
Transport verduurzamen met Shell
Elektrisch rijden heeft de toekomst, ook voor het zware wegverkeer. DJMiddelkoop in Nieuw-Vennep bij Schiphol, gespecialiseerd in luchtvracht over de weg, is een van de voorlopers en doet dit in samenwerking met Shell Commercial Road Transport. Directeur Rob Middelkoop: “Met de elektrische vrachtwagen maken we onze duurzaamheidsvisie tastbaar en kunnen opdrachtgevers straks groene ritten boeken.”
Het wagenpark van DJMiddelkoop bestaat uit 75 vrachtwagens 125 trailers en een aantal kleinere voertuigen plus elektrische auto’s. Met opslag en verwerking erbij, is DJMiddelkoop voor bijna 100% bezig met het vervoeren van goederen voor luchtvaartmaatschappijen vanaf Schiphol. Het gaat hier met name om farmaceutische en andere zogenoemde high value goederen, goederen waar extra zorg en veiligheid voor nodig is tijdens transport.
Sinds 2013 heeft DJMiddelkoop de focus gelegd op het maximaliseren van efficiëntie in het bedrijf. Met behulp van Shell, wist het bedrijf de milieu-impact reeds met 20% te reduceren ten opzichte van de jaren ervoor. Zo kwamen er zonnepanelen op het dak en stapte DJMiddelkoop over naar Shell Renewable Diesel1, waarmee het bedrijf tot 90% van de CO2e-emissies van vrachtwagens kon reduceren.
“Door de recente energiecrisis is de verduurzaming van het bedrijf echt in een stroomversnelling gekomen”, zegt Middelkoop. “Wij realiseerden ons dat wij verduurzaming hoger in ons vaandel moest staan en ons vervolgens oriënteren op nul-emissie oplossingen, zoals elektrische vrachtwagens.”
In samenwerking met Shell Recharge, wat zich bezighoudt met het elektrificeren van het wegtransport, heeft DJMiddelkoop onderzocht hoe ze de eerste elektrische vrachtwagens kunnen integreren in de dagelijkse operatie. “Ondanks dat het traject een aantal nieuwe uitdagingen met zich meebracht, heeft Shell uitstekend advies en maatwerk geleverd,” aldus Middelkoop.


Europees laadnetwerk
De elektrische vrachtwagens van DJMiddelkoop rijden nu dagelijks op de weg. “De pauze van de chauffeur valt samen met het laden, zodat de actieradius weer toeneemt onderweg. Ondertussen zien wij dat het mogelijk wordt om steeds verder elektrisch te rijden. Nieuwe modellen elektrische vrachtwagens zullen in de nabije toekomst een actieradius van 400 tot 500 kilometer kennen.” De laadinfrastructuur onderweg ontwikkelt zich ook. Middelkoop: ”Zo zijn dankzij de nieuwe Shell Energy Hub ‘Eindhoven Acht’, waar snelladers voor vrachtwagens staan, al onze routes naar het zuiden in een klap geëlektrificeerd.”
Aleid van der Wiel, Hoofd Energy Products voor Shell Commercial Road Transport: “De visie van Shell om laadoplossingen aan te bieden binnen een Europees openbaar laadnetwerk, zorgt ervoor dat wij samen met onze klanten zoals DJMiddelkoop, in staat zijn een eMobility-ecosysteem op te bouwen. Tegelijkertijd bieden de Shell Energy Hubs zoals Eindhoven Acht, het volledige assortiment CO2e-reducerende producten voor vrachtwagens aan. Daarmee kunnen wij onze klanten helpen naar nul-emissie, waar zij zich ook bevinden op deze reis.”
De reis naar netto nul-emissies
“De bal is nu echt gaan rollen en wij zijn als DJMiddelkoop nu goed op weg naar geen uitstoot meer,” stelt Middelkoop. “Dankzij de technische kennis van Shell hebben we een oplossing kunnen vinden die het beste werkt voor het bedrijf. Met onze eerste elektrische vrachtwagens hebben wij nu de kennis opgedaan om straks met nog meer vrachtwagens groene ritten aan te bieden.”

Disclaimer
Disclaimer
Tussen 80%-90% CO2e (CO2-equivalent verwijst naar CO2, CH4, N2O).
Broeikasgasintensiteitsfactoren voor Shell Renewable Diesel die in onze berekeningen worden gebruikt, zijn in eenheden gram CO2e per MJ, volgens de methodologie die is beschreven in de richtlijn hernieuwbare energie 2018/2001/EU en worden in de hele toeleveringsketen geverifieerd, zodat het voldoet aan deze norm. De procentuele reductie van broeikasgasemissies wordt berekend door te vergelijken met een broeikasgasbasisintensiteit van 90,2 gCO2e / MJ op een Well-to-Wheel-basis, waarvan aan wordt genomen dat deze representatief is voor een B7 diesel op de markt van de Europese Unie. De koolstofintensiteit van de B7 diesel wordt door Shell berekend aan de hand van emissiefactoren uit het JEC Well-to-Tank rapport v5. (Europese Commissie, Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek, Prussi, M., Yugo, M., De Prada, L., et al., JEC well-to-tank report V5 : JEC well-to-wheels analysis : well-to-wheels analysis of future automotive fuels and powertrains in the European context, Publications Office, 2020, https://data.europa.eu/doi/10.2760/959137).
Shell Renewable Diesel zal door Shell gebruikt worden om te voldoen aan de Nederlandse energie mandaat voor transport en als zodanig kunnen de certificerings- en duurzaamheidskenmerken niet door de klant worden gebruikt voor eventuele verplichtingen op het gebied van hernieuwbare energie / broeikasgasreductie.
Klanten dienen te controleren of de motor is goedgekeurd voor gebruik van EN15940-brandstoffen, in verband met garanties van de motorfabrikant.
Alle claims worden gemaakt in vergelijking met EN590-dieselbrandstof.