Schonere mobiliteit
Ontdek hoe Shell duurzame mobiliteit mogelijk maakt voor schoner transport, waaronder elektrische mobiliteit, vloeibaar aardgas (LNG) en waterstof.
Nederland is een land van vernieuwers en uitvinders. Nederlanders nemen ook graag het voortouw op het gebied van energie-uitdagingen. Het Nederlandse klimaatakkoord, dat Shell Nederland ondersteunt, is hier een sprekend voorbeeld van.
We hebben iedere dag energie nodig en op de lange termijn is de verwachting dat de vraag naar energie wereldwijd alleen maar zal toenemen. De uitdaging is dan ook om te voorzien in de wereldwijd groeiende vraag naar energie en tegelijkertijd minder CO₂ uit te stoten. We zijn al begonnen met het investeren in wind-op-zee, zonne-energie en het verduurzamen van transportbrandstoffen door bijvoorbeeld het gebruik van groene of blauwe waterstof.
Het #MakeTheFuture programma van Shell speelt in op de ontwikkelingen en de verschillende initiatieven die kunnen bijdragen aan een energierijke, CO2-arme toekomst. Internationale energieprojecten en initiatieven dichter bij huis illustreren dat er verschillende oplossingen nodig zijn om deze wereldwijde uitdaging gezamenlijk aan te kunnen gaan. Zo ook oplossingen van Hollandse bodem.
Om een kijkje te nemen in lokale initiatieven, delen Stefan, Hans, Esmerelda, Wendy en Lisa hun verhaal. Zij nemen ons mee en tonen ons hoe ze zich dagelijks inzetten voor meer duurzame energie. Met deze korte documentaires willen we laten zien welke mogelijkheden onze Nederlandse samenleving al biedt op het gebied van schonere energie, en hoe daar iedere dag hard aan gewerkt wordt. We hopen hiermee een heleboel mensen te inspireren. Alleen samen kunnen we impact maken.
Let’s #MakeTheFuture!
Wendy | Thuisladen
Titel: Shell_Recharge_60s_DEF
Duur: 1:04 minuut
Beschrijving:
Wendy, Product Manager Thuisladen van Shell, vertelt over haar liefde voor techniek en haar baan bij Shell, waar ze zich bezighoudt met laadpalen. Terwijl ze vertelt, zien we haar thuis klussen in een werkplaats en ook zien we haar terwijl ze aan het werk is bij Shell.
Shell_Shell_Recharge_60s_DEF Transcript
[Videobeelden]
Medium shot, dat eerst onscherp is met diffuus zonlicht, maar snel scherper wordt, van het hoofd van een vrouw met blond, halflang haar. We zien haar gezicht tussen stapels hout. Er wordt een beetje ingezoomd, waardoor we zien dat ze houten planken in haar handen heeft en deze beweegt. Doordat de camera draait, zien we dat ze in een houtopslagplaats staat.
[Voice-over, vrouwenstem]
“Ik hou ervan om dingen mooier, handiger en slimmer te maken.”
[Er is achtergrondmuziek te horen]
Er begint zachte, lichte muziek, die op de achtergrond de hele tijd doorgaat.
[Videobeelden]
Het beeld verspringt en nu zien we de handen van de vrouw, van redelijk dichtbij. Ze heeft zwarte handschoenen aan en houdt in elke hand een stuk hout vast. Rechts zien we een deel van haar bovenlijf. Ze draagt een blauwe jas en een witte blouse. Het beeld verspringt nu zodat we haar hoofd close-up tussen de twee planken zien, tegen een donkere achtergrond. Ze glimlacht terwijl ze naar de planken kijkt en de planken opzij beweegt. Het beeld verspringt opnieuw, waarna we haar van wat meer afstand in een werkplaats zien. Ze staat achter een houten tafel, kijkt naar beneden en is met hout bezig. Aan de blauwe muur achter haar hangt gereedschap aan houten borden. Links in beeld zijn ramen en rechts zien we houten rekken en houten planken en balken. Op de tafel staan spullen, waaronder een plant. De vrouw draagt een rode jurk. Het beeld verspringt opnieuw en nu zien we de blonde vrouw, in dezelfde rode jurk, door een bedrijfspand lopen, met een laptop onder haar arm. Ze loopt richting de rechterkant van het beeld. Op de achtergrond zien we papieren en elektrische systemen aan de muur, en een glazen deur met een stalen frame. Op de voorgrond zien we een deel van een wit met grijze laadpaal. De camera beweegt met de vrouw mee naar rechts. Ze loopt richting een blauw computertafeltje bij een groot scherm.
[Voice-over, vrouwenstem]
“En dat doe ik ook op mijn werk.”
[Videobeelden]
In een nieuw shot zien we een close-up van de laptop op het lichtblauwe tafeltje liggen. Hij wordt opengeklapt door iemand met een rode jurk aan. Ze heeft een horloge om en haar nagels zijn blauw gelakt. We zien haar alleen van haar schouders tot haar knieën. De camera draait om het tafeltje heen. Op de buitenkant van de laptop zijn stickers geplakt, waarvan één met het Shell-logo en één met de tekst “I love Osaka”.
