Hoe werkt het?

De vier slagen van deze cyclus zijn inlaatslag, compressieslag, arbeidsslag en uitlaatslag. Elke slag komt overeen met een volledige slag van de zuiger, wat betekent dat voor de complete cyclus de krukas twee omwentelingen moet maken.  

Een complete cyclus gaat als volgt: 

1. Inlaatslag 

De zuiger beweegt omlaag van de bovenkant van de cilinder naar de onderkant, waardoor een mengsel van lucht en brandstof in de cilinder worden gezogen. De inlaatkleppen gaan vervolgens dicht.

2. Compressieslag 

Nu inlaat- en uitlaatkleppen gesloten zijn, beweegt de zuiger weer omhoog naar de bovenkant van de cilinder. Hierdoor wordt het lucht-brandstofmengsel samengeperst in de verbrandingskamer van de cilinderkop.

3. Arbeidsslag 

De bougie vonkt waardoor de samengeperste brandstof wordt ontstoken. Terwijl de brandstof verbrandt, zet deze uit en duwt de zuiger weer omlaag.

4. Uitlaatslag 

Aan het einde van de arbeidsslag opent de uitlaatklep. De slag omhoog duwt vervolgens de verbrande brandstof door de klep uit de cilinder voordat de cyclus wordt herhaald.

Uw 4-taktmotor onderhouden

Om uw motor soepel te laten lopen, is het belangrijk dat u 4-taktmotorfietsolie van goede kwaliteit gebruikt. De juiste olie helpt niet alleen bij het reinigen van de motor en het minimaliseren van wrijving en warmte - het zorgt ook voor een lager brandstofverbruik. Kijk hoe Shell Advance-olie ook uw motor in een uitstekende toestand kan houden..

Informatie met dank aan wikipedia en animatedengines.com

Meer in Consumenten

Dagelijkse tips voor uw motorfiets

Idealiter moet u deze controles elke keer uitvoeren wanneer u met uw motorfiets gaat rijden. Ze nemen maar een paar minuten in beslag en attenderen u op eventuele mogelijke problemen voordat u aan uw reis begint.

Wellicht ook interessant

Droomritten

Reis mee de wereld over met enkele van onze favoriete chauffeurs.