Ga verder naar hoofdinhoud
Home - Shell Nederland
Menu
  • Home
  • Consumenten
    Consumenten
    Bekijk Consumenten
    • Consumenten
    • Bekijk Consumenten
    • Zoek een Shell-station
    • Shell Energy
      Shell Energy
      Bekijk Shell Energy
      • Consumenten
      • Shell Energy
      • Bekijk Shell Energy
      • Direct aanvragen
      • Stroom
      • Gas
      • Voordelen voor elektrische rijders
      • Klantenservice
    • Shell brandstoffen
      Shell brandstoffen
      Bekijk Shell brandstoffen
      • Consumenten
      • Shell brandstoffen
      • Bekijk Shell brandstoffen
      • Benzine
      • Diesel
      • Shell V-Power
      • Shell FuelSave
      • Euro 95 en Superplus 98 Benzine
      • Alternatieve Brandstoffen
      • Opbouw brandstofprijs
      • Shell brandstofprijzen
    • Shell Recharge
      Shell Recharge
      Bekijk Shell Recharge
      • Consumenten
      • Shell Recharge
      • Bekijk Shell Recharge
      • Shell Recharge App
      • Waar kan ik elektrisch laden?
      • Hoe werken onze snelladers?
      • Alles over elektrisch rijden
      • Vind een laadpaal
    • Eten & Drinken
      Eten & Drinken
      Bekijk Eten & Drinken
      • Consumenten
      • Eten & Drinken
      • Bekijk Eten & Drinken
      • Starbucks bij Shell
      • Koffie en thee
      • Verse broodjes
      • Verantwoorde producten
      • Allergenen
      • Bestellen bij Shell
      • Shell Café
      • Veggie Power!
      • Vers voor onderweg
      • Too Good To Go
    • Miles & Me
      Miles & Me
      Bekijk Miles & Me
      • Consumenten
      • Miles & Me
      • Bekijk Miles & Me
      • Air Miles inwisselen voor handdoeken
      • Korting op Carwash
      • Air Miles inwisselen voor koffie & broodjes
      • Korting op brandstof
      • Hoe werkt het?
      • Veelgestelde vragen
    • Shell Car Wash
      Shell Car Wash
      Bekijk Shell Car Wash
      • Consumenten
      • Shell Car Wash
      • Bekijk Shell Car Wash
      • Shell wasstraat
      • Shell wasbox
    • Shell express
    • Shell motoroliën en smeermiddelen
      Shell motoroliën en smeermiddelen
      Bekijk Shell motoroliën en smeermiddelen
      • Consumenten
      • Shell motoroliën en smeermiddelen
      • Bekijk Shell motoroliën en smeermiddelen
      • Shell Helix-automotoroliën
      • Shell Advance-motorfietsoliën
      • Shell Rimula-motoroliën voor vrachtwagens en zware toepassingen
      • Waar kopen?
      • Veelgestelde vragen over smeermiddelen
      • Shell LubeMatch
    • Acties en promoties
    • Ga direct naar

      Start met sparen Acties en promoties Start met sparen Lees meer Shell Recharge Lees meer Download de Shell App Meer gemak onderweg met de Shell App Download de Shell App