[Voice-over, vrouwenstem]
“Ik maak laadoplossingen voor mensen thuis en ik zorg ervoor dat mensen zo slim en makkelijk mogelijk hun auto kunnen opladen.”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een shot van de zijkant van het hoofd en de schouders van de blonde vrouw, die met een tevreden blik schuin naar beneden kijkt, waarschijnlijk naar de laptop. Op de achtergrond zien we dezelfde systemen en papieren als eerst. Dan verspringt het beeld naar een close-up van haar gezicht, schuin van opzij gefilmd. Haar blik gaat nu omhoog. Het beeld verspringt opnieuw en nu zien we een medium shot van de achterkant van de vrouw. Ze staat midden in beeld achter het computertafeltje, met het grote scherm op de achtergrond, tegen een blauwe muur. Op het grote scherm zien we een grafische weergave van een gele auto met een laadsysteem ernaast. Links naast het scherm zien we opnieuw de stalen deur. Vervolgens verspringt het beeld weer naar een medium close-up van de zijkant van vrouw, die in de werkplaats gehoorbescherming opzet . Ze draagt al een veiligheidsbril. Tegen de blauwe muur zien we weer het gereedschap en links zien we de ramen. De vrouw kijkt richting de ramen. Dan verspringt het beeld naar een close-up van de handen van de vrouw, met opnieuw zwarte handschoenen aan. Ze heeft een potlood en een liniaal vast en tekent iets af op een stuk hout. Vervolgens verspringt het beeld naar een close-up van een bankschroef, waar ze het stuk hout tussen klemt. De hendel wordt rondgedraaid.
[Audio]
We horen geluiden van de bankschroef en daarna van een schuurmachine.
[Videobeelden]
Dan zien we een close-up van het gezicht van de vrouw, met een mondkapje en een veiligheidsbril. Er schijnen zonnestralen op haar. Vervolgens verspringt het beeld naar een medium shot van de vrouw in de werkplaats. Ze draagt opnieuw iets roods, dezelfde jurk of een overall. Ze is een stuk hout aan het schuren met een schuurmachine. Vervolgens zien we een close-up van haar rechterhand, die nu handmatig aan het schuren is.
[Audio]
We horen het geveeg van het schuurpapier over het hout.
[Videobeelden]
We krijgen weer een close-up te zien van het gezicht van de vrouw, met het mondkapje en de veiligheidsbril. Ze veegt een pluk haar achter haar rechteroor.
[Voice-over, vrouwenstem]
“Ik vind het heel erg leuk...”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een medium close-up van het hoofd van de blonde vrouw. Ze lacht en we zien haar praten, en we horen ook wat ze zegt. Op de achtergrond is weer dezelfde werkplaats te zien.
[Blonde vrouw]
“...om met technologie bezig te zijn.”
[Videobeelden]
Nu zien we een andere vrouw, die op haar hurken in een bedrijfspand zit. Ze zit naast een kartonnen doos en haalt er iets uit. Deze vrouw heeft wat donkerder, gekruld haar en draagt een blauwe blouse en een blauwe spijkerbroek. Achter de doos zien we een opbergsysteem met vakjes voor onderdelen of iets dergelijks. De vloer is grijzig en glimmend. Op de achtergrond rechts zien we nog meer kartonnen dozen. Er wordt een beetje ingezoomd en nu zien we dat ze de voorkant van een laadpaal uit de doos haalt.
[Voice-over, vrouwenstem]
“Het is dus een pluspunt dat het ook nog bijdraagt aan een betere wereld.”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt en nu zien we de zijkant van het hoofd, de schouders en de armen van diezelfde in het blauw geklede vrouw. Ze zit rechts in beeld op haar hurken en is met een schroevendraaier iets aan het monteren, dat links te zien is. Op de achtergrond zien we niet helemaal scherp de blonde vrouw van eerder met de rode jurk aan. Zij kijkt naar de vrouw in het blauw. Het beeld verspringt en we zien nu een close-up van het laadsysteem dat ze aan het monteren is, met links ernaast twee van diezelfde laadpalen. Dan verspringt het beeld en zien we een deel van dezelfde wit met grijze laadpaal, maar dan buiten, tussen takken van naaldbomen.
[Voice-over, vrouwenstem]
“Hallo.”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een medium shot waarin we de blonde vrouw naar een huis zien lopen. We zien haar achterkant en ze draagt een lange blauwe jas. Ze loopt van links naar rechts tussen struiken door. Het huis heeft bruine bakstenen en witte kozijnen, maar we zien het maar deels.
[Blonde vrouw]
“Ik kom u interviewen voor de laadpaal.”
[Voice-over, vrouwenstem]
“Je hoeft niet per se een baan te hebben zoals ik heb.”
[Videobeelden]
De camera beweegt mee met de vrouw die richting de voordeur van het huis loopt, tot ze achter onscherpe groene takken verdwijnt. Dan verspringt het beeld naar een shot van een wat grotere afstand, waarin we links een zwarte SUV zien. In het midden, wat verder naar achteren, staat de blonde vrouw, en rechts op de voorgrond is een onscherpe laadpaal te zien. Achter de laadpaal staat een andere blonde vrouw die ernaar kijkt. Zij heeft kort haar. Op de achtergrond zien we links hoge loofbomen en rechts een grasveld en een kleinere loofboom. Dan loopt de vrouw met het korte haar richting de laadpaal en dus ook richting de camera. Ze heeft een blauwgroenige donsjas aan. Eronder draagt ze een lichtgekleurde jurk met een print van takken en bladeren erop. Ze kijkt blij naar de laadpaal en loopt er helemaal naartoe, pakt de stekker en loopt ermee naar de auto.
[Voice-over, vrouwenstem]
“Uiteindelijk heeft iedereen met de energietransitie te maken.”
