Hoe werkt het?

Een 2-taktmotor gebruikt zowel het carter als de cilinder om brandstof in vermogen om te zetten in slechts 2 slagen. Om dat mogelijk te maken, ontsteekt de bougie eenmaal per omwenteling (in tegenstelling tot elke tweede omwenteling bij een 4-taktmotor).

Een complete cyclus gaat als volgt:

1. Inlaat

De naar boven gerichte slag van de zuiger creëert een vacuüm waarmee een mengsel van brandstof en lucht in het carter wordt gezogen.

2. Cartercompressie 

Tijdens de slag omlaag wordt het brandstof-luchtmengsel samengeperst in het carter.

3. Overdracht/Uitstoot 

Aan het einde van de omlaag gerichte slag opent de zuiger de inlaatpoort. Het samengeperste brandstof-luchtmengsel stroomt in de hoofdcilinder, zodat deze wordt gevuld met een verse hoeveelheid brandstof en worden de uitlaatgassen uitgestoten.

4. Compressie 

De zuiger gaat omhoog en pers het brandstof-luchtmengsel samen.

5. Ontsteking 

Bovenaan de slag vonkt de bougie en ontsteekt de brandstof. De brandende brandstof zet uit en drijft de zuiger weer omlaag om de cyclus te herhalen.

Uw 2-taktmotor onderhouden

Om uw motor soepel te laten lopen, is het belangrijk dat u 2-taktmotorfietsolie van goede kwaliteit gebruikt. De juiste olie helpt niet alleen bij het reinigen van de motor en het minimaliseren van wrijving en warmte - het zorgt ook voor een lager brandstofverbruik. Kijk hoe Shell Advance-olie ook uw motor in een uitstekende toestand kan houden. 

Informatie met dank aan howstuffworkscom en animatedengines.com

Meer in Consumenten

Dagelijkse tips voor uw motorfiets

Idealiter moet u deze controles elke keer uitvoeren wanneer u met uw motorfiets gaat rijden. Ze nemen maar een paar minuten in beslag en attenderen u op eventuele mogelijke problemen voordat u aan uw reis begint.

Wellicht ook interessant

Droomritten

Reis mee de wereld over met enkele van onze favoriete chauffeurs.