld die aan het zicht onttrokken is. Het is een uitgestrekt netwerk van tunnels met wegen die soms wel zeven banen breed zijn. Het wordt het M-30-project genoemd en is bedoeld om het eeuwige vaststaande verkeer in Madrid een handje te helpen. Het verkennen van dit mekka voor ondergrondse netwerken alleen al zou een dag in beslag kunnen nemen.

Wanneer het weer licht wordt hebben we alleen nog tijd om het Koninklijk Paleis te bezichtigen voordat we de stad uitvluchten. We geven nog een keer flink gas wanneer we richting de lage heuvels van het noorden van de stad rijden. Waren de wegen in Madrid overvol, chaotisch en langzaam, op de wegen op deze route zoeven we soepel en snel vooruit. Je kunt er niets aan doen: je moet deze wegen wel rijden met een vette glimlach op je gezicht. Dit is hoe we het graag zien.

Meer in Consumenten

Wellicht ook interessant

Road trips

In navolging van onze reeks van de beste road trips uit Europa, zijn nu ook de mooiste roadtrips vanuit de rest van de wereld beschikbaar.