Olie verversen en filter vervangen

Uw motorolie moet regelmatig worden ververst om een lange motorlevensduur te kunnen garanderen. Dat gaat als volgt:

  1. Draai de aftapplug uit het oliecarter en vang de oude olie op in een opvangbak. Controleer of de toestand van de sluitring van de aftapplug nog goed is en plaats de aftapplug weer terug.
  2. Schroef het oude oliefilter los en draai het nieuwe filter op zijn plek. Gooi het oude filter weg.

Luchtfilter

Motorfietsen zijn voorzien van een luchtfilterelement van papier of schuimstof. Wanneer het element van papier is, kunt u het uitkloppen om het vuil los te maken. Elementen van schuimstof moeten in een schoonmaakmiddel worden gewassen en vervolgens gedroogd en opnieuw worden geolied. Wanneer het element heel vies of beschadigd is, moet u een nieuwe monteren.

Bougies

Na verloop van tijd beginnen bougies tekenen van slijtage te vertonen en zal de afstand tussen de elektroden afwijken. U moet de elektrodenafstand meten met een voelermaat en de afstand instellen door uitsluitend de zij-elektrode te verbuigen. Als gevolg van het verbrandingsproces vormt zich ook een afzetting op de vonkuiteinden. Wanneer de bougies vuil of ernstig gecorrodeerd zijn, moet u ze vernieuwen.

Afstellen van de aandrijfketting

De aandrijfketting moet een bepaalde speling hebben - gewoonlijk ongeveer 30 mm, maar kijk dat na in uw instructieboekje. De ketting zal door het gebruik uitrekken en u moet de extra speling corrigeren met de kettingspanners aan de uiteinden van de swingarm.

  1. Meet de totale hoeveelheid speling in de aandrijfketting op een punt halverwege tussen de kettingwielen in het onderste deel van de ketting.
  2. Wanneer u de kettingspanning moet afstellen, draait u de moer van de achteras los.
  3. Gebruik de spanners aan de uiteinden van de swingarm om de kettingspanning af te stellen. Stel ze allebei met dezelfde hoeveelheid af.
  4. Controleer of de wieluitlijntekens aan beide kanten gelijk zijn en draai vervolgens de moer van de achteras vast.

Oliën van kabels, hendels en scharnierpunten

Omdat kabels, steun- en hendelscharnierpunten blootgesteld zijn aan de elementen, moeten ze regelmatig worden ingesmeerd om een soepele bediening te garanderen. Breng een aantal druppels lichte olie aan of spuit een smeermiddel op de blootliggende uiteinden van de kabels, de scharnierpunten van de stuurstanghendels, de scharnierpunten van rempedaal en schakelhendel en de steunscharnierpunten.

Koppeling afstellen

De juiste afstelling van de koppeling is belangrijk voor het soepel schakelen en om het slippen of aanlopen van de koppeling te voorkomen. De meeste koppelingen worden via een kabel bediend en zijn voorzien van een verstelling met schroefdraad en een borgmoer aan elke uiteinde om de speling af te stellen.

Stationair motortoerental (starttoerental)

Controleer of de motor stationair op het juiste toerental draait wanneer hij volledig opgewarmd is. Gewoonlijk bevindt er zich aan de zijkant van de carburateurs een afstelknop voor het stationair toerental.

Remblokken

Het frictiemateriaal van uw remblokken slijt uiteindelijk af tot een gering niveau, waarna de blokken moeten worden vervangen. U kunt het materiaal van de remblokken bekijken via de opening van de remklauw. De meeste blokken zijn voorzien van indicatorgroeven, uitsparingen of een streep die de slijtagegrens aangeven. Wanneer u het remblokkenmateriaal niet goed kunt zien, moet u de remblokken voor inspectie uit de remklauwen verwijderen.

Onderhoudstips met dank aan de website Auto Trader.

Meer in Consumenten

Wellicht ook interessant

Droomritten

Reis mee de wereld over met enkele van onze favoriete chauffeurs.