
Dagelijkse tips voor uw motorfiets
Een korte, visuele inspectie van uw motorfiets voor vertrek is een uitstekende dagelijkse gewoonte om aan te leren. Dit zijn de belangrijkste delen die deel moeten uitmaken van elementaire veiligheidscontroles.
1. Motoroliepeil
Wanneer uw motor in een goede conditie is, zal hij maar weinig olie verbruiken tussen de olieverversingsintervallen. Maar het is belangrijk dat u ervoor zorgt dat het oliepeil niet onder het minimum-merkteken daalt. Zo controleert u uw olie:
- Zet de motorfiets rechtop, op een vlakke ondergrond zodat het oliepeil zich kan stabiliseren.
- Wanneer uw motorfiets voorzien is van een inspectievenster, controleert u of het oliepeil zich tussen de max- en min-markeringen bevindt.
- Wanneer uw motorfiets een peilstok heeft, kijkt u waar het oliepeil staat in verhouding tot de max- en min-markeringen.
- Wanneer het peil te laag is, verwijdert u de vuldop boven op het motorblok en vult u bij met het opgegeven olietype. Gebruik altijd motorfietsmotorolie - geen olie die ontwikkeld is voor gebruik in automotoren.
2. Stuur en ophanging
Wanneer u de stuurstangen van de ene zijde naar de andere draait, gaat deze beweging dan soepel?
Voelen voor- en achterwielvering soepel aan wanneer u op de motorfiets zit?
3. Koelvloeistofpeil
Het koelvloeistofpeil moet constant blijven. Wanneer het daalt, betekent het dat het systeem lek is. Zo controleert u het:
- Zoek het koelvloeistofreservoir en controleer of het koelvloeistofpeil tussen de twee peilmerktekens op het reservoir ligt.
- Indien noodzakelijk, bijvullen met een 50/50-mengsel van gedestilleerd water en antivries.
4. Banden
Controleer de bandenspanning altijd wanneer de banden koud zijn - nooit na het rijden - omdat de bandenspanning stijgt wanneer de banden warm zijn.
Controleer de band visueel op eventuele schade of slijtage van het loopvlak. Gebruik vervolgens een bandenspanningsmeter om de spanning van elke band te meten en vergelijk deze met de opgegeven spanning (vaak vermeld op een label bevestigd aan de kettingbeschermer of het achterspatbord). Gebruik zo nodig een pomp om de spanning te verhogen.
5. Verlichting en claxon
Controleer of alle verlichting werkt en of de remlichten en richtingaanwijzers werken. Controleer of de claxon werkt - die hebt u misschien echt nodig op een kritisch moment.
6. Brakes
Controleer de remmen afzonderlijk. Het remmen moet stevig aanvoelen en de remmen moeten volledig ingedrukt zijn zonder dat de hendel (voor) of het pedaal (achter) diens volledig slag heeft gemaakt. Ze moeten ook volledig loskomen wanneer de hendel of het pedaal worden losgelaten en de wielen vrij laten draaien zonder aan te lopen.
Controleer het vloeistofpeil van de hydraulische remmen door het peil te controleren aan de hand van de strepen op het reservoir van de hoofdremcilinder. Ligt het peil onder de onderste streep dan moet de vloeistof worden bijgevuld.
7. Aandrijfketting
De meeste motorfietsen hebben een aandrijfketting naar het achterwiel. De ketting moet goed gesmeerd zijn en mag niet teveel speling hebben. Wanneer de ketting er droog uitziet, spuit u deze in met kettingvet uit een spuitbus. Wanneer de ketting te slap lijkt te hangen, spant u deze op..
Dagelijkse tips met dank aan de website Auto Trader.
Meer in Consumenten
Binnenin de 4-taktmotor van uw motorfiets
4-taktmotoren worden gebruikt om bijna alle auto's en vrachtwagens en ook de meeste motorfietsen aan te drijven.
Binnenin de 2-taktmotor van uw motorfiets
2-taktmotoren worden gebruikt voor bromfietsen en scooters met een laag vermogen, en ook apparaten als kettingzagen en jetski's.
Wellicht ook interessant
Meer gemak onderweg met de Shell App
Nooit meer in de rij, maar snel en volledig contactloos betalen met je smartphone. Het kan met de nieuwe Shell App! Lees meer over de voordelen.
Droomritten
Reis mee de wereld over met enkele van onze favoriete chauffeurs.