Direct naar de hoofd inhoud
Shell-megawattlader in Amsterdam (Foto: Paco van Leeuwen)

Shell opent megawattlader voor vrachtwagens en schepen in Amsterdam

Shell heeft op de Energy Transition Campus Amsterdam (ETCA) haar eerste megawattlader ontwikkeld en in gebruik genomen. Zowel elektrische vrachtwagens als elektrische schepen kunnen van het laadsysteem gebruikmaken. De capaciteit van de megawattlader is ongeveer gelijk aan drie reguliere snelladers van 350kW waar vrachtwagens nu mee opladen.

For English version, click here or scroll down

 

“We willen onze klanten in de logistieke sector helpen te verduurzamen”, zegt Hilmar van den Dool, general manager eMobility bij Shell. “We investeren naast biobrandstoffen en LNG ook in elektrische mobiliteit. Er zijn nog niet veel elektrische vrachtwagens en schepen, dus we investeren hiermee vooruit op een markt die snel aan het groeien is. Het past in ons streven om meer en schonere energieoplossingen te bieden.”

Melissa Williams, directeur bij Shell Marine voegt hieraan toe: "Wij zijn van mening dat deze oplossing van nut zal zijn voor rederijen en logistieke bedrijven die faciliteiten hebben die zowel aan water- als aan landzijde worden bediend. De megawattlader biedt ook de flexibiliteit om een breed scala aan binnen- en havenschepen op te laden, zoals vrachtschepen, sleepboten, serviceschepen en veerboten. Het mooie is dat de technologie nu beschikbaar en klaar voor gebruik is."

Groene stroom van 3.600 zonnepanelen

De megawattlader is aangesloten op het eigen micro-elektriciteitsnet van ETCA. Dit slimme net maakt integratie mogelijk tussen energieaanbod, energieopslag en energievraag. Het ETCA-micronet bestaat onder meer uit 3.600 zonnepanelen op het dak, batterijopslag, 119 EV-laders voor gewone auto's, een waterstofelektrolyser en andere onderzoeksapparatuur.

Geschikt voor een breed scala van voertuigen

Het laadsysteem is uitgerust met twee afzonderlijke laadarmen. De ene draaibare arm is bestemd voor elektrische schepen, de andere arm bedient zware elektrische vrachtwagens en bussen. Shell hoopt dat er hiermee een universele standaard komt en er niet meer met verschillende kabels of koppelingen gewerkt hoeft te worden.

Door een tweede adapter op elke laadarm te plaatsen, is de megawattlader bij de ETCA geschikt voor een breed scala aan vaartuigen, voertuigen en batterijtypes voor snel en flexibel opladen. Hoewel de megawattlader een proefopstelling is, is ze klaar voor gebruik en kunnen voertuigen en schepen met een megawattlaadmogelijkheid nu op afspraak langskomen.

Mini-documentaire: Decarbonizing marine and road transport

Episode 1: All Hands on Deck

Episode 2: Megawatt charger

De megawattlader op het terrein van de ETCA, juni 2024. (Foto: Paco van Leeuwen)
De megawattlader op het terrein van de ETCA, juni 2024. (Foto: Michel Campfens)
De megawattlader op het terrein van de ETCA, juni 2024. (Foto: Michel Campfens)
Een elektrische werkboot op weg naar de MW-lader, ETCA, juni 2024 (Foto: Michel Campfens)

English version

 

Shell opens megawatt charger for trucks and vessels in Amsterdam


17 June 2024

Today, Shell inaugurated its first self-developed megawatt charger for dual use by both electric trucks and shipping vessels at the Energy Transition Campus Amsterdam (ETCA). The capacity of the megawatt charger corresponds to about three 350 kW, regular fast chargers that trucks can currently use to charge.

“We want to help decarbonise our customers in the logistics sector,” says Hilmar van den Dool, General Manager eMobility at Shell. “In addition to our investments in biofuels and LNG, we also invest in electric mobility. There are not that many electric trucks and vessels yet, so with this we’re investing ahead of the market that is growing quickly. It is in line with our ambition to provide more and cleaner energy solutions.”

Melissa Williams, President at Shell Marine adds: “We believe this solution will be helpful for shipping companies that control and operate logistics businesses across the supply chain, and often have facilities that serve both waterside and landside. The megawatt charger also offers the flexibility to charge a wide range of inland and port vessels such as barges, tugboats, service vessels and ferries. I’m excited at how the technology is now available, and deployed.”

Renewable power from 3,600 solar panels

The megawatt charger is connected to ETCA’s own microgrid. This smart grid enables integration between energy supply, energy storage, and energy demand. The ETCA microgrid includes 3,600 rooftop solar panels, stationary battery storage, 119 EV chargers for cars1, a hydrogen electrolyser and other research equipment.

Accommodating a wide rang of vessels, vehicles and battery types

The Megawatt Charging System (MCS) is equipped with two separate charging arms. One rotatable arm is dedicated to electric vessels, the other arm serves heavy-duty electric trucks and buses. With this innovation Shell wishes to contribute to a universal standard so customers do not have to use different cables or connectors. By featuring a second adapter (CCS2) on each charging arm, the megawatt charger at the ETCA can accommodate a wide range of vessels, vehicles and battery types for fast and flexible charging. Even though the megawatt charger is a demonstration set-up, it is ready for use, and vehicles and vessels with megawatt charging capability can now visit by appointment.

 

Notes:
  1. The microgrid at the ETCA includes 110 normal (AC) and 9 fast (DC) chargers for electric vehicles of employees.
  2. CCS (Combined Charging System) chargers typically have the cable wired into the charging station itself. It is meant for rapid charging (Direct Current; DC).
Shell

Wie wij zijn

Wind

Wat wij doen

C16

Locaties