
Marrakech
Marrakech komt ’s nachts pas echt tot leven wanneer je er op twee wielen doorheen rijdt. Gary Inman springt op zijn motor en duikt de heksenketel in.

Van Malaga naar Marokko
Jonge vrouwen staren vanaf de stoep en mannen van middelbare leeftijd lachen. Scooters brommen nog steeds in volle vaart, maar geven me een beetje extra ruimte. Hoe dichter ik de medina nader, het oude, ommuurde centrum van de stad, hoe drukker het wordt op straat. Ik rijd over een tweebaansweg en hoewel enkele basisverkeersregels nog wel worden nageleefd, worden ze over het algemeen niet al te serieus genomen.

Waanzin in de medina
In de medina worden de meeste wegen een stuk smaller en gaan ze over in steegjes. Behalve een paar doorzetters houdt dit alle auto's tegen, maar niet de fietsen en scooters. En mij ook niet. Een motor is dan ook een ideaal vervoermiddel om Marrakech te verkennen. In principe kun je met een motor overal komen.
Marrakech is een heksenketel, maar in de medina is het nog een stap intenser. Ik werk me door een straat waar allemaal stalletjes zijn opgesteld en drommen Marokkanen rondlopen. Zelfs hier, waar je lopend al voortdurend moet uitwijken voor mensen, minderen de scooters geen vaart. Toch lijkt alles goed te gaan. Af en toe wordt er een stem verheven, maar slechts voor heel even.
Alles verloopt soepel en bijna niemand draagt een helm. Elk voertuig zigzagt voort. Dan verschijnt opeens een ezel met wagen die tegen het verkeer in omhoog sjokt. Grote, harige oren en ogen die onverstoord het tegemoetkomende verkeer gadeslaan.
En daarom houd ik zo van Marrakech. De drukte van de stad, de kleuren, cultuur en chaos maken een rit op de motor tot een onvergetelijke ervaring. Minder dan 24 uur geleden stapte ik op de motor in Malaga in het zuiden van Spanje en nu neem ik rijdend door deze exotische stad beelden in me op die ik nooit zal vergeten. De weg waar ik op rijd komt samen met drie andere wegen en de imposante stadsmuren van de medina doemen voor me op. Ik adem diep in en waag me naar binnen.

Cultuurshock
Uiteindelijk kom ik aan bij Djemaa el Fna, het historische centrum van Marrakech. Het plein is niet zoals een strak Europees plein, maar het is meer organisch. Overdag is Djemaa el Fna gevuld met gelukzoekers en artiesten die toeristen geld proberen af te troggelen. Er zijn mannen die aapjes de gekste dingen laten doen. Toeristen lopen erheen en betalen de prijs van een maaltijd om met deze gekwelde, krankzinnige beestjes op de foto te gaan. Dan zijn er nog muzikanten die op trommels slaan en op fluitjes blazen waar een nasaal geluid uitkomt. Oh ja, en er zijn ook nog cobra’s.
Ik ga snel verder richting het El-Badipaleis. De kasba is tegen de paleismuur aangebouwd. Volgens mijn reisgids is ‘een kasba een versterkt gebouw met torens in een of meerdere hoeken’. Het is minder indrukwekkend dan het klinkt en het is moeilijk te zien waar het begint en waar het eindigt. Ik wil het zeker niet van dichtbij bekijken en besluit door te gaan.
Maar ik heb de afgelopen dagen een lange reis gemaakt en heb net een intensieve en spannende rit achter de rug. Het bed in mijn riad roept me en wat wil ik er graag naar luisteren.
Meer in Consumenten
Verborgen Circuit: Madrid
De hoofdstad van Spanje is een bruisende stad waar feesten op de eerste plaats komt en slaap slechts op een magere tweede plek. Desondanks sturen we autojournalist James Mills naar Madrid om op zoek te gaan naar nog een geweldig verborgen circuit.
Verborgen circuits: karakteristiek San Francisco
We stuurden autojournalist Pat Devereux op een tour door San Francisco, de stad die vereeuwigd is in Bullit, de film uit 1968 met the king of cool Steve McQueen.
Zie ook
Meer gemak onderweg met de Shell App
Nooit meer in de rij, maar snel en volledig contactloos betalen met je smartphone. Het kan met de nieuwe Shell App! Lees meer over de voordelen.
Alternatieve Brandstoffen
Ontdek ons assortiment alternatieve brandstoffen