
Voor- en nadelen van een elektrische auto
De populariteit van elektrische auto's groeit snel en dat is niet gek. Elektrische auto’s bieden namelijk een hoop voordelen, waaronder een milieuvriendelijkere aandrijving. Toch zijn er ook nadelen te bedenken, zoals de aanschafprijs en laadplekken. Maar wat zijn nou écht de voor- en nadelen van een elektrische auto? Wij hebben het voor jou uitgezocht.
Voordelen van een elektrische auto op een rij
Snelle ontwikkeling elektrische auto’s
De ontwikkeling van elektrische auto’s is voortdurend in ontwikkeling. Hoewel een benzine auto een jaar geleden nog verder kon rijden dan een elektrische auto, kan een elektrische auto inmiddels al even veel kilometers afleggen op een volle accu als een benzinemotor kan op een tank. Hoe ver je daadwerkelijk komt hangt natuurlijk af van je actieradius en verschilt per auto.
Het actieradius van een elektrische auto wordt berekend door het inzetten van de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLPT), dit is een testprocedure die elke nieuwe elektrische auto moet afleggen, om zo het aantal daadwerkelijke kilometers te kunnen berekenen.

Gemakkelijk opladen van je EV
Het opladen van je elektrische auto is een andere ervaring dan het tanken van brandstof. Het is dan ook echt een voordeel dat je er voor kunt kiezen om thuis een laadpaal aan te (laten) leggen, zo kun je de auto gemakkelijk op je oprit aansluiten. Ook wanneer je geen eigen oprit hebt, kun je gemakkelijk je auto opladen aan de straatkant, inmiddels zijn er op veel parkeerplekken al een laadmogelijkheid te vinden. Een nadeel van het opladen van je elektrische auto kan zijn de laadtijd. Of je nu gebruik maakt van een snellader of een laadpaal bij je woning.
Met ruim 90.000 laadpalen heeft Nederland de meeste laadpalen in Europa. Met ruim 60.000 laadpalen staat Duitsland op de tweede plek. Wie er op drie staat?
- Nederland 90.000 laadpalen
- Duitsland 60.000 laadpalen
- Frankrijk 37.128 laadpalen
- Zweden 25.197 laadpalen
- Italie 23.543 laadpalen
Kosten elektrische auto
Wanneer er gesproken wordt over elektrische auto’s, dan wordt er ook vaak als nadeel aangegeven dat elektrisch rijden ook zo ontzettend duur is. Maar is dat wel zo? Alleen kijken naar de aanschafprijs van een auto is daarom niet voldoende.
Elektrische Auto | Benzine Auto | |
---|---|---|
* 17 april 2023 bron: Autokosten berekenen (anwb.nl) | BYD ATTO 3 Design | MAZDA CX-5 2.0 121KW SKYACTIV-G STYLE NEWGROUND 2WD AUT |
Vaste kosten per KM | €493,- | €456,- |
Vaste afschrijving | 26,5 ct | 21,1 ct |
Verzekering | 7,0 ct | 6,8 ct |
Motorrijtuigenbelasting | 3,6 ct | 6,6 ct |
Onderhoud Carrosserie en diversen | 2,0 ct | 2,0 ct |
Variabele kosten per KM | €273,- | €338,- |
Variabele afschrijving | 8,4 ct | 6,4 ct |
Brandstof/laden *obv 15000km p.j | 8,4 ct | 14,8 ct |
Reparatie en onderhoud | 1,8 ct | 2,9 ct |
Banden | 2,7 ct | 2,9 ct |
Rente | 1,1 ct | 1,2 ct |
Totaal | €779,- (á 62,4 ct per km) |
€808,- (á 64,7 ct per km) |
De aanschafprijs van deze twee auto’s zijn vrijwel gelijk, toch zie je dat de BYD ATTO 3 in maandlasten toch een paar tientjes per maand goedkoper is dan een Mazda CX-5. Op jaarbasis scheelt dit al snel honderden euro’s! Daarbij komt nog dat je in 2023 en 2024 nog gebruik mag maken van de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s.

Kosten opladen elektrische auto
De kosten voor elektrisch laden zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals de stroomtarieven, de locatie en de laadsnelheid. In het algemeen zijn de kosten voor het thuis opladen het laagst, omdat de stroomtarieven vaak lager zijn dan bij openbare laadstations. Ook de laadsnelheid kan van invloed zijn op de kosten.
Snelladen is veelal duurder dan langzamer laden. Bij openbare laadstations kunnen de tarieven variëren en sommige laadstations rekenen vaste kosten per sessie of per maand aan. Het is daarom belangrijk om de tarieven te controleren voordat je begint met laden.
Toch zijn de kosten voor elektrisch rijden lager dan de kosten voor het rijden op benzine of diesel, vooral als je thuis laadt en profiteert van daluren in de stroomtarieven. Wil je weten wat de laadtarieven zijn bij Shell? Bekijk hier de laadtarieven.