      Tools

      Zoek een Shell station
  • Zakelijke klanten
    Zakelijke klanten
    Bekijk Zakelijke klanten
    • Zakelijke klanten
    • Bekijk Zakelijke klanten
    • Shell brandstoffen voor bedrijven
      Shell brandstoffen voor bedrijven
      Bekijk Shell brandstoffen voor bedrijven
      • Zakelijke klanten
      • Shell brandstoffen voor bedrijven
      • Bekijk Shell brandstoffen voor bedrijven
      • Shell Renewable Diesel
      • Shell FuelSave
      • Shell GTL Fuel
      • Shell LNG en Shell BioLNG
      • Shell V-Power
      • Kwaliteitsbrandstoffen
      • Vind uw Shell distributeur
      • Onze service
      • Contact
    • Shell Card, de zakelijke tankpas van Shell
      Shell Card, de zakelijke tankpas van Shell
      Bekijk Shell Card, de zakelijke tankpas van Shell
      • Zakelijke klanten
      • Shell Card, de zakelijke tankpas van Shell
      • Bekijk Shell Card, de zakelijke tankpas van Shell
      • Shell Card aanvragen
      • Voordelen van de Shell Card
      • Vraag een gesprek aan
      • Shell Fleet Hub
      • Elektrisch laden
      • Diensten voor onderweg
      • Shell Telematics
      • Zoek een Shell station
      • Wagenparkbeheer
      • Het wagenpark van de toekomst
      • Datagedreven: grip op de informatiestroom
      • Veelgestelde vragen
      • Air Miles sparen met de Shell Card
      • Shell Klantenservice
      • Shell Fleet Solutions Privacy statement
      • Shell SmartPay voor de zakelijke klant
      • Tankpas ervaringen
      • Elektrisch laden
    • Smeermiddelen voor bedrijven
      Smeermiddelen voor bedrijven
      Bekijk Smeermiddelen voor bedrijven
      • Zakelijke klanten
      • Smeermiddelen voor bedrijven
      • Bekijk Smeermiddelen voor bedrijven
      • CO₂-neutrale smeermiddelen
      • Landbouw
      • Auto- en vrachtwagendealers
      • Auto- en vrachtwagenfabrikanten
      • Voertuigonderdelen
      • Bouw
      • Wagenpark
      • Productiebedrijven
      • Scheepvaart
      • Staalindustrie
      • Mijnbouw
      • Energie-industrie
      • Neem contact op met onze experts
      • Shell Argina en Gadina – Stationaire-motoroliën
      • Compressoroliën – Shell Corena
      • Shell Diala – Elektrische oliën
      • Shell Gadus – Smeervetten
      • Shell Morlina – Lager- en circulatieoliën
      • Shell Mysella - Stationaire gasmotoroliën
      • Shell Omala – Tandwieloliën
      • Shell Risella X – Procesoliën
      • Shell Spirax - As- en transmissieoliën
      • Shell Tellus – Hydraulische vloeistoffen
      • Shell Tonna – Leibaanoliën
      • Shell Turbo – Turbineoliën
      • Contactgegevens distributeurs Shell smeermiddelen
      • Shell Lubricants for Driveline
      • Universele garages
      • Duurzaamheid en smeermiddelen | Shell Lubricant Solutions
      • Diensten voor klanten
      • Lubricants Services
      • Shell LubeAnalyst: Minder stilstand, hogere productiviteit
    • Bitumen
      Bitumen
      Bekijk Bitumen
      • Zakelijke klanten
      • Bitumen
      • Bekijk Bitumen
      • Asfalteeroplossingen
      • Laatste Nieuws
      • Onze projecten
      • Over Shell Bitumen
      • Praat met Shell Bitumen team
      • Onze producten met polymeergemodificeerd bitumen
      • Shell Mexphalte C
      • Shell Bitumen voor de industrie
      • Shell Bitumen CarbonSink
    • De Shell tank- en laadpas voor MKB’ers en ZZP’ers
      De Shell tank- en laadpas voor MKB’ers en ZZP’ers
      Bekijk De Shell tank- en laadpas voor MKB’ers en ZZP’ers
      • Zakelijke klanten
      • De Shell tank- en laadpas voor MKB’ers en ZZP’ers
      • Bekijk De Shell tank- en laadpas voor MKB’ers en ZZP’ers
      • Onderweg eenvoud en gemak
      • Waarom de Shell Fleet App?
      • Is de Shell Fleet App iets voor u?
      • Shell Fleet App - Tarieven
      • Veelgestelde vragen
      • Voordelen
    • Navigating Fleet Decarbonisation
    • Ga direct naar

      Ontdek de Shell Card Shell tankpas: zakelijke tankpas aanvragen Ontdek de Shell Card Met de Shell Card Diensten voor onderweg Met de Shell Card Shell Telematics Direct data over uw verbruik Shell Telematics Meer informatie Meer informatie

      Tools

      Vind uw Shell Station Vind de juiste olie
  • Energie en innovatie
    Energie en innovatie
    Bekijk Energie en innovatie
    • Energie en innovatie
    • Bekijk Energie en innovatie
    • Wij veranderen
    • Aardwarmte
    • De Nederlandse energietransitie en Shell
    • De nieuwe energiekaart
    • Make the Future
    • Diep water
    • Aardgas
    • Wind
    • Zon
    • Waterstof
    • Shell’s klimaatambitie
    • Biobrandstoffen
    • Ga direct naar

      Meer informatie over innovatie bij Shell Innovatie bij Shell Meer informatie over innovatie bij Shell Bekijk onze stappen in de energietransitie. De nieuwe energiekaart Bekijk onze stappen in de energietransitie.

