De samenleving en Shell
Shell is nauw verbonden met de Nederlandse samenleving, zowel economisch als sociaal. Zo steunen we initiatieven die passen bij een wereld met meer en schonere energie, zoals het stimuleren van wetenschap- en techniekonderwijs voor jongeren, ondernemerschap in de energietransitie en we helpen kwetsbare groepen in de steden waar we zijn gevestigd. Samen maken we het verschil.
Thank you for Powering Progress Together
Transcript Shell Social Investment video
Title: Thank you for Powering Progress Together
Description: Alles is in transitie. De maatschappij, bedrijven én mensen zelf. Lerares Lucy en ondernemers Abdelhamid en Hans zetten zich in voor een betere toekomst. Zij inspireren ons. We doen het met elkaar. Dit is hun verhaal.
www.shell.nl/samenleving #MakeTheFuture
Duration: 3”35
Background music: intens, vrolijk, passievol orkestmuziek en rustige piano muziekstuk
Key words: Shell, Social Investment, energietransitie
[intens, vrolijk en passievol orkestmuziek]
>> HANS: Alles is in transitie. De wereld. Bedrijven. Ik ook.
[We zien een time lapse met Hans achter zijn laptop aan het werk. Links op het bureau staat een lamp, en achterin beeld twee planten. Op het bureau liggen papieren, een boekje, een pennen en een laptop. Hans schrijft, schetst, staat op en loopt rond het bureau.]
[Lucy loopt op door het bos met een witte muts en kijkt schuin naar links]
>> LUCY: Maar elke mijlpaal… Elke tegenslag…
[We zien een close-up shot van een jonge Abdelhamid terwijl hij in de verte aan het kijken is]
>> ABDELHAMID: Elke struggle… Heeft mij gemaakt tot wie ik ben.
[Abdelhamid presenteert in een rode theater met studiolampen naar hem toe gericht en loopt van links naar rechts op het podium vol met passie maakt hij deze stappen]
[De camera richt op de foto’s van het gezin van Lucy met in de voorgrond een kangoeroe speeltje]
>> LUCY: Mijn leven was zoals je noemt, het perfecte plaatje. Ik had een prachtig mooi gezin en werkte als leerkracht.
[Camera is dichtbij ingezoomd op Lucy haar ogen]
>> LUCY: Alles was goed… Tot het moment dat we gingen scheiden en ik er alleen voor kwam te staan.
[Lucy wrijft haar handen op elkaar en zien haar tattoo met de teksten I am with you op haar onderarm]
>> LUCY: Ik ging fulltime werken en ergens voelde ik me heel erg schuldig dat ik minder tijd had om met mijn kinderen door te brengen.
[We zien drie kinderen op de bank kijken naar een tekenfilm op tv]
>> ABDELHAMID: Ik was een verlegen jongetje dat opgroeide in Amsterdam Nieuw-West, in een wijk met veel kwetsbare gezinnen.
[Het regent op een plas water op de stoep]
[Een jongere Abdelhamdi loopt bedroefd voorbij een muur en kijkt sipjes naar beneden]
>> ABDELHAMID: Ik ontdekte toen al dat bijna ieder kind uit de buurt met bagage rondloopt.
[Een jongere Abdelhamdi loopt bedroefd voorbij een muur en kijkt sipjes naar beneden]
>> ABDELHAMID: Als kind voelde ik me soms onzeker, ik werd veel gepest. Ik kropte alles op en durfde geen confrontaties aan te gaan.
[Een lege schommel schommelt heel rustig van links naar recht. Op de achtergrond zien we een schoolplein met het schoolgebouw onscherp op de achtergrond.]
[Jonge Abdelhamd zit in de verte bij een zandbak, op hetzelfde schoolplein met twee boompjes om de zandbak heen met een blauwe broodtrommel links van hem en zijn broodje in zijn hand en staart links van hem uit.]
>> ABDELHAMID: Pas toen ik ging studeren, besefte ik hoeveel impact dit had op mijn leven.
