Direct naar de hoofd inhoud

Shell richt zich op publieke laadpunten

English translation below

Shell gaat zich op het gebied van elektrisch rijden richten op openbare laadpunten en e-depot oplossingen in belangrijke markten, waaronder Nederland. De activiteiten op het gebied van thuisladen en laadpunten op de werkplek worden tegen het licht gehouden.

Update 16 sep 2024 (gecorrigeerde 2e alinea) en 31 mei 2025 (contact Shell Klantenservice in laatste alinea)
 

Shell blijft zich inzetten om de groei van de wereldwijde oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen (EV) te versnellen en breidt haar openbare EV-oplaadnetwerk wereldwijd uit. Naar verwachting groeit dit netwerk van 60.000 oplaadpunten vandaag tot 200.000 in 2030. 

Nederland blijft een van de landen waarin Shell volop investeert in elektrische mobiliteit. Inmiddels heeft Shell hier meer dan 1.900 openbare oplaadpunten en worden er nog veel meer geplaatst.

In Nederland en andere Europese markten blijft Shell e-depot laadoplossingen aanbieden voor commerciële wagenparken met elektrische vrachtwagens. Recente ontwikkelingen op het gebied van e-Mobility zijn ook de opening van twee nieuwe mobiliteitshubs in Rotterdam en Den Haag en de lancering van een zelf ontwikkelde megawattlader op de Energy Transition Campus Amsterdam (ETCA), voor zowel elektrische vrachtwagens als schepen.

Shell wil een succesvolle, schaalbare E-Mobility-business opbouwen. "We gaan onze investeringen richten op openbare laadpunten. Hier hebben we een concurrentievoordeel en zien we de meeste waarde in de toekomst", zegt Florian Glattes, Vice President E-Mobility Solutions.

Thuisladen en laadpunten op het werk

Met de overname van het Nederlandse NewMotion, nu Shell Recharge Solutions Europe, betrad Shell in 2017 het segment van laden thuis en op het werk. Ondanks enige vooruitgang heeft dit segment niet de gewenste schaal of financiële prestaties bereikt. Daarom voert Shell momenteel een strategische evaluatie van deze activiteiten uit, waarbij ook gekeken wordt naar verkoop of een partnerschap.

Bestaande klanten met een laadpunt thuis of op hun werkplek kunnen er ook zeker van zijn dat er geen verstoring zal zijn van de producten en diensten die ze momenteel genieten. Als ze echter vragen of opmerkingen hebben, kunnen ze contact opnemen met de Shell Klantenservice

.

English translation

Shell to focus on public charging in priority markets

18 Jul 2024, update 17 Sep 2024 (corrected 3rd paragraph.) and 13 May 2025 (updated Customer Service contact)

 

Shell is focusing its E-Mobility business on public charging and e-depot solutions in priority markets, including the Netherlands. Shell Recharge Solutions’ Home & Workplace charging business is being strategically reviewed.

Shell is committed to accelerating the growth of electric vehicle (EV) charging infrastructure worldwide. As part of this commitment, Shell is expanding its public EV charging network globally, which it expects to increase from 60,000 charge points today, to 200,000 by 2030.  

Specifically, within The Netherlands it has established over 1,900 public charge points, and is installing many more.

In the Netherlands and other European markets, Shell will also continue to offer e-depot charging solutions for commercial fleets of electric trucks.
Recent e-Mobility developments also include the opening of two new mobility hubs in Rotterdam and Den Haag, and the launch of a pilot for a self-developed megawatt charger at the Energy Transition Campus Amsterdam (ETCA), designed for dual use by electric trucks and shipping vessels. 

It is Shell’s ambition to build a successful, scalable E-Mobility business. Florian Glattes, Vice President E-Mobility Solutions, says: “Moving forward, we will focus our investment on public charging, as that’s where we see the most value moving forward and where we have a competitive advantage.” 

Home and workplace charging

Shell entered the home and workplace charging segment in 2017 with the acquisition of NewMotion (now known as Shell Recharge Solutions EU) and despite some progress, it has not reached the desired scale or financial performance. As a result, it is now conducting a strategic review of its home and workplace activities, including potentially, a divestment - or partnership with - a credible counterparty.  

Existing customers with a charge point at home or in their workplace can also be assured that there will be no disruption to the products and services at this time. However, if they have any questions or concerns, they can contact Shell Customer Service.

 

Meer Shell