[Videobeelden]
Nu zien we een close-up van de achterkant/zijkant van een auto met blauwe bestickering erop. Links zien we het achterlicht en in het midden de connector waar de stekker in moet. De laadklep staat open en de grijze stekker wordt erin gestopt. De kabel eraan is groen en wordt vastgehouden door iemand met een rode outfit aan.
[Audio]
We horen een klik als de stekker wordt ingeplugd.
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een medium shot van dezelfde auto met de stekker erin, die links te zien is. In het midden van het beeld zien we de blonde vrouw met de rode jurk, die aan de rechterkant een stekker in een laadsysteem stopt. Op de achtergrond zien we grote ramen. Het beeld verspringt naar een close-up van een deel van dezelfde laadpaal van eerder, tussen naaldboomtakken. We zien een hand die er een pasje bijhoudt in de Shell-kleuren: geel, wit en rood.
[Audio]
We horen de piep van het aflezen van de kaart.
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een close-up van een hand met blauwe nagellak, links in beeld. In het midden zien we een rood stuk hout waarin in een gat een lamp wordt gedraaid.
[Voice-over, vrouwenstem]
“Het zou mooi zijn als iedereen elektrisch zou rijden, en dat ook de auto’s opgeladen worden met groene stroom.”
[Videobeelden]
Dan zien we een close-up van de vrouw met het blonde haar en de rode jurk. Ze kijkt met een tevreden glimlach naar de rode plank, waar nu twee lampen in zitten. Ze kantelt haar hoofd terwijl ze naar de linker lamp kijkt (voor ons rechts).
[Grafische weergave]
Er verschijnen witte letters in beeld.
[Tekst in beeld]
Wendy, Product Manager Thuisladen
[Voice-over, andere vrouwenstem]
“Samen met toegewijde mensen zoals Wendy installeert Shell door heel Nederland thuisladers.”
[Videobeelden]
Terwijl de letters nog aan het verschijnen zijn, verspringt het beeld naar een medium shot van de blonde vrouw in de werkplaats. We zien weer de blauwe muur met het gereedschap, de ramen links, de tafel in het midden en de kast rechts. Rechts bij de kast staat de vrouw naar de rode plank met de twee lampen te kijken. Dan gaan de twee lampen plotseling branden.
[Audio]
We horen een klik als de lampen aan springen.
[Er is achtergrondmuziek te horen]
Een toetsenist speelt het kenmerkende Shell-deuntje.
[Grafische weergave]
Het geel met rode schelplogo van Shell is te zien tegen een witte achtergrond. Dan verschijnt er zwarte tekst onder het logo.
[Tekst in beeld]
#MakeTheFuture
Stefan | Wind
Titel: Shell_Wind_Stefan_60_seconds_FINAL_16X9_1920x1080_ProRes422HQ
Duur: 59 seconden
Beschrijving:
Stefan, Wind Engineer van Shell, vertelt over zijn liefde voor bouwen, zijn werk voor Shell en het belang van windenergie. Terwijl hij vertelt, zien we hem thuis en op het werk, waar hij met diverse activiteiten bezig is.
Shell_Forest_Hans_30_sec_FINAL_16X9_1920x1080_ProRes422HQ Transcript
[Videobeelden]
Close-up van een rechterpols met een zwart armbandje en een rechterhand die een la van een wit kastje opentrekt. In het kastje ligt schrijfgerei en gereedschap, en hij pakt er iets uit.
[Audio]
We horen het geluid van de la die open schuift.
[Voice-over, mannenstem]
“Ik heb nooit anders geweten dan dat ik techniek leuk vond. Ik ken het niet anders.”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een close-up van het gezicht en de schouders van een man in een zwart T-shirt met donkerbruin haar. Hij is ergens mee bezig en beweegt zijn hoofd naar links. Dan verspringt het beeld naar een shot van dezelfde man, net iets minder close-up. We zien de linkerkant van zijn gezicht vanaf de voorkant. Hij kijkt geconcentreerd. Op de onscherpe achtergrond zijn boeken en een schilderij te zien.
[Audio]
We horen een krassend geluid.
[Videobeelden]
Het beeld verspringt, zodat we nog steeds het hoofd van de man zien, maar nu is op de voorgrond, midden in beeld, zijn onscherpe rechterhand te zien die iets vasthoudt en met een houten plank bezig is. Hij veegt erover.
[Audio]
We horen een veeggeluid.
[Er is achtergrondmuziek te horen]
Er klinkt zachte, lichte muziek.
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een close-up van een linkerhand die bezig is met een Lego-bouwwerk. Er wordt met verschillende kleuren blokjes een gebouw gemaakt. Dan verspringt het beeld naar een close-up van een witte windmolen van Lego, die links in beeld te zien is. De wieken draaien rond, tegen een onscherpe, rozekleurige achtergrond.
[Voice-over, mannenstem]
“Dit is een van m'n eerste herinneringen dat ik het leuk vond om dingen te maken en te bouwen.”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een close-up van de rechter zijkant van het hoofd en de nek van dezelfde man, vanuit een hoge hoek. Nu heeft hij een blauw overhemd aan. Op de achtergrond zien we een onscherp fotoboek waar hij in bladert. Dan verspringt het beeld naar een shot waarin de man linksvoor onscherp te zien is en het fotoboek in het midden scherp. We kijken als het ware mee over zijn schouder. Er staan foto’s in het boek van een vliegtuig gemaakt van Lego, met poppetjes erin. De man houdt met zijn handen het boek vast.
