Glenn Wilson

Glenn Wilson is autotechnisch ingenieur met meer dan 35 jaar ervaring in de industrie. Hij maakt deel uit van het Engine and Vehicle Technology-team van Shell en werkt sinds het begin van het ontwikkelingsprogramma met Shell V-Power brandstoffen.

Net zoals u en ik de 'schijf van 5' nodig hebben om gezond te blijven, heeft Uw auto of motor ook goede voeding nodig.

Het belangrijkste bij het ontwikkelen van onze meest geavanceerde brandstof is weten wat er zich afspeelt in het hart van de motor: het samenspel tussen de brandstof en de motoronderdelen. U wilt dat uw auto auto presteert en de brandstofkeuze speelt daarbij een grote rol.

Maar hoe werkt Shell V-Power Nitro+ precies? We vroegen aan Glenn om ons de anatomie van een motor uit te leggen.

 

De verbrandingskamer

Dit is het hart en de longen van de motor waar lucht naar binnen wordt gezogen en samengevoegd wordt met brandstof voordat het gemengd, samengeperst, verbrand en weer uitgeblazen wordt. Het staat bekend als de viertakt-ottocyclus.

In benzinemotoren wordt de verbranding geïnitieerd door de bougie, wat een subtiele verbranding teweeg brengt. Er ontstaat een druk die de zuiger naar beneden duwt. Bij een hoge druk en een hoge temperatuur hebben sommige benzines echter de neiging tot zelfontbranding. Dit kan zorgen voor een ‘kloppend’ of ‘pingelend’ geluid als gevolg van kleine onregelmatige uitbarstingen van verbranding. Het gevolg hiervan is dat de motor slechtere prestaties levert, en in het ergste geval kan het permanente schade opleveren. Het octaangetal is een referentiewaarde voor de klopvastheid van benzine.

‘Het timen van de verbranding is essentieel voor een effectieve energieoverdracht van de ontbrande brandstof naar de motor. Door een hogere octaankwaliteit is een vervroegde ontsteking mogelijk, wat betekent dat de zuiger effectiever en langduriger omlaag wordt geduwd’, aldus Wilson.

 

Brandstofinjectoren

De brandstofinjector zorgt ervoor dat de exact benodigde hoeveelheid brandstof op de juiste manier in de lucht verspreid en gemengd wordt. In een dieselmotor moet brandstof onder hoge druk geïnjecteerd worden door gaatjes die net zo dik zijn als een mensenhaar.

Sommige brandstoffen kunnen verstopping van de gaatjes in de injectoren veroorzaken. Dit verstoort het sproeipatroon met slechte verbranding en verlies aan vermogen tot gevolg. ‘Vooral dieselmotoren zijn gevoelig voor verstoppen van de injector en dat kan belangrijke gevolgen hebben voor het sproeipatroon’, zegt Wilson.

Shell V-Power Nitro+ Diesel is ontworpen om het vermogen van de motor te herstellen en te behouden door middel van een actieve bescherming van de motor.

Inlaatkleppen

Deze openen en sluiten enkele honderden keren per minuut  om, afhankelijk van het motorontwerp, lucht of een mix van lucht en brandstof de verbrandingskamer binnen te laten. In conventionele motoren met indirecte benzine-inspuiting kan zich afzetting vormen op de inlaatkleppen wat op den duur verstorende effecten kan hebben.

‘Afzetting op de inlaatkleppen kan leiden tot afname van snelheid, vermogen en reactie van de motor’, zegt Wilson.

Shell V-Power Nitro+ is ontworpen om meteen in te werken op afzettingen in je motor die de prestatie kunnen verminderen.

 

Zuigerveren

Een zuigerveer verzorgt de afdichting tussen zuiger en cilinderwand en beweegt duizenden keren per minuut op en neer in de cilinder.

'In het binnenste van een motor gaat het er heftig aan toe, met name bij het bovenste en onderste punt van de slag waar de zuigersnelheid nul is. Het is moeilijk om de onderdelen gesmeerd te houden en er kan wrijving ontstaan tussen de zuigerveren en de cilinderwand', zegt Wilson.

Het grensvlak tussen deze onderdelen is lastig te smeren.  De veren moeten goed afdichten om te voorkomen dat smeerolie in de verbrandingsruimte komt, wat kan leiden tot verhoogde uitstoot, en om te voorkomen dat verbrandingsgassen in het carter komen.

Hier komt een andere unieke eigenschap van Shell-technologie goed van pas: 'Shell V-Power Nitro+ bevat Friction Modification Technology (FMT) die is ontworpen om wrijving op essentiële plekken in de motor te verminderen, met name rondom de zuigers. Op deze manier loopt de motor soepeler en komt er meer waardevolle energie vrij met verbeterde acceleratie en vermogen als resultaat. Dit is maar één voorbeeld van hoe klanten van Shell kunnen profiteren van de technische samenwerking met Scuderia Ferrari.'

Meer voor Consumenten

Dagelijkse tips voor uw motorfiets

Idealiter moet u deze controles elke keer uitvoeren wanneer u met uw motorfiets gaat rijden. Ze nemen maar een paar minuten in beslag en attenderen u op eventuele mogelijke problemen voordat u aan uw reis begint.

Onderhoudstips voor uw motorfiets

Het is belangrijk dat u zich vertrouwd maakt met de verschillende werkende onderdelen van uw motorfiets en de elementaire zaken die u moet weten voor het behoud van hun werking. Veel essentiële onderhoudswerkzaamheden aan een motorfiets zijn heel eenvoudig.

Wellicht ook interessant

Shell tankpas voor bedrijven

Hoe groot of klein uw wagenpark ook is en of u nu lokaal of internationaal opereert, profiteer net als miljoenen klanten wereldwijd van de meer dan 50 jaar Shell-expertise op het gebied van brandstofkaarten.