      Tools

      Bekijk onze stappen in de energietransitie.
  • Duurzaamheid
    Duurzaamheid
    Bekijk Duurzaamheid
    • Duurzaamheid
    • Bekijk Duurzaamheid
    • Duurzame ontwikkeling
    • Het milieu
    • Veiligheid
    • Biodiversiteit
    • De Nederlandse Samenleving en Shell
      De Nederlandse Samenleving en Shell
      Bekijk De Nederlandse Samenleving en Shell
      • Duurzaamheid
      • De Nederlandse Samenleving en Shell
      • Bekijk De Nederlandse Samenleving en Shell
      • Nabuurschap
      • Contact
    • Minder CO2 uitstoot en kosten besparen op lange termijn
      Minder CO2 uitstoot en kosten besparen op lange termijn
      Bekijk Minder CO2 uitstoot en kosten besparen op lange termijn
      • Duurzaamheid
      • Minder CO2 uitstoot en kosten besparen op lange termijn
      • Bekijk Minder CO2 uitstoot en kosten besparen op lange termijn
      • Algemene voorwaarden
      • Privacybeleid Op Weg Naar Een Duurzame Toekomst
    • Ga direct naar

      Lees meer ... De Nederlandse energietransitie en Shell Lees meer ... Ontdek het Shell Sustainability Report 2021 Shell Sustainability Report Ontdek het Shell Sustainability Report 2021 Lees meer over het milieu Het milieu Lees meer over het milieu Klik hier voor meer informatie New Energy Challenge Klik hier voor meer informatie

      Tools

      Direct naar duurzame ontwikkeling bij Shell
  • Over ons
    Over ons
    Bekijk Over ons
    • Over ons
    • Bekijk Over ons
    • Shell in Nederland
      Shell in Nederland
      Bekijk Shell in Nederland
      • Over ons
      • Shell in Nederland
      • Bekijk Shell in Nederland
      • Over Shell in Nederland: Feiten en cijfers
      • Onze waarden
      • Onze geschiedenis
    • Locaties Shell in Nederland
    • Energy Transition Campus Amsterdam (ETCA)
      Energy Transition Campus Amsterdam (ETCA)
      Bekijk Energy Transition Campus Amsterdam (ETCA)
      • Over ons
      • Energy Transition Campus Amsterdam (ETCA)
      • Bekijk Energy Transition Campus Amsterdam (ETCA)
      • Onderzoek in ETCA
      • Contact
      • ETCA in de omgeving
      • ETCA en de energietransitie lokaal
    • Shell Moerdijk
      Shell Moerdijk
      Bekijk Shell Moerdijk
      • Over ons
      • Shell Moerdijk
      • Bekijk Shell Moerdijk
      • Over Shell Moerdijk
      • Omgeving Moerdijk
      • Laatste nieuws
      • Meer informatie en contactgegevens
      • Veiligheid
      • Mensen maken Shell
      • Samen voor een duurzame wijk
      • Een duurzame toekomst
      • Skyline platform succesvol op z’n plek gehesen
    • Shell Pernis
      Shell Pernis
      Bekijk Shell Pernis
      • Over ons
      • Shell Pernis
      • Bekijk Shell Pernis
      • Over ons
      • Omgeving
      • Burenraad Shell Energy and Chemicals Park Rotterdam
      • Laatste nieuws
      • Meer informatie en contactgegevens
      • Veiligheid
      • Solvent DeAsphalter fabriek
      • Pernis Restwarmte Initiatief
      • Biobrandstoffen uit afval
      • Samen voor een duurzame wijk.
    • Powering Progress
      Powering Progress
      Bekijk Powering Progress
      • Over ons
      • Powering Progress
      • Bekijk Powering Progress
      • Waarde genereren voor aandeelhouders
      • Netto nul uitstoot
      • Levens verbeteren
      • Natuur respecteren
      • Onze kernwaarden
    • Ga direct naar