[Voice-over, mannenstem]
“Ik was hier vijf jaar en toen heb ik meegedaan aan een constructiewedstrijd van speelgoed, en toen heb ik de tweede plek gewonnen.”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een close-up van het fotoboek, met de rechterhand van de man erop. Aan zijn ringvinger draagt hij een gouden ring. De foto van een jongetje in het boek is onscherp. Dan verspringt het beeld opnieuw en zien we het gezicht van de man met een onscherp, onduidelijk bouwwerk op de voorgrond. Vervolgens verspringt het beeld naar een close-up van het bouwwerk waar hij mee bezig is. Het is iets met palen en een haak aan een touw.
[Voice-over, mannenstem]
“Eigenlijk bouwen we nog steeds dingen. Het is alleen veel groter en complexer geworden.”
[Er is achtergrondmuziek te horen]
Er klinkt zachte, lichte muziek.
[Videobeelden]
Nu is het bouwwerk, dat op een tafel ligt, in zijn geheel te zien. De camera draait eromheen. Het is een schip met verschillende constructies of machines erop. Het beeld verspringt naar een close-up van het hoofd van de man, met een stukje van een bouwwerk onscherp op de voorgrond. Als het bouwsel begint te bewegen, zien we dat het een windmolen is. De man kijkt er geconcentreerd naar, terwijl hij de wieken met zijn hand ronddraait.
[Voice-over, mannenstem]
“En dan is het gewoon speelgoed voor grote jongens.”
[Videobeelden]
We zien een close-up van de miniatuurwindmolen en de hand die de wieken ronddraait, en op de achtergrond is onscherp het andere bouwwerk op de tafel te zien. Dan verspringen we naar een breedbeeld van een echte windmolen, met uitgestrekte havens en blauwe, licht bewolkte lucht op de achtergrond. De wieken van de molen draaien.
[Audio]
We horen zachtjes het geluid van de draaiende windmolen.
[Voice-over, mannenstem]
“Het bijzondere aan dit project is dat windenergie eigenlijk vrij voorhanden is.”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar de onderkant van een grote windmolen, met andere windmolenmasten ernaast en erachter. Op de groene onderkant van een kraan die erbij staat, staan de letters ‘BMS’. In de achtergrond van het brede shot zien we containers en blauwe, licht bewolkte lucht. Het beeld verspringt naar een shot waarin de camera vanuit een lage hoek naar een grote windmolenmast kijkt, met ernaast iets dat op een hijskraan of steiger lijkt. De lucht is nog steeds blauw en licht bewolkt.
[Voice-over, mannenstem]
“Dus het kan een impact hebben en bijdragen aan de energiepuzzel voor Nederland.”
[Er is achtergrondmuziek te horen]
Er klinkt zachte, lichte muziek.
[Videobeelden]
Nu zien we vanuit een hoge hoek de groene kraan van eerder, die tussen de grote masten staat. Het beeld verspringt naar een medium shot van de man die in een kamer iets op een whiteboard construeert. Hij haalt er iets af en plakt het er ergens anders weer op. Hij heeft nu een blauwe spijkerbroek en een wit overhemd aan. Links op de voorgrond is onscherp een groene kamerplant in beeld.
[Voice-over, mannenstem]
“Energie is een levensbehoefte en dat zal zo blijven.”
[Videobeelden]
We zien nu een close-up van een rechterhand die een miniversie van een schip op een magneetbord plakt en loslaat.
[Grafische weergave]
Over het beeld heen wordt aan de linkerkant met witte lijnen een windmolen getekend.
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een shot van het hoofd en de schouders van de man, nu weer met het blauwe overhemd aan. Hij zit in een woonkamer met onscherp een kast met knuffeldieren en een tafel met stoelen op de achtergrond. We zien zijn gezicht schuin van voren. Hij praat.
[Shell-medewerker Stefan]
“Om te zorgen dat we dat kunnen blijven voorzien, zal het groener moeten worden.”
[Grafische weergave]
Over het beeld heen verschijnen in het midden witte letters.
[Tekst in beeld]
Stefan, Wind Engineer
[Videobeelden]
Terwijl de windmolen en de letters nog steeds te zien zijn, verspringt het beeld naar een medium shot van een man die over een weids industrieterrein met windmolens en andere apparatuur loopt. Hij heeft een witte helm op, en een oranje overall en een zwart veiligheidsharnas aan. We zien hem van de achterkant en de camera volgt hem terwijl hij wegloopt.
[Voice-over, vrouwenstem]
“Samen met gepassioneerde mensen als Stefan bouwt Shell met haar partners een nieuw windpark op zee.”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een zijaanzicht van de man in oranje overall die in een blauwe stellage een ladder beklimt op het industrieterrein dat we eerder zagen. Dan verspringt het beeld naar een breed shot van twee windmolenwieken die op de blauwe stellage liggen, waarin de man in de oranje overall omhoog klimt en bijna bovenaan is. Op de achtergrond is blauwe lucht te zien. Het beeld verspringt opnieuw, en nu zien we brede beelden van een windpark op zee, met op de voorgrond een grote windmolen en op het water iets dat op een schip lijkt. De lucht is grijs en bewolkt en de wieken van de molens draaien.
[Er is achtergrondmuziek te horen]
Een toetsenist speelt het kenmerkende Shell-deuntje.
[Grafische weergave]
Het geel met rode schelplogo van Shell is te zien tegen een witte achtergrond. Dan verschijnt er zwarte tekst onder het logo.
[Tekst in beeld]
#MakeTheFuture
Hans | Natuur
Titel: Shell_Forest_Hans_60_sec_FINAL_1920x1080_ProRes422HQ
Duur: 00:01.03 minuten
Beschrijving:
Een boswachter praat tijdens zijn verschillende werkzaamheden in en om het bos over zijn liefde voor het bos en over het belang ervan voor het milieu.