[De camera zit laag en staat hoog gericht naar Abdelhamid en Abdelhamid kijkt in de camera vol zelfvertrouwen]
>> ABDELHAMID: Daarom wilde ik kwetsbare kinderen een kans geven op een kleurrijke toekomst.
[De camera staat nu heel close op de ogen gericht Abdelhamdi en zien links nog in de onscherpte het schoolgebouw]
[We zien Hans zijn hand waarin hij meerdere foto’s heeft waarop hij staat als kind. Stuk voor stuk bekijkt hij de foto’s.]
>> HANS: Ik ben van jongs af aan al gefascineerd door auto’s en wilde hier altijd al iets mee doen.
[De camera schakelt over op zijn gezicht, hij kijkt aandachtig naar de foto’s.]
>> HANS: Maar als je midden in je pubertijd een jaar niets kan omdat je ziek op bed ligt, heeft dat impact op je toekomstplannen.
[Camera filmt papieren waarop schetsen van een auto te zien zijn.]
>> HANS: Maar het heeft me nooit geremd.
[Timelapse van Hans aan het werk achter zijn bureau]
>> HANS: Deelnemen aan Shell Eco-marathon was voor mij echt een transitie.
>> HANS: Samen met het team wilden we de meest duurzame auto maken, niet alleen voor de competitie maar ook voor de openbare weg.
>> HANS: Er waren genoeg momenten waarop ik het niet meer zag zitten.
[Hans gooit gefrustreerd alle schetsen op de grond]
>> HANS: Dit is echt een proces waarin je jezelf enorm tegenkomt.
[Hans schreeuwt voor zijn raam]
[Abdelhamid oefent in een lege theaterzaal.]
>> ABDELHAMID: Shell gaf me de kans om mee te doen aan het One Young World scholarship programma.
>> ABDELHAMID: Waarin ik werd klaargestoomd om mijn maatschappelijke impact te vergroten.
>> ABDELHAMID: Voor het eerst voelde ik me gezien en gehoord.
[Lucy loopt door het park]
>> LUCY: Doordat ik ineens een alleenstaande ouder was, werd ik me bewuster van de wereld om me heen.
>> LUCY: Ik besefte dat mijn kinderen kansen kregen die niet voor elk kind vanzelfsprekend zijn.
[Lucy is huiswerk aan het nakijken van haar leerlingen in de klas, foto’s van haar leerlingen hangen op de muur achter haar]
>> LUCY: Toen ik als leerkracht begon bij Stichting Klasse kon ik voor alle kinderen iets betekenen.
[De camera richt nu op schoolwerk op het bord en met quote op papier van Lucy met de woorden: “There is no elevator to success. You have to take the stairs.”]
>> LUCY: We besloten om Generation Discover te bezoeken met de klas, een festival waar kinderen wetenschap en techniek kunnen ontdekken.
[Haar bureau staat vol met huiswerk van de leerlingen met in de verte fotolijstjes met haar leerlingen]
>> LUCY: Verschillen die normaal in de klas heel zichtbaar zijn, vielen toen allemaal even weg.
[Haar bureau staat vol met huiswerk van de leerlingen met in de verte fotolijstjes met haar leerlingen]
>> LUCY: Kinderen hebben aandacht en toewijding nodig om zich veilig te voelen en zichzelf te kunnen ontwikkelen.
[Lucy geeft les met handgebaren en de camera filmt dit close-up]
>> LUCY: Daar speel je als leraar een bijzondere rol in.
[Een blauwe garagedeur gaat open en er verschijnt een zilvere auto met daarop ‘TU/e’ in beeld.]
>> HANS: Ik was zo extreem gelukkig toen de Ecomotive-auto af was.
[We zien een close-up beeld van het been van Hans, hij loopt om de auto heen en raakt met zijn linkerhand de auto aan.]
>> HANS: Zeven maanden lang heb je samen met het team elk detail op papier uitgedacht en dat komt dan ineens samen.