      Lees meer Shell in Nederland Lees meer Lees meer Shell Moerdijk Lees meer Shell Pernis Raffinaderij Shell Pernis Shell Pernis Raffinaderij Lees meer Energy Transition Campus Amsterdam (ETCA) Lees meer

      Tools

      Neem contact met ons op!
  • Nieuws
    Nieuws
    Bekijk Nieuws
    • Nieuws
    • Bekijk Nieuws
    • Dossiers
      Dossiers
      Bekijk Dossiers
      • Nieuws
      • Dossiers
      • Bekijk Dossiers
      • Samen de winter door
      • Shell en wetenschap
    • Venster
      Venster
      Bekijk Venster
      • Nieuws
      • Venster
      • Bekijk Venster
      • Abonnement Venster
      • Archief
      • Eerder verschenen
      • De weg naar morgen
      • Emissievrij wegvervoer komt eraan
      • In de tussentijd... op Shell-station Dalem-Zuid
      • Studenten TU Delft azen op snelheidsrecord
      • ‘Hydrogen Holland I zet de waterstofeconomie in beweging’
      • Op zoek naar versnelling
      • Reservisten voor de krijgsmacht
      • Aardwarmteproject in Leeuwarden van start
      • De Olympische waterstofspelen
      • Voor de wind
      • De zomer van 2021
      • Shell bouwt grote installatie voor biobrandstoffen
      • "We moeten de handen ineen slaan"
      • "In pure abstractie ontdek je wie ik ben en waar ik voor sta"
      • Chemietransitie
      • Jaar van verandering
      • De toekomst van bio-LNG-trucks
      • Co-creatie aan 't IJ
      • Gejaagd door de wind
      • Een nieuw hoofdstuk in de energietransitie
      • Komt tijd, komt voorraad?
      • Groter denken
      • Ben van Beurden: geef leiding met je hoofd én je hart
    • Shell Nieuwsbrief
    • Biografieën
    • Wij veranderen met...
    • Ga direct naar

      Nieuws Nieuws Lees Venster online Venster Lees Venster online Lees meer Dossiers Lees meer Dossiers Dossiers Dossiers

      Tools

      Neem contact met ons op! Lees meer
  • Shell Klantenservice
  • Media
  • Carrières
  • Zoek een Shell-station
  • Change region/market Nederland
    Change region/market
    • Change region/market
    • Shell Global
    • Africa
      • Change region/market
      • Africa
      • Algeria
      • Botswana
      • Burkina Faso
      • Cape Verde
      • Egypt
        • Change region/market
        • Africa
        • Egypt
        • English
        • عربى
      • Ghana
      • Guinea
      • Ivory Coast
      • Kenya
      • La Reunion
      • Lesotho
      • Madagascar
      • Mali
      • Mauritania
      • Mauritius
      • Morocco
      • Namibia
      • Nigeria
      • Senegal
      • South Africa
      • Swaziland
      • Tanzania
      • Tunisia
      • Uganda
    • Americas
      • Change region/market
      • Americas
      • Argentina
      • Aruba
      • Bahamas
      • Barbados
      • Bolivia
      • Brazil
      • Canada
        • Change region/market
        • Americas
        • Canada
        • English
        • Français
      • Chile
      • Colombia
      • Costa Rica
      • Dominican Republic
      • Ecuador
      • El Salvador
      • Guatemala
      • Honduras
      • Mexico
      • Nicaragua
      • Panama
      • Paraguay
      • Peru
      • Puerto Rico
        • Change region/market
        • Americas
        • Puerto Rico
        • Español
        • English
      • Suriname
      • Trinidad and Tobago
      • United States
      • Uruguay
      • Venezuela
    • Asia-Pacific
      • Change region/market
      • Asia-Pacific
      • Australia
      • Azerbaijan
      • Brunei
      • China
        • Change region/market
        • Asia-Pacific
        • China
        • 中文
        • English
      • Hong Kong
        • Change region/market
        • Asia-Pacific
        • Hong Kong
        • English
        • 中文
      • India
      • Indonesia
        • Change region/market
        • Asia-Pacific
        • Indonesia
        • Bahasa Indonesia
        • English
      • Japan
        • Change region/market
        • Asia-Pacific
        • Japan
        • 日本語
        • English
      • Kazakhstan
        • Change region/market
        • Asia-Pacific
        • Kazakhstan
        • Қазақша
        • Pусский
      • Laos
      • Macau
        • Change region/market
        • Asia-Pacific
        • Macau
        • English
        • 中文
      • Malaysia
      • Mongolia
      • Myanmar
      • Pakistan
      • Palau
      • Philippines
      • Singapore
      • South Korea
        • Change region/market
        • Asia-Pacific
        • South Korea
        • 한국어
        • English
      • Taiwan
      • Thailand
        • Change region/market
        • Asia-Pacific
        • Thailand
        • ไทย
        • English
      • Turkmenistan
      • Vietnam
    • Europe
      • Change region/market
      • Europe
      • Albania
      • Austria
      • Belgium
        • Change region/market
        • Europe
        • Belgium
        • Nederlands
        • Français
      • Bulgaria
      • Cyprus
      • Czech Republic
      • Denmark
      • Estonia
      • Finland
      • France
      • Germany
      • Gibraltar
      • Greece
        • Change region/market
        • Europe
        • Greece
        • Ελληνικά
        • English
      • Hungary
      • Ireland
      • Italy
      • Kosovo
      • Latvia
      • Lithuania
      • Luxemburg
      • Netherlands
      • Norway
      • Poland
      • Portugal
      • Romania
      • Russia
      • Slovakia
      • Slovenia
      • Spain
      • Sweden
      • Switzerland
        • Change region/market
        • Europe
        • Switzerland
        • Deutsch
        • Français
      • Turkey
      • Ukraine
      • United Kingdom
    • Middle East
      • Change region/market
      • Middle East
      • Iraq
      • Jordan
      • Kuwait
      • Oman
      • Oman Marketing Company
        • Change region/market
        • Middle East
        • Oman Marketing Company
        • English
        • عربى
      • Palestine
      • Qatar
      • Saudi Arabia
        • Change region/market
        • Middle East
        • Saudi Arabia
        • English
        • عربى
      • Syria
      • United Arab Emirates