Shell_Forest_Hans_30_sec_FINAL_16X9_1920x1080_ProRes422HQ Transcript
[Videobeelden]
Beelden van een man die uit een huis komt waar een donkergroene, jeepachtige auto met het Staatsbosbeheer-logo voor staat. Het is donker buiten maar de koplampen gaan aan. De man loopt om de auto heen. Het beeld verspringt wat naar links, zodat we de man zien instappen. Hij gaat achter het stuur zitten.
[Voice-over, mannenstem]
“In het verleden, als kind, zat ik regelmatig te vissen.”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een shot van de voorkant van de auto, die in het halfdonker richting de camera rijdt. Op de achtergrond zien we een woonhuis, donkere bomen en struiken, en bewolkte lucht. De auto is midden in beeld te zien en de koplampen schijnen fel richting de kijker. De auto maakt een bocht naar links, waardoor we ook de zijkant zien. Dan rijdt hij rechts het beeld uit.
[Audio]
We horen het geluid van de motor van de rijdende auto.
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een close-up van een linkerarm en een linkerhand die een stuur vasthoudt. We zien de arm en het stuur vanaf de zijkant, gefilmd vanaf de bijrijdersstoel. In de auto is het vrij donker, maar door de ramen zien we bladeren waar hij langs rijdt, met licht ertussendoor.
[Voice-over, mannenstem]
“Alles wat er op en onder het water en aan de kant was, dat was fascinerend.”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een breder shot van dezelfde auto die over een provinciale weg tussen rijen loofbomen door rijdt. De bermen zijn begroeid met groen gras en geelgroene struiken. De auto rijdt in het midden van het beeld richting de camera, over een natte weg. Boven de bomen zien we een beetje grijze lucht. Dan verspringt het beeld naar een close-up van het bovenste deel van het hoofd en van de handen van de man, die zijn leesbril opzet. De man heeft een baard.
[Voice-over, mannenstem]
“Misschien dat dat wel de eerste kiem is geweest voor echt het werken in de natuur.”
[Videobeelden]
We zien nu een landkaart en de handen van de man op tafel liggen, terwijl hij met zijn middelvinger over de kaart veegt. Het beeld verspringt naar een close-up van de rechterkant van het gezicht van de man, nu zonder bril, terwijl hij zijn telefoon naar zijn linker oor brengt om te bellen. We zien dat hij begint te praten. Dan verspringt het beeld naar een breed shot van een donker bos met lichtgroene struiken en donkerbruine boomstammen. Rechts van het midden loopt dezelfde man tussen de bomen door. We zien opnieuw alleen zijn achterkant. Hij draagt een licht overhemd en een donkergroene bodywarmer.
[Videobeelden]
Het beeld verspringt opnieuw en nu zien we een close-up van het hoofd van de man, met donkere bomen op de achtergrond. We zien de rechter zijkant van zijn gezicht dat schuin omhoog kijkt. Het beeld verspringt en de camera is nu omhoog gericht, zodat we de grijze stammen en donkere toppen van de hoge bomen van onderaf zien, met op de achtergrond lichtgrijze lucht. De camera beweegt zodat de bomen lijken te draaien.
[Voice-over, mannenstem]
“Samen planten wij met Shell als Staatsbosbeheer vijf miljoen bomen in twaalf jaar tijd.”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een medium shot van een gebouw met een overdekte opslagplaats ernaast, met planken erin. De donkergroene, jeepachtige auto komt aan de linkerkant het beeld in rijden. We zien dat hij lichtgroene strepen aan de zijkant heeft. Hij rijdt door plassen en gaat rechts het beeld weer uit.
[Voice-over, mannenstem]
“Natuurlijk is het niet zo dat wat wij nu doen morgen meteen de oplossing van het probleem is met energie.”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een onscherpe close-up van de voorkant van de auto. Op de achtergrond zien we de man uitstappen. Zijn gezicht is niet te zien achter de carrosserie. Hij doet de bestuurdersdeur dicht. Het beeld verschuift naar rechts, zodat we meer van de man zien. Op de achtergrond zien we een aanhanger onder een afdak staan. De man loopt naar de achterkant van de auto en de camera volgt hem. Op de linker zijkant van de auto zien we het logo en het woord ‘Staatsbosbeheer’ staan.
[Voice-over, mannenstem]
“Dat gaat decennia duren.”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een shot van de achterkant van de auto. De man staat tussen de auto en de aanhanger. De camera verschuift naar de koppeling tussen de auto en de aanhanger, en we zien de man de aanhanger vastdraaien.
[Voice-over, mannenstem]
“Je moet het een keer aanplanten, anders krijg je nooit bos.”
[Videobeelden]
We zien een medium shot van de linker zijkant van de man die in de auto is gestapt en achter het stuur zit. Hij trekt de deur dicht. Het beeld verspringt naar een breed shot van de auto die over een met gras begroeid pad door een weelderig groen bos rijdt. De auto rijdt langzaam richting de camera.
Dan verspringt het beeld opnieuw en zien we een close-up van de onderbenen en voeten van iemand die door het bos loopt. Hij draagt donkerbruine schoenen en een donkergroene broek. Er zijn verschillende groene planten en struiken te zien, waaronder varens.
[Er is achtergrondmuziek te horen]
Er klinkt zachte, lichte muziek.
[Videobeelden]
Dan verspringt het beeld en zien we de voorkant van de man, schuin van opzij gefilmd. De man loopt nog steeds door het bos, maar nu kijkt hij naar de grond.
