
Opbouw brandstofprijs
Brandstofprijzen. Er komt meer bij kijken dan je misschien zou denken. Maar we leggen het graag uit. Laten we eens inzoomen op de factoren die de prijs van diesel, benzine of LPG bepalen: ruwe olieprijs, raffinagekosten, opslag- & transportkosten, accijnzen, exploitatiekosten en de BTW.
Hoe komen brandstofprijzen tot stand?
Klik hieronder op de cijfers 1 t/m 4 voor meer informatie. Genoemde prijzen zijn voorbeeldprijzen, in euro per liter Euro 95 benzine, uitgaande van een pompprijs van 1,599. Prijsverhoudingen kunnen per dag verschillen.

Ruwe olieprijs
Ongeveer 21% van de pompprijs (€0,332) wordt bepaald door de prijs van ruwe olie. Deze winnen we overal ter wereld. Vraag en aanbod (wereldwijd) beïnvloeden de prijs. Deze zijn op hun beurt afhankelijk van zaken als internationale politiek en economie, valutaschommelingen, de beschikbaarheid van olie en zelfs natuurrampen.
Raffinagekosten
Na winning wordt de ruwe olie in een olieraffinaderij verwerkt tot verschillende producten. De kosten voor brandstofverwerking verhogen de prijs met 2% tot €0,364. Hier worden onder andere de wettelijk verplichte bio-componenten toegevoegd, maar ook de prestatiebevorderende additieven voor onze Shell V-Power brandstoffen.
Opslag- & transportkosten
Na de raffinage wordt de brandstof getransporteerd en tijdelijk opgeslagen. Dit verhoogt de pompprijs met ongeveer 3% tot €0,418. Hieronder vallen ook kosten voor het opslaan van de zogenaamde strategische oliereserves. Dit zijn reserves waar de overheid een beroep op kan doen in tijden van crisis.
Accijnzen, exploitatie en BTW
De overheid heft accijnzen en stelt deze elk jaar per brandstof vast. Bij Euro 95 benzine is dit 45,6% van de pompprijs. Opgeteld staat de prijs nu op €1,147. Exploitatiekosten (11%) zoals huur, materiaal en personeel verhogen deze tot €1,322. Over dit totaal wordt tot slot 21% BTW geheven. Zo komt de eindprijs op €1,599.
Hoe ziet de prijsverdeling per brandstof eruit?
Verdeling Benzine
Verdeling Diesel
Verdeling LPG
In de diagrammen hierboven valt gelijk op dat de ruwe olieprijs & raffinagekosten voor diesel, met 31% van de pompprijs, hoger liggen dan voor benzine (23%) en LPG (28%). De opslag- & transportkosten liggen voor alle producten rond de 3%. De exploitatiekosten zijn voor LPG het hoogst: 28%. Voor diesel en Euro 95 benzine zijn de exploitatiekosten gelijk, maar procentueel bedragen deze 13,5% voor diesel en 11% voor benzine. Wat betreft accijnzen staat benzine bovenaan met 45,6%, gevolgd door diesel (34,9%) en LPG (23,8%). De BTW heeft met 17,4% van de eindprijs bij alle brandstoffen een even groot aandeel.
Premium brandstoffen
Shell V-Power benzine en Shell V-Power diesel zijn speciaal ontwikkeld om de prestaties en efficiëntie van uw motor te verbeteren. Dit brengt hogere productkosten met zich mee, waardoor de prijzen van deze premium producten vaak hoger liggen. Ze zijn onze best presterende brandstoffen.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen
Waarom liggen de prijzen langs de snelweg vaak hoger?
Waarom liggen de prijzen langs de snelweg vaak hoger?
Dit zijn over het algemeen bemande stations met een shop en extra services. Deze stations hebben ook hogere exploitatiekosten dan onze onbemande stations. Daarnaast spelen de omgeving en concurrentie een belangrijke rol bij het bepalen van de prijs. De literprijzen zijn afgeleid van de landelijke adviesprijs, minus de korting die wij hier op toepassen.
Waarom zijn de prijzen bij Shell Express-stations vaak lager?
Waarom zijn de prijzen bij Shell Express-stations vaak lager?
De exploitatiekosten van onbemande Shell Express-stations liggen vaak lager dan die van onze bemande stations met shop en services. Daarnaast spelen de omgeving en concurrentie een belangrijke rol bij het bepalen van de prijs. De literprijzen zijn afgeleid van de landelijke adviesprijs, minus de korting die wij hier op toepassen.
Waarom verschillen de prijzen vaak met brandstofprijzen in het buitenland?
Waarom verschillen de prijzen vaak met brandstofprijzen in het buitenland?
Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het verschil in belastingen en accijnzen. Zoals hierboven uitgelegd, maken deze een groot deel uit van de prijs aan de pomp. Ieder land bepaalt zijn eigen belastingen en accijnzen.
Waarom verschillen de prijzen per Shell-station?
Waarom verschillen de prijzen per Shell-station?
De prijzen per station zijn afhankelijk van de exploitatiekosten van het station. Ook spelen de omgeving en concurrentie een rol bij het bepalen van de prijs. De literprijzen zijn afgeleid van de landelijke adviesprijs, minus de korting die wij hier op toepassen.
Waarom is er weinig verschil tussen de prijzen van verschillende aanbieders?
Waarom is er weinig verschil tussen de prijzen van verschillende aanbieders?
Alle aanbieders hebben te maken met dezelfde ruwe olieprijs, belastingen en accijnzen. Dit zijn de meest bepalende prijscomponenten. Zoals te zien in bovenstaande voorbeeldberekening, bepalen deze kosten maar liefst 84% van de prijs voor Euro 95 benzine.
Waar vind ik de huidige prijzen per Shell-station?
Waar vind ik de huidige prijzen per Shell-station?
Wij publiceren online geen prijzen van onze individuele stations. De landelijke adviesprijs kun je wel online vinden, op de pagina van United Consumers.
Wie bepaalt de accijnzen?
Wie bepaalt de accijnzen?
Net als voor frisdrank, alcohol en tabak, worden de accijnzen op brandstoffen bepaald door de Nederlandse overheid. Ze worden jaarlijks herzien en verschillen per brandstof.
Waarom correleren brandstofprijzen niet direct met de prijs van ruwe olie?
Waarom correleren brandstofprijzen niet direct met de prijs van ruwe olie?
Naast de prijs van ruwe olie hebben ook de wisselkoers en productiekosten invloed op de brandstofprijs. Het kan dus voorkomen dat een daling van de prijs van ruwe olie niet direct terug te zien is in de uiteindelijke brandstofprijs.
Waar kan ik oude Shell-brandstofprijzen inzien?
Waar kan ik oude Shell-brandstofprijzen inzien?
Op onze website kun je een prijzenoverzicht vinden van de gemiddelde brandstofprijzen per maand.
Wat zijn de vastgestelde accijnzen per type brandstof?
Wat zijn de vastgestelde accijnzen per type brandstof?
De accijnzen op brandstoffen worden bepaald door de Nederlandse overheid. Ze worden jaarlijks herzien en verschillen per type brandstof. De accijns op benzine is momenteel 45,6% van de prijs. Voor diesel is dit 34,9% en voor LPG 23,8%.