Uw recente zoekopdrachten

Top zoekopdrachten

  • Airmiles
  • V-Power
  • Tankpas
  • Brandstofprijs
  • Vacatures
  1. Shell Nederland
  2. Nieuws
  3. Venster
  4. Eerder verschenen
  5. Mensen in Beweging
Mensen in beweging

Mensen in Beweging

Vier meningen over mobiliteit: wat beweegt Rob, Taco, Ralph & Pieter?

  • Rob Kamphues

    Cabaretier en televisiepresentator

    2004-2014 presentatie tv-programma De Reünie

    2009 professioneel autocoureur in het fabrieksteam van Seat Spanje

    2012 ambassadeur elektrisch rijden

    2015-heden presentatie programma’s rondom Formule 1 bij Ziggo Sport en 24 Kitchen

    “Elektrische raceauto’s hoeven er van mij niet te komen”

    Wanneer het bij Ziggo Sport gaat over Formule 1 is Rob Kamphues het vaste gezicht. Zelf zit hij ook regelmatig achter het stuur. Maar om naar zijn werk te komen, stapt hij liever in de trein.

    Je bent op de hoogte met veel nieuwe technieken in de autosport. Rij je zelf elektrisch?

    “In de periode dat ik ambassadeur was van elektrisch rijden, heb ik alle modellen wel ongeveer uitgeprobeerd. Ik vond het geweldig rijden, de stilte in de auto. Alleen het stilstaan bij de laadpaal onderweg, is niks voor mij. Het wachten is op betere accu’s, dat gaat nog iets van anderhalf jaar duren.”

    En tot die tijd?

    “Neem ik graag de trein. Ik woon in de buurt van Amsterdam, die stad kom je niet meer in of uit met de auto. Voor iemand die van huis uit cabaretier en schrijver is, gaat er niets boven een uurtje rustig zoeven in een stiltecoupe. Natuurlijk pak ik ook weleens de auto. Ik heb een Hyundai Veloster, de turboversie uiteraard.”

    Je rijdt zelf al jaren mee in het semiprofessionele circuit. Wat betekent autosport voor jou?