[Voice-over, mannenstem]
“De bomen zijn heel belangrijk om onze CO2 vast te houden.”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een shot van onscherpe groene planten met in het midden een scherp stuk mos. Aan de rechterkant zien we een rechter onderarm gekleed in een lichtgroen overhemd. De hand glijdt over het mos. Het beeld verspringt naar een close-up van de rechterhand van de man, die natte, bruine bladeren vasthoudt en eraan voelt. De onscherpe achtergrond is groen van kleur.
[Voice-over, mannenstem]
“Net als het bos, is ook de energietransitie van belang...”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een breder beeld van de man die door het bos loopt. Hij is midden in het beeld te zien, van achteren, met groene boompjes en struiken om hem heen, en hoge bomen op de achtergrond. Het beeld verspringt naar een close up van het gezicht en de schouders van de man, die een groot groen blad vasthoudt en bekijkt, dat onscherp op de voorgrond in beeld is. De camera verschuift wat naar links en we zien de man met zijn vingers aan het blad voelen, dat nu scherp in beeld is.
[Grafische weergave]
Er wordt met witte lijnen een blad over het beeld getekend, aan de linkerkant. In het midden van het beeld verschijnen witte letters.
[Videobeelden]
Het beeld verspringt opnieuw, terwijl de letters aan het verschijnen zijn. We zien de man, iets minder close-up, op een zolder zitten. Op de achtergrond staan tafels, stoelen en kasten met spullen erin. Nu zien we hem praten.
[Boswachter Hans]
“...voor onze volgende generaties.”
[Tekst in beeld]
Hans, Boswachter Staatsbosbeheer
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een medium beeld van de man die door het bos loopt. Hij is midden in het beeld te zien, van achteren, met groene struiken en lange bruine boomstammen om hem heen. Met zijn linkerhand raakt hij een boomstam aan. Dan verspringt het beeld en zien we de man van opzij. Hij staat nog steeds midden in het bos, omringd door struiken en hoge bomen. De camera kantelt omhoog, zodat we de bovenkant van de bomen en een beetje grijze lucht zien.
[Voice-over, vrouwenstem]
“Wij helpen Hans, boswachter bij Staatsbosbeheer, met het herstellen en beschermen van ecosystemen.”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar luchtbeelden van bossen met verschillende tinten groen en rechtsonder een groene open plek. Het perspectief verschuift langzaam naar omhoog zodat ook de grijze lucht in beeld komt.
[Er is achtergrondmuziek te horen]
Een toetsenist speelt het kenmerkende Shell-deuntje.
[Grafische weergave]
Het geel met rode schelplogo van Shell is te zien tegen een witte achtergrond. Dan verschijnt er zwarte tekst onder het logo.
[Tekst in beeld]
#MakeTheFuture
Lisa | Waterstof
Title: Shell_Hydrogen_Lisa_60_SEC_V06
Duration: 1:03 minutes
Description:
This video segment features Lisa, a Hydrogen Commercial Manager, who is working with Shell to build hydrogen stations in the Netherlands.
Shell_Hydrogen_Lisa_60_SEC_V06 Transcript
[Background music plays]
Gentle, ambient orchestral notes.
Segment featuring Lisa
[Title]
Waterstof Commercial Manager
Lisa - subtitles
As a child I really wanted to become a ballet dancer. I never expected to feel so at home in a technical world of hydrogen and energy.
[Video footage]
We open on high-angle close-up footage of a photograph in a photo album of Lisa as a child. We cut to footage of a wall full of framed photographs, and we see Lisa reflected in the glass of the frames. Next, we see Lisa from behind, working at a standing desk beneath a small window, through which we can see the rooftops and cloudy skies beyond. Then we see talking-head footage of Lisa speaking to the off-camera interviewer.
Lisa - subtitles
I think it's so cool about hydrogen, that you are working with a technology that we need in the future.
[Video footage]
We see wide-angle scenic footage of the ocean, with the shore in the foreground. Extreme close-up footage shows Lisa moving into frame as she releases strands of her hair that had blown across her face in the wind. A series of footage shows Lisa waxing her board. We then see more footage of Lisa working at her standing desk, shown from behind.
Lisa - subtitles
I prefer not to travel by car, unless it's a hydrogen car. When my son draws a car, he makes half of it blue as if half of it is filled with water.
[Video footage]
A series of footage shows Lisa standing over a table at which her son is seated, working on a drawing. Next, we see Lisa riding a bike down a residential street. We briefly cut away to a bird’s eye view of Lisa cycling on a path running between the dune vegetation at the beach, then return to footage of Lisa standing over her son as he draws a picture of a blue car on a sketchpad.
Lisa - subtitles
This is Shell’s first hydrogen filling point in the Netherlands. I’m quite proud of that. You have to pioneer in hydrogen. A lot has not yet been worked out or discovered.
[Video footage]
A series of footage shows Lisa, wearing a reflective vest, walk towards a Shell Hydrogen pump at a filling station, and we see her re-dock the nozzle. We briefly cut away to talking-head footage of Lisa speaking to the off-camera interviewer, then return to footage of Lisa at the filling station, and we see her reach up to run her hand over the Shell hydrogen signage.
Lisa - subtitles
I would be thrilled if I could create a world with fewer emissions.
[Video footage]
A series of footage shows Lisa at the beach, zipping up her wetsuit, attaching her surfboard’s leash to her ankle, and then running, board under her arm, across the sand towards the ocean. We return to talking-head footage of Lisa speaking to the off-camera interviewer.
