Tijdens het vijfdaagse evenement dat vandaag is begonnen, komen jongeren van 8 tot 14 jaar op een speelse en interactieve manier in aanraking met wetenschap en technologie. Het Generation Discover festival, georganiseerd door initiatiefnemer Shell en twintig aangesloten partners, is dit jaar grootser opgezet dan ooit. Naar verwachting zullen meer dan 30.000 bezoekers op het Malieveld in Den Haag ervaren hoe je met wetenschap en technologie tot innovatieve oplossingen kunt komen die bijdragen aan een duurzamere samenleving.

Marjan van Loon, president-directeur van Shell Nederland en Marjan Hammersma, secretaris-generaal van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap openden vandaag in het bijzijn van de eerste jonge bezoekers op een bijzondere manier het festival. Zij gingen met voormalig wereldrecordhouder Rubiks kubus-speedcuber Mats Valk de uitdaging aan om in een race tegen de klok gezamenlijk zeventien Rubiks kubussen op te lossen. Één kubus voor elke internationale duurzaamheidsdoelstelling van de Verenigde Naties.

De komende dagen zullen ruim 30.000 enthousiaste bezoekers, waaronder leerlingen, leraren, (groot)ouders en andere geïnteresseerden, in verschillende futuristische “domes” op ontdekkingsreis gaan in de wereld van morgen. Zo kunnen bezoekers onder andere zelf een drone besturen, racen met een zoutwaterauto, energie opwekken op een kinetische dansvloer, bouwen aan het virtuele Nederland van de toekomst, digitaal muziek samenstellen en leren hoe je nepnieuws kan herkennen en codes kan schrijven.

Marjan van Loon: “Tijdens deze derde editie van het Generation Discover festival staan de internationale duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties centraal. Hoe kunnen we wetenschap en technologie gebruiken voor werelduitdagingen zoals hongersnood, watertekort en milieuvraagstukken. Wij zijn enorm trots dat we dit evenement dit jaar opnieuw samen met zoveel partners kunnen organiseren en zo jongeren in Nederland de mogelijkheid kunnen bieden om zelf te ervaren hoe leuk wetenschap en technologie is.”

Marjan Hammersma: “Het is goed om te zien dat het bedrijfsleven zich inzet voor de promotie van wetenschap, technologie en innovatie onder jongeren. Zij zijn vaak minder bekend met bètavakken, terwijl techniekonderwijs juist essentieel is voor onze toekomst. Met het Generation Discover festival dragen de betrokken partijen bij aan de ontwikkeling van jong talent en wordt een belangrijk zaadje geplant.”

Bright ideas challenge

Het afgelopen schooljaar hebben een recordaantal basisschoolklassen meegedaan aan de bright ideas challenge. Dit is een initiatief van Shell en partners waarbij basisschoolleerlingen worden uitgedaagd om slimme oplossingen te bedenken voor wereldproblemen op het gebied van energie, water en voedsel. Bovendien helpt het leraren om deze onderwerpen op een toegankelijke manier onder de aandacht te brengen.

Een broek die energie opwekt door wrijving en beweging. Platformen met akkers op zee om voedsel op te verbouwen met gezuiverd zeewater. Een robot die regenwater opvangt en zuivert, maar ook planten in de tuin water geeft. Dit zijn de winnende ideeën van de Generation Discover bright ideas challenge 2018 en de toekomstige oplossingen volgens de jonge generatie ontdekkers.

Aansluitend op de