Studenten van de Technische Universiteit Eindhoven willen Nederland de toekomst laten zien, de toekomst van elektrisch rijden.Voor Shell Eco-marathon bouwt team TU/ecomotive een 'modulaire' auto die dertig keer zuiniger rijdt dan de hybrides van nu. Lichter, milieuvriendelijker en aan te passen aan de omstandigheden én de gebruiker.

'Automobilisten rijden tachtig procent van de tijd in ongeveer dezelfde omstandigheden. Is het dan niet verstandig om een auto te optimaliseren voor díe omstandigheden?' Student Sjoerd Doumen beschrijft een probleem dat elke elektrische auto parten speelt. Een volledig elektrische Tesla, Renault Twizy of Opel Ampera wordt meestal gebruikt voor korte ritjes binnen de bebouwde kom of net daarbuiten. Toch sleep je honderden kilo's accu's mee. Dat is niet efficiënt.

Nova heet de auto van team TU/ecomotive. De straatversie met kenteken krijgt dertig kilo accu's aan boord waarmee hij 150 kilometer kan rijden met een topsnelheid van 90 kilometer per uur. Voor Shell Eco-marathon is dat veel teveel power en gewicht, dus gaat twintig kilo accu's aan de kant en komt er een andere elektromotor in. Zo hoopt het team niet de beste, maar toch zeker een succesvolle score op de borden te zetten.

Met de tijd mee

Het geheim van Nova is zijn flexibele karakter. Niet alleen de actieradius en het motorvermogen zijn aan te passen. Ook de achterbank kan eruit als je boodschappen wilt doen. En zelfs van buiten kan de auto van gedaante veranderen. Teamleider Steven Nelemans: 'In 2020 ogen auto's met een ontwerp van 2015 toch wat gedateerd. Je kunt de buitenkant makkelijk vervangen om met je tijd mee te gaan.'

Om de belasting voor het milieu zo laag mogelijk te houden, is het buitenwerk van de auto gemaakt van 'vlasvezel', een combinatie van hennepvezels, kurk en een hars zonder kobalt. Het materiaal is biologisch afbreekbaar en wordt bij de productie van de auto zelfs zonder warmte gevormd in vacuümmallen.

Naar Parijs

'We hebben het modulaire concept van onze auto onthuld op de AutoRAI. Er was veel belangstelling voor', zegt Nelemans. Zou Nova daadwerkelijk in productie genomen kunnen worden door een autofabrikant? Of als bouwpakket geleverd kunnen worden aan doe-het-zelvers in mobiliteit? Het team denkt van wel. Misschien met een sterkere motor en nog meer accu's, zodat je zonder laden naar Parijs kunt rijden, gewoon met 120 kilometer per uur.

Comfort is nog wel een puntje. De auto biedt plaats aan een bestuurder voorin en twee passagiers op een krappe achterbank. 'Het blijft natuurlijk wel een studentenauto', zegt Doumen met een grijns op zijn gezicht. 'Maar ik denk dat alle deelnemers aan 

Shell Eco-marathon zo met ons zouden willen ruilen als je kijkt naar comfort.'

Pijnlijke les

De zuinigheidswedstrijd kent strenge eisen voor deelnemende voertuigen. Zo mag de auto niet zwaarder zijn dan 225 kilo. Elk boutje, moertje en draadje van de auto is dan ook door het team gewogen om overgewicht te voorkomen. Het gevolg van een pijnlijke les vorig jaar, toen het team gediskwalificeerd werd met een te zware auto. 

De RDW stelt weer heel andere eisen aan auto's. Veel functionaliteiten als ruitenwissers, ontwaseming en dubbele koplampen zijn niet nodig voor de wedstrijd in Rotterdam, maar wél om de openbare weg op te mogen. Elk van die richtlijnen voegt gewicht toe aan het ontwerp.

'We wisten dat het zeker niet makkelijk zou zijn om een auto te bouwen die zowel de openbare weg op mag, als mee kan doen met Shell Eco-marathon, zonder hopeloos als laatste te eindigen', aldus teamleider Nelemans. 'Maar juist door het modulaire concept is het ons gelukt. Dat bewijst onze overtuiging: je moet een auto optimaliseren voor de omstandigheden waarin je hem gebruikt.'

Meer in duurzaamheid