Narrator - subtitles
Together with passionate people like Lisa, Shell is building hydrogen stations in the Netherlands.
[Text displays]
Lisa, Waterstof Commercial Manager
[Video footage]
We end on a series of footage which shows Lisa standing at the water’s edge with her surfboard, looking out to sea.
[Audio]
Shell brand mnemonic played on strings.
[Graphic]
Shell Pecten centred on a white background with text displaying below.
[Text displays]
#MakeTheFuture
Esmerelda | Elektrisch laden
Titel: Shell_Ev-station_Esmerelda_V07_60_sec
Duur: 1:00 minuut
Beschrijving:
Esmerelda, projectmanager van Shell op het gebied van elektrisch laden, vertelt over haar liefde voor constructie en het belang van schone energie, terwijl we haar aan het werk zien en haar bezig zien met haar hobby, trailrunning.
Shell_Ev-station_Esmerelda_V07_60_sec Transcript
[Videobeelden]
Close-up van het hoofd en de schouders van een vrouw met een muts op en een donkere trui aan. Ze is zelf vrij slecht belicht maar de muur op de achtergrond is lichter. Ze lijkt in een huiskamer te zitten. Ze heeft eerst haar hoofd naar beneden gericht, maar kijkt dan op, met een introspectieve blik. Dan verspringt het beeld en zien we een medium shot, nog steeds vrij donker, van haar benen en voeten en een stukje van haar bovenlijf. Ze is haar veters aan het strikken. Links naast haar zien we een bruin kastje.
[Voice-over, vrouwenstem met een Zuid-Afrikaansachtig accent]
“Trailrunning is voor mij een moment van meditatie.”
[Er is achtergrondmuziek te horen]
Er begint zachte, lichte muziek, die op de achtergrond de hele tijd doorgaat.
[Videobeelden]
Het beeld verspringt opnieuw. Ze is nog steeds in een huis en het beeld is nog steeds vrij donker. We zien nu de achterkant van haar hoofd en bovenlijf terwijl ze weg van de camera loopt, richting een glas-in-lood-deur. Ze trekt haar muts goed.
[Voice-over, vrouwenstem met een Zuid-Afrikaansachtig accent]
“Het zorgt ervoor dat ik ook weer míjn batterij oplaad.”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een medium shot waarin we weer de achterkant van de vrouw met de muts op zien, maar nu is ze buiten aan het rennen. Om haar heen zien we loofbomen en groene struiken en boven haar is de lucht lichtgrijs.
[Audio]
We horen haar voeten de grond raken tijdens het rennen, zo te horen over een grindachtige ondergrond.
[Voice-over, vrouwenstem met een Zuid-Afrikaansachtig accent]
Als klein meisje werd ik erg geïnspireerd door de technische werkzaamheden van mijn vader als loodgieter.”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een close-up van een houten fotolijst die op een tafeltje of kastje staat. Op de foto zijn vier mensen te zien, die innig bij elkaar staan. Links op de voorgrond naast de fotolijst staat een glazen pot, die onscherp is, met theezakjes of iets dergelijks erin. Dan verspringt het beeld naar een shot van de rennende voeten en benen van de vrouw, die midden in beeld over een grindpad gaan. Ze draagt een zwarte legging en donkere schoenen. Rechts zien we een groene berm met gras en struiken. Ze loopt schuin naar links, weg van de camera.
[Audio]
We horen haar voeten over het grind rennen.
[Videobeelden]
Dan verspringt het beeld opnieuw en nu zien we links een rechterschouder met een rood veiligheidshesje aan. Uit het hesje komt een arm met een witte blouse aan en een pols met een gekleurd armbandje. De rechterhand in het midden van het beeld glijdt over iets wits heen. Het beeld verspringt naar een medium shot van een vrouw die achter een groot wit ding staat en lacht. Ze heeft een witte veiligheidshelm over haar donkere lange haar, en draagt een geel met rood veiligheidshesje. Naast haar, rechts in beeld, zien we een deel van het hoofd van een man, ook met een witte helm op. Achter hen is een snelweg waar auto’s overheen rijden, richting de rechterkant van het beeld. De man loopt iets richting de camera, zodat zijn gezicht zichtbaar wordt. Beiden kijken met een tevreden blik naar het witte object en praten met elkaar.
[Man met veiligheidshelm]
“Mooi hè?”
[Shell-medewerker Esmerelda]
“It’s very, very nice.”
[Audio]
We horen geraas van auto’s op de achtergrond.
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een close-up van het gezicht van de vrouw. We zien alleen haar neus en ogen, in het midden en aan de rechterkant van het beeld. De achtergrond links is vaag. Haar blauwe ogen knipperen.
[Voice-over, vrouwenstem met een Zuid-Afrikaansachtig accent]
“Dit is waar mijn liefde voor constructie begon.”
[Videobeelden]
Nu zien we in een medium shot met links diverse oplaadapparaten waarop de tekst ‘Shell Recharge’ en het Shell-schelplogo staan. Rechts van het midden staat een man met een geel veiligheidshesje en een witte helm naar de apparaten te kijken. Helemaal rechts zien we een stukje van de achterkant van de vrouw met de helm en het hesje, die dicht bij de camera staat maar niet scherp in beeld is. Ze beweegt langzaam richting de apparaten. Dan verspringt het beeld naar een shot van de rennende voeten en benen van de vrouw, die midden in beeld over een grindpad gaan. We zien rechts en links een groene berm met gras en struiken. Ze loopt schuin naar links, weg van de camera, die met haar mee beweegt.