    “Ik ging vroeger met mijn vader mee naar het circuit van Zandvoort en droomde ervan autocoureur te worden. Ik heb zelfs nog een jaar geprobeerd beroepscoureur te worden. Dat was een beetje een wild idee. Ik deed het vooral omdat ik wilde zien hoeveel ik tekort zou komen op de echte grote jongens.”

    En?

    “Het viel niet mee natuurlijk, want ik was toen al 48. Hoewel ik nog wel in de staart van de top tien van Europa meereed. Lang niet slecht voor iemand die pas op zijn 42e met racen begonnen is, maar altijd nog wel een halve seconde langzamer dan de broertjes Coronel. Het maakte mij niet uit, het was een onbetaalbare ervaring; ik ken de rijders van haver tot gort en ik weet nu hoe het is om zelf coureur te zijn. Als ik terugkijk hoe trots ik was dat ik als jongen van 16 een pitskaart kreeg van Formule 1-coureur Jan Lammers, dan is het nu inderdaad mijn werk, maar ook een dream come true.”

    Gaat het nog lang duren voordat we elektrische Formule 1-wagens gaan zien?

    “Elektrische raceauto’s hoeven er van mij echt niet te komen. Het is wel goed dat er bij de Formule 1 technieken in ontwikkeling zijn die we misschien nog wel terug gaan zien in de auto's die jij en ik besturen, zoals het terugwinnen van kinetische energie. Maar racen moeten we gewoon blijven doen op het circuit en dan moeten we even niet zeuren dat het vervuilend is. Een raceauto is net een stroomtram, die zie je niet terug op de gewone weg. Voor personenauto’s vind ik het heel wat anders.”

  • Taco Carlier

    CEO van fietsenproducent VanMoof

    2004 afronden studie Industrieel Ontwerpen TU Delft

    2009 start VanMoof samen met broer Ties Carlier

    2015 eerste elektrische VanMoof-fiets op de markt 

    2017 van de totale omzet van VanMoof komt zeventig procent uit het buitenland

    “Er zal veel moeten veranderen, Vooral in ons denken”

    Na zijn studie aan de TU Delft bracht Taco Carlier samen met zijn broer Ties de eerste ‘VanMoof’- fiets op de markt. Deze moderne variant van de degelijke, Hollandse stadsfiets is volgens de broers een oplossing voor de grote fileproblemen in de grote wereldsteden. Negen jaar later zijn er VanMoof- winkels in New York, Amsterdam, Berlijn, Taipei en Tokio.

    Hoe komen twee broers erbij om een fietsenmerk te beginnen?

    “Voor een industrieel ontwerper is de fiets een van de meest fascinerende uitvindingen ooit. Door de fiets kan de mens zich efficiënter voortbewegen, dat is bijzonder. Ik heb zelf ook wel echt iets met fietsen. Je kunt een nieuwe stad niet beter leren kennen dan op de fiets.”

    En dit was een jongensdroom? Met een hippe, Hollandse stadsfiets de mensen weer aan het fietsen krijgen?

    “Wij zagen dat er wereldwijd iets aan de hand was met mobiliteit. Doordat het verkeer in de wereldsteden vast staat, zie je de fiets ineens terugkomen als belangrijk transportmiddel. In Shanghai bijvoorbeeld, zie je dat heel duidelijk. De fiets was er uit het straatbeeld verdwenen. Wel interessant om daarmee iets te doen. Om die reden zijn onze fietsen gemaakt als commuter bikes, bedoeld voor woon-werkverkeer. Naar Hollands voorbeeld.”

    Dat klinkt ook wel een beetje idealistisch?

    “Maar dat is het ook. Wij willen mensen aan het fietsen krijgen. Vandaar ook de naam Moof, van het Engelse werkwoord to move. Dat ‘Van’ is er voor gekomen toen bleek dat er al een bedrijf bestond met een vergelijkbare naam. En ‘VanMoof’ klinkt ook in het buitenland erg goed.”

    En de elektrische fiets?

    “In twee jaar tijd is tachtig procent van onze omzet elektrisch. We zien dat vooral jonge mensen er steeds vaker voor kiezen om grotere afstanden af te leggen met de fiets. Van Haarlem naar kantoor in Amsterdam of van Almere naar Amsterdam, met een elektrische fiets is dat haalbaar, je komt niet vermoeid of bezweet aan.”

    Allemaal over het fietspad?

