Een blik op milieutop Parijs

Na vier jaar aan het roer te hebben gestaan van het Internationaal Energie Agentschap geeft Maria van der Hoeven haar visie op de relatie tussen energie en milieu. Wat verwacht zij van milieutop in Parijs?

Eelco Osse

"Het levert ons vaak veel kennis op". Toeleverancier Eelco Osse van Machinefabriek Boessenkool vertelt in Shell Venster over samenwerken met multinationals.

De mobiele elektriciteitscentrale

In het levende laboratorium Green Village in Delft werken wetenschappers, studenten en bedrijven samen aan duurzame, innovatieve energieoplossingen. Shell neemt deel aan de ontwikkeling van de waterstofauto als stroomfabriek.

Carla Lagendijk

“In het onderwijs krijgen kinderen vaak een label. Daar ben ik wars van”. Carla Lagendijk stond jarenlang voor de klas bij onze Generation Discover partner SV Gio, dat kinderen met een leerachterstand helpt.

Onmisbaar instrument

Om klimaatverandering beperkt te houden moeten er stevige maatregelen worden genomen. Het afvangen en opslaan van CO₂ (CCS) is een onmisbaar instrument.

Gedreven door wind

Het Nederlandse 2 B Energy zet de windsector op de kop. Eigenzinnigheid moet productiekosten scherp verlagen.

Gidsland Duitsland

Duitsland zet fors in op het gebruik van waterstof als transportbrandstof van morgen. Shell is vandaag al van de partij. In 2023 moet er een landelijk dekkend netwerk van 400 waterstofstations zijn aangelegd. 

Land van hoofdkantoren

Nederland telt, vergeleken met andere landen, onevenredig veel hoofdkantoren van grote internationale concerns.  

Oliestad Rotterdam

De Rotterdamse Gemeentebibliotheek staat symbool voor de relatie van de stad met de olie-industrie.

Pernis is een blijvertje

De omschakeling naar energieverbruik met een lagere CO2-uitstoot zal ingrijpende gevolgen hebben voor de raffinage­sector.  

Broedplaats aan de Maas

Oude, in onbruik geraakte loodsen en haventerreinen in Rotterdam zijn een broedplaats voor jonge, innovatieve bedrijfjes.  

Emissieloos rijden

Als het aan het kabinet ligt, zullen alle nieuwe auto’s uiterlijk 2030 emissieloos zijn, dus op elektriciteit of waterstof rijden.

Groeispurt in de proeftuin

Vijftien tot twintig jaar voorlopen op de milieumaatregelen van morgen. Met dat doel voor ogen slaan bestuur, burgers en bedrijven op Ameland de handen ineen. “Op een eiland wonen mensen die gewend zijn voor zichzelf te zorgen.”

Puzzelen met CO2

De kunstmestsector behoort tot de grootste gasverbruikers binnen de Nederlandse industrie.

De toekomst van elektrisch vliegen

Hoe gaan we in 2050 op vakantie? Stappen we met zelfrijdende rolkoffers in een drone-achtige taxi, die ons bij de dichtstbijzijnde luchthaven afzet om over te stappen op een elektrisch vliegtuig dat ons naar een zonnige bestemming vervoert?

De sleutel ligt bij de industrie

Elektrische auto’s en windmolens domineren de discussie over de energietransitie. Wie echt minder CO2 wil uitstoten, moet echter stappen zetten in de industrie.

Het mes snijdt aan twee kanten

De een heeft CO2 over, de ander heeft CO2 nodig. OCAP, een CO2-distributienetwerk tussen Rotterdam en Amsterdam, legt de verbinding tussen vraag en aanbod.