
Een kijkje in de motor
Bijna 150 jaar geleden werd er voor het eerst patent aangevraagd op de viertaktmotor. Sindsdien is er veel veranderd. We gaan proberen uit te leggen wat er met uw brandstof gebeurt wanneer een moderne motor aan het werk gaat.
U heeft gekozen voor onze snelwerkende en geavanceerde Shell brandstof, gemaakt om direct aan het werk te gaan in je motor. Maar wat gebeurt daarbinnen eigenlijk? Hoe werkt het precies?
Het gaat om controle. De viertakt-cyclus in de motor is de afgelopen 100 jaar vrijwel hetzelfde gebleven. Het verschil zit hem in de details. Tegenwoordig gaat het erom dat er zo veel mogelijk energie uit zo weinig mogelijk brandstof wordt gehaald.
Dus welke innovaties maken de viertakt benzinemotor nu zo geavanceerd?
Variabele kleptiming
In het verleden stond het vast wanneer de inlaat- en uitlaatkleppen open- en dichtgingen, wat de eigenschappen en prestaties van de motor bepalen. Maar door het moment van openen en sluiten van de kleppen te variëren, is de motor in staat om hoge snelheden te halen en blijft de trekkracht bij lage snelheden bovendien goed.
Variabele kleptiming wordt bereikt door de draaipositie van de inlaatnokkenas ten opzichte van de uitlaatnokkenas te veranderen.
Valvematic, Valvetronic, MultiAir en meer
Vervolgens veranderen we hoe ver en voor hoe lang de kleppen open blijven staan. Hoe ver en hoe lang de kleppen openstaan kunt u het beste voortdurend over een langere periode veranderen.
Een gasklep is niet nodig. In plaats daarvan kunt u de inlaatkleppen gebruiken om de luchttoevoer te regelen, door verandering aan te brengen in hoe ver ze openstaan. Dit zorgt ervoor dat onnodige blokkering van de luchttoevoer vermeden wordt.
Autofabrikanten hebben er jaren over gedaan om systemen te ontwerpen die de kleppen elektronisch of hydraulisch openen, zonder de beperkingen van de nokkenas. Dit lukte hen uiteindelijk in 2009 met het ontwerp van de MultiAir-motor die energetisch op lage snelheden kon rijden en zoveel toeren kon maken als een raceauto, zonder dat werd ingeleverd op de prestaties.
Nu komt het vernuftige gedeelte: een elektromagnetische klep druppelt tot 60 keer per seconde, zoveel als nodig is, een deel van de olietoevoer in de hydraulische leiding en de rest wordt gebruikt om de inlaatklep te openen. Het is waarschijnlijk de belangrijkste doorbraak in het ontwerp van zuigermotoren van de afgelopen 100 jaar.
Directe inspuiting
Bij directe inspuiting wordt de brandstof direct de cilinder ingespoten. Onder lichte druk kan de brandstof worden ingespoten net voordat de ontbranding ontstaat, vlak bij de bovenkant van de compressieslag. In wezen kun je minder brandstof injecteren dan voor het totale luchtvolume in theorie nodig is, en de verbranding is nog steeds voldoende.
Als de motor op hoog vermogen moet draaien wordt de brandstof, net als bij indirecte inspuiting, ingespoten bij de inlaatslag. Dit geeft extra tijd om meer brandstof in te spuiten terwijl de lucht gekoeld wordt wanneer het de cilinder binnenkomt. Zo kan het mengsel verder samengeperst worden zonder dat er oververhitting plaatsvindt.
Turboladen
Een turbolader heeft een turbine die verloren energie van de stroming van de uitlaatgassen gebruikt om de compressor aan te drijven. Veel dichterbij een gratis powerboost kom je niet. De turbo perst de lucht samen en drijft het de motor in zodat meer lucht in elke cilinder geperst kan worden voor meer vermogen.
Becherm je motor met Shell
De technologie die we tot nu toe hebben besproken heeft te maken met het regelen van de viertakt-cyclus, maar er zijn tegenwoordig meer manieren waarop motoren energie kunnen besparen. Wrijving staat efficiëntie behoorlijk in de weg, dus hoe makkelijker de motoronderdelen kunnen bewegen, hoe beter.
De olie van Shell smeert niet alleen de motor, maar het reinigt de motor ook door schadelijke aanslag te verwijderen dankzij ingenieuze actieve reinigingsmiddelen. Ontdek welke olie uw motor de beste bescherming biedt met de Shell LubeMatch-tool.
Meer voor Consumenten
Een kijkje in de motor
Bijna 150 jaar geleden werd er voor het eerst patent aangevraagd op de viertaktmotor. Sindsdien is er veel veranderd. We gaan proberen uit te leggen wat er met je brandstof gebeurt wanneer een moderne motor aan het werk gaat.
Binnenin de 4-taktmotor van uw motorfiets
4-taktmotoren worden gebruikt om bijna alle auto's en vrachtwagens en ook de meeste motorfietsen aan te drijven.
Zie ook
Shell Card, de zakelijke tankpas van Shell Fleet Solutions
Hoe groot of klein uw wagenpark ook is en of u nu lokaal of internationaal opereert, profiteer net als miljoenen klanten wereldwijd van de meer dan 50 jaar Shell-expertise op het gebied van brandstofkaarten.
Meer voordeel van je Air Miles met Miles & Me
Wil je nog meer plezier hebben van je Air Miles? Doe dan mee met Miles & Me en ontvang gratis producten uit de shop of Extra Air Miles.
Shell V-Power
Shell V-Power onze beste brandstof ooit.* Shell V-Power reinigt nu voor 100% de belangrijkste motoronderdelen.*