    “Dat gaat natuurlijk niet. Daarom moet er een maximum snelheid komen van dertig kilometer per uur voor al het verkeer in de bebouwde kom. Fietsers kunnen dan ook op de rijbaan. Tussen de steden zullen we ook fietssnelwegen nodig hebben. Ik vind het vreemd hoe er nog altijd vanuit de auto wordt gedacht.

    De auto krijgt altijd alle ruimte, zelfs in de steden die nu al overvol zijn. Dat is zo ouderwets. Ik ben helemaal niet tegen auto’s, maar als ik in Amsterdam om me heen kijk, dan zou er veel meer ruimte moeten komen voor alle fietsers. Er zal veel moeten veranderen, vooral in ons denken.”

  • Ralph de Jong

    Introduceert mobiliteitsapp Whim in Benelux voor het Finse mobiliteitsbedrijf Maas Global

    2010 adviseur bij het Finse ministerie van Verkeer en Vervoer

    2011 projectmanager Mobility bij Rambol Finland Oy

    2015 projectcoördinator bij de organisatie die samenwerking bevordert tussen steden op het gebied van duurzame mobiliteit voor Union of Baltic Cities, vanuit Finland

    2017 Launch Manager Benelux, van de mobiliteitsapp Whim, bij Maas Global

    “Er gaat veel veranderen in onze mobiliteit. Net als toen de mobiele telefoon kwam”

    De Nederlander Ralph de Jong houdt zich vanuit de Finse hoofdstad Helsinki al tien jaar bezig met vragen zoals ‘hoe krijg je mensen uit de auto?’. Binnenkort introduceert hij in Nederland en België een app die alle soorten van vervoer voor de gebruiker samenbrengt.

    Jullie lanceren binnenkort een app voor al het vervoer. Zijn wij daar wel klaar voor?

    “Zeker. Nederland staat in Finland bekend als voorloper op het gebied van mobiliteit. Nederland is een dichtbevolkt land met een goed systeem van openbaar vervoer en veel verschillende aanbieders. Ik denk dat dit veel gaat brengen. Je kiest straks in de app zelf welke vervoersopties je wilt gebruiken.

    De app synchroniseert met jouw agenda en rekent af wat je hebt gebruikt of kiest voor een maandabonnement. Trein, taxi, bus, deelauto, huurfiets, hoe het ook uitkomt. Zie het als betalen voor het serviceniveau dat bij jou past; de goedkoopste, de snelste of de groenste optie. Bovendien kun je dan, bij wijze van spreken, ook meteen zorgen dat er koffie voor je klaarstaat als je aankomt op het station. Of de boodschappen laten bezorgen.”

    Wordt dit dé manier om mensen uit de auto te krijgen?

    “Dat verwachten wij wel. We zijn nu in Helsinki een jaar operationeel met een all inclusive-abonnement voor onbeperkt openbaar vervoer, taxi en huurauto, voor een prijs vergelijkbaar met de kosten van het bezit van een auto. We zien dat onze gebruikers daar al 25 procent vaker gebruik maken van het openbaar vervoer sinds ze de app hebben, dus dat lijkt veelbelovend.”

    Er gaat dan nogal wat veranderen. Hebben we straks geen eigen auto’s meer?

    “Vooral voor millennials in de stedelijke gebieden is de auto niet meer dé manier van vervoer. Zij zien de auto als lastig, je komt er mee in de file terecht. Uiteindelijk zal die ontwikkeling zich ook uitbreiden naar het platteland. Wij zien in de toekomst meer en meer oplossingen komen voor shared services: auto-delen, fiets-delen.”

    Heb je zelf eigenlijk een auto?

    “Mijn vrouw heeft een leaseauto van haar werk, een Citroen Picasso, daar passen we met het hele gezin in. Ik ga zelf vanuit de buitenwijk waar wij wonen met de bus naar mijn werk in het centrum van Helsinki. Maar binnenkort is er een nieuwe metrolijn klaar, dus dan ga ik die nemen.”

    Vanwaar jouw betrokkenheid bij dit soort mobiliteitsvraagstukken?