Nadelen van een elektrische auto op een rij
Beperkte actieradius
Een nadeel van elektrische auto’s is het bereik van met name de elektrische stadsauto’s. Zo kun je met een Volkswagen e-up afhankelijk van je batterij zo’n 205 kilometer (WLPT) afleggen. Prima als stadsauto, maar wanneer je het vergelijkt met de benzinemotor in de Volkswagen up, waarmee je met een brandstoftank van 35 liter gemiddeld tussen de 500 en 700 kilometer kunt rijden, afhankelijk van de rijstijl en de rijomstandigheden. Is dat nogal een flink verschil.
Een Opel E-Corsa heeft een bereik van 359 kilometer (WLPT) waar de benzinetank van de Opel Corsa met zijn 44 liter tussen de 500 en 800 kilometer kan rijden op een volle tank brandstof, afhankelijk van het model en de specifieke omstandigheden. Toch zie je dat het actieradius van deze stadsauto's er in rap tempo op vooruit gaan, mede door de ontwikkeling van kleine accu's met meer laadruimte.
Oplaadtijd
Het laden van een auto kost altijd meer tijd dan snel even tanken. Het aantal kilometers dat je kunt rijden is afhankelijk van je actieradius, heb je een kleine actieradius en leg je veel kilometers af? Dan hangt je auto vaker aan de lader dan wanneer er minder gereden wordt. Hoewel het aantal kilometers per tank ook afhankelijk is van de grootte van je brandstoftank wanneer je benzine of diesel rijdt, blijft het aantal minuten aan een laadpaal langer, dan wanneer je gaat tanken.
Laden is goedkoper dan het tanken van benzine of diesel. Moet je elke dag snelladen? Dan kan het laden op de lange termijn wel duurder uitvallen. Voor snelladen betaal je namelijk een paar cent extra.
Hoge aanschafkosten
Elektrische auto's zijn vaak duurder in aanschaf dan benzine- of dieselauto's. Hoewel de kosten van batterijen afnemen, blijft de aanschafprijs van een elektrische auto hoger dan die van een brandstofauto. Met name bij de aanschaf van stadsauto’s zie je dat de kosten voor een elektrische auto hoger zijn dan bij een benzine of diesel auto. Toch gaat de ontwikkeling van elektrische auto’s zo snel, dat ook de kleinere stadsauto’s in actieradius zullen toenemen, bijvoorbeeld door de ontwikkeling van kleine batterijen met meer cappaciteit.
Afhankelijk van de infrastructuur
Elektrische auto's zijn afhankelijk van een goed ontwikkeld netwerk van oplaadpunten. Hoewel het oplaadnetwerk steeds verder wordt uitgebreid, kan het nog steeds moeilijk zijn om een oplaadpunt te vinden op sommige locaties.
Een algemene tip die geldt voor zowel benzine, diesel als elektrische auto’s is dan ook: ga voorbereid op weg. Zo geven elektrische auto’s automatisch de laadmomenten aan wanneer je in de navigatie een route opgeeft die meer kilometers betreft dan de actieradius van je auto.
Is elektrisch rijden wel zo milieuvriendelijk als dat we denken?
Ja en nee, bij Shell geloven wij dat elektrisch rijden de toekomst is. Betekent dit dat een elektrische auto echt klimaatneutraal is? Het voordeel van elektrische auto’s is dat het geen uitlaatgassen uitstoot het nadeel is dat er ook bij het opwekken van elektriciteit stoffen vrijkomen. Ook de bouw van een accu is niet klimaatneutraal, net zo min als dat van een benzine of dieselmotor is.
Toch is een elektrische auto minder belastend voor het mileu dan een benzine of dieselauto. Laad je de auto op met zonne of windenergie? Dan wordt je elektrische auto nóg minder belastend voor het mileu.
Wil je weten wat wij doen om elektrisch rijden nog aantrekkelijker te maken? Bekijk onze Shell Recharge pagina of download onze Shell Recharge app
Waar kan ik elektrisch laden?
Nederland is een van de voorlopers in de ontwikkeling van de laadinfrastructuur. Er zijn daardoor meer dan genoeg laadpunten. Zo kun je gebruik maken van snelladers en reguliere laders. We zetten de mogelijkheden graag op een rij.
Vind direct een laadpaal
Direct op zoek naar een laadpaal? Vind een beschikbare laadpaal en plan je route. Met ruim 300.000 publieke laadpunten in heel Europa heb je met Shell Recharge toegang tot één van de grootste laadnetwerken van Europa.
Hoe werken onze snelladers?
Onderweg laden bij een Shell Recharge-snellader is snel, makkelijk en voordelig. Maar hoe werken de laadpalen precies? Welke stekker heb je nodig? En hoe kun je betalen? We geven graag antwoord op al je vragen over elektrisch laden.