[Audio]
We horen haar voeten over een grindachtige ondergrond rennen.
[Voice-over, vrouwenstem met een Zuid-Afrikaansachtig accent]
“Ik heb geleerd om mensen en plekken beter achter te laten dan we ze vonden.”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een medium shot van de vrouw met muts, die nu in het midden van het beeld richting de camera rent, over hetzelfde onverharde pad en met de groene berm en bomen om haar heen. De camera beweegt achteruit met haar mee, zodat ze niet dichterbij komt. Dan verspringt het beeld naar een shot van zes parkeervakken, elk met een elektrisch laadpunt van Shell erbij. Op de achtergrond zien we auto’s over de snelweg rijden. De vrouw, weer met helm en hesje, loopt van rechts naar links langs de opladers en bekijkt ze. We zien alleen haar achterkant.
[Audio]
We horen het geraas van de auto’s op de snelweg.
[Videobeelden]
Het beeld verspringt opnieuw en nu zien we een close-up van het hoofd en de schouders van de vrouw, bezien vanaf de zijkant, die nog steeds langs de opladers loopt en ernaar kijkt. De opladers hebben de Shell-kleuren en het Shell-schelplogo staat erop. De vrouw heeft een tevreden glimlach op haar gezicht. Het beeld verspringt en nu zien we haar benen en voeten terwijl ze nog steeds langs de opladers wandelt. Het beeld verspringt opnieuw, nu naar een shot, van redelijk dichtbij, van de hardlopende vrouw met muts. Ze holt nu door de duinen. We zien alleen haar achterkant. Op de achtergrond groeien er planten in het zand. Links in de verte zien we een soort toren. De lucht is lichtgrijs.
[Audio]
We horen haar rennende voeten.
[Voice-over, vrouwenstem met een Zuid-Afrikaansachtig accent]
“Het zou mooi zijn als de hele wereld kan...”
[Videobeelden]
Het beeld verspringt naar een shot vanuit een laag perspectief van een hoge zandheuvel waarover de vrouw aan het rennen is. Ze rent weg van de camera. Links in beeld zien we alleen zand, maar rechts is er groene begroeiing. Die kant gaat ze op. De hemel is bewolkt maar er komt wat blauwe lucht en zonlicht door de wolken heen. Dan verspringt het beeld naar een close-up van de vrouw, nu in een huiskamer met gewone kleren aan en los haar. Ze praat tegen de camera.
[Shell-medewerker Esmerelda]
“...overgaan op groener verbruik.”
[Videobeelden]
Op de achtergrond zien we bruine meubels en een kamerplant. Als de vrouw klaar is met praten, krijgt ze een lach op haar gezicht.
[Grafische weergave]
Er verschijnen witte letters in beeld.
[Tekst in beeld]
Esmerelda, Shell Electric Charging Project Manager
[Voice-over, andere vrouwenstem]
“Samen met gedreven mensen zoals Esmerelda installeert Shell door heel Nederland een netwerk van 200 snelladers.”
[Videobeelden]
Dan verspringt het beeld naar een breed shot van de vrouw met de muts op en hardloopkleren aan. Ze staat nu stil op een duinpad, tussen zand en hoge grassen, en kijkt met haar armen in haar zij om zich heen. Boven haar is een lucht met grote wolken en links een klein stukje blauw. De camera beweegt naar rechts om haar heen zodat het glooiende duinlandschap beter te zien is. Dan wordt er enigszins ingezoomd, waardoor ze grotendeels achter het hoge gras verdwijnt.
[Er is achtergrondmuziek te horen]
Een toetsenist speelt het kenmerkende Shell-deuntje.
[Grafische weergave]
Het geel met rode schelplogo van Shell is te zien tegen een witte achtergrond. Dan verschijnt er zwarte tekst onder het logo.
[Tekst in beeld]
#MakeTheFuture
Windenergie
Samen met gepassioneerde mensen zoals wind engineer Stefan bouwt Shell, als partner in het Blauwwind consortium, een nieuw windpark voor de kust van Vlissingen.
Waterstof
Lisa gaat geen uitdaging uit de weg. Maak kennis met Waterstof Manager Lisa: samen met Shell bouwt ze waterstofstations in Nederland.
Zon
Roland is een echte onderzoeker en zit nooit stil. Als Technology Manager en een van de grondleggers van het zonnepark in Moerdijk, heeft hij er mede voor gezorgd dat er nu bijna een kilometer lang aan zonnecellen met meer dan 75.000 zonnepanelen staat. Dit is één van Nederlands grootste zonneparken en levert stroom aan het chemiecomplex.
Natuur
De eenvoudige, maar innovatieve lamp van GravityLight brengt schoon, veilig en betaalbaar licht in huizen zonder elektriciteit.
Elektriciteit
In de energietransitie moet enorm veel gebeuren op veel verschillende vlakken en in verschillende sectoren. Niet alleen op het gebied van mobiliteit of binnen de industrie, maar ook in de bebouwde omgeving is er werk aan de winkel.
Elektriciteit
De grote uitdaging de komende decennia – voor de samenleving en voor Shell – is minder CO2 uit te stoten en tegelijkertijd aan de wereldwijd toenemende vraag naar energie te voldoen.
Zon
Shell investeert op verschillende manieren in zonne-energie in Nederland. Zo ontwikkelt en beheert Shell zonneparken en zoekt Shell samenwerkingsverbanden met andere zonne-energie ontwikkelaars.
Studenten van over de hele wereld uit de hele wereld racen in hyperzuinige auto’s voor de toekomst van mobiliteit.