    “Ik zie mijzelf niet als wereldverbeteraar. Maar ik zie wel dat we aan de vooravond staan van een grote verandering, net als toen de mobiele telefoon net nieuw was. Dat een automerk als Toyota zich nu ook aan ons heeft verbonden, bewijst voor mij hoe groot dit gaat worden. Al is er natuurlijk nog een lange weg te gaan, dat zie ik zeker ook.”

  • Pieter Vermeer

    Nederlands importeur van de hippe, elektrische stadsauto ‘Birò’

    2003-2007 civiel ingenieur HBO

    2008 civiele werkzaamheden bouwer Dura Vermeer

    2012-heden importeurschap Birò voor Nederlandse markt

    2013 opening Birò Store Amsterdam

    2017 opening Birò Store Rotterdam

    2018 opening Birò Store Eindhoven

    “Gemak en fun gaan een grote rol spelen in de nieuwe manier van mobiliteit”

    Civiel ingenieur en wegenbouwer Pieter Vermeer zag op vakantie in Italië elektrische Birò’s rijden. Terug in Nederland besloot hij deze sympathieke 45 km-autootjes naar Nederland te halen. ‘Ik zag dat iedereen glimlachte als die auto’s langsreden. Ik geloofde er meteen in, de combinatie van gemak en fun gaat het winnen.’

    De Birò is sinds een jaar of vijf in Nederland te zien. Zijn Nederlanders hier niet te nuchter voor?

    “Nu rijden er ongeveer vierhonderd in Nederland en er komt steeds meer animo. Momenteel vooral nog in Amsterdam, maar er rijden ook al enkele Birò’s in andere (rand-)gemeenten en daar krijgen we nu ook meteen nieuwe aanvragen. Ik doe nog weinig aan marketing, De Birò is handig en tegelijk zo charmant, hij verkoopt zichzelf.”

    Wat was je grootste uitdaging?

    “De Birò is bedacht door een producent van landbouwmachines. Het is eigenlijk een veiligheidscabine op wielen. Het mooie is dat je vanuit de Birò 340 graden goed zicht hebt, perfect voor in de drukke stad. Ik ben wel blij dat de jonge en zakelijke doelgroep ons eigenlijk vrij snel heeft gezien. Er rijden nu ook makelaarskantoren met de Birò door de stad, heel handig want je parkeert op de stoep, mits je geen hinder veroorzaakt.”

    Parkeren op de stoep? Wordt het dan niet heel snel vol in Amsterdam?

    “We zijn met de gemeente in gesprek over het parkeren. Er kunnen drie Birò’s op één parkeerplaats, maar er zouden in de toekomst eigenlijk parkeerplaatsen moeten komen voor dit type vervoer. De Birò kan helpen om de auto’s de stad uit te krijgen, maar dan moeten we zoiets als parkeren wel beter regelen.”

    Dus over tien jaar gaan we deze elektrische auto veel zien in de stad?

    “In de stad, maar ook daarbuiten. Mensen gaan het vervoermiddel kiezen dat hen op dat moment het best past. Ik ervaar dat zelf ook. In de stad neem ik de Birò. Als ik de stad uitga, kies ik de trein of mijn Landrover Defender. Maar ook dan merk ik dat ik steeds vaker de Birò neem. Over de rijweg en buiten de bebouwde kom over het fietspad ben ik in drie kwartier op het strand. En er zit ook nog een boost-knop op zodat je snel op de 45 kilometer per uur zit. Wordt het ook nog een beetje sportief om in de Birò te rijden.”

Show all questions
  • Deel dit op Facebook
  • Deel dit op Twitter
  • Deel dit op LinkedIn
  • Copy link to the clipboard
  1. Shell Nederland
  2. Nieuws
  3. Venster
  4. Eerder verschenen
  5. Mensen in Beweging

Ga voor meer naar Nieuws

  • Dossiers
  • Venster
  • Shell Nieuwsbrief
  • Biografieën
  • Wij veranderen met...

Meer over Shell

  • Carrières
  • Nieuws
  • Shell Nieuwsbrief

Kunnen wij u helpen?

  • Zoek een Shell-station
  • Shell Global Helpline
  • Contact
  • Shell Klantenservice

Blijf op de hoogte van Shell

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
  • Toegankelijkheid
  • Terms and conditions
  • Privacyverklaringen
  • Cookiebeleid
  • Waarschuwing voor fraude en vervalsing
  • Cookievoorkeuren aanpassen