>> HANS: Er is echt niets mooier dan in je zelfgebouwde auto rijden.
[Het linker voorraam is in beeld.]
>> HANS: Jaren later heeft dit alles geleid tot het idee om de duurzame deelauto van de toekomst te ontwikkelen.
[We zien een close-up shot van het stuur van de auto met Hans zijn handen.]
[De rijdende auto wordt gefilmd van bovenaf, van de voorkant. De auto rijdt op een landweg met groen en water er omheen.]
>> HANS: Ons bedrijf Amber was geboren.
[Abdelhamid zit op een stoel in een klaslokaal en praat met een groepje jongeren in een kring]
>> ABDELHAMID: Door in mezelf te investeren en er voor anderen te zijn, kan ik jongeren, maar ook hun omgeving
>> ABDELHAMID: die het zwaar heeft, helpen met het bouwen van een betere toekomst.
[Een jongen met een donkerblauw trui lacht en een meisje met donker lang haar met een roze truitje lacht mee]
>> ABDELHAMID: Als je in jezelf gelooft, kun je alles bereiken.
[Lucy kijkt streng de klas in terwijl zij les aan het geven is in haar klas en daarna trots op beeld]
>> LUCY: Leraar zijn is niet altijd even makkelijk. Maar het geeft ook heel veel voldoening.
>> LUCY: Het is zoveel meer dan voor de klas staan.
[Lucy staat op een brug voor haar uit te staren en de drone vliegt over haar heen]
>> LUCY: Ervoor zorgen dat kinderen hun talent ontdekken en klaar zijn voor deze ingewikkelde maatschappij…
[Lucy lacht in de camera in haar woonkamer]
>> LUCY: Ja, dat is echt mijn doel.
[De rijdende auto wordt gefilmd van bovenaf, van de achterkant. De auto rijdt op een landweg met groen en water er omheen.]
[We zien een glimlachende Hans in een close-up beeld.]
>> HANS: Door al mijn ervaringen ben ik erachter gekomen dat ik veel energie krijg van het beste halen uit anderen….
[Fade to white]
[Camera vliegt over het water heen]
[TEKST: THANK YOU FOR POWERING PROGRESS]
[WIT SCHERM, url: www.shell.nl/samenleving #MakeTheFuture]
Energietransitie is een teamsport
Alles is in transitie. De maatschappij, bedrijven én mensen zelf. Shell streeft naar een wereld met meer en schonere energie. Daartoe werken we samen met bevlogen mensen, die dankzij hun persoonlijke ontwikkelingen op eigen wijze het verschil maken. Zij inspireren ons. We doen het met elkaar. Dit is hun verhaal.

Lucy Berkhout
Kinderen helpen bij het ontdekken van hun talenten, dat is waar lerares Lucy zich voor inzet.

Hans de Penning
Zoeken naar oplossingen voor duurzame mobiliteit, ondernemer Hans doet het met passie.

Abdelhamid Idrissi
Gelijke kansen creëren voor ieder kind in Amsterdam Nieuw-West. Abdelhamid maakt het verschil.
MEER OVER DE SAMENLEVING EN SHELL
Onderwijs
Met het Generation Discover programma inspireren Shell en partners jongeren in Nederland om wetenschap en technologie te verkennen.
Ondernemerschap
Met de New Energy Challenge stimuleren we startende ondernemers in Europa en Israël om na te denken over een toekomst met meer en schonere energie.
Nabuurschap
In de steden waar we aanwezig zijn, ondersteunen we maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan een energietransitie voor iedereen.
Zie ook
Shell en COVID-19
Om een steentje bij te dragen tijdens de COVID-19 pandemie zijn er binnen Shell verschillende initiatieven opgezet.
Make the Future
Het #MakeTheFuture programma van Shell speelt in op de ontwikkelingen en de verschillende initiatieven die kunnen bijdragen aan een energierijke, CO2-arme toekomst. Om een kijkje te nemen in lokale initiatieven, delen Esmerelda, Lisa, Wendy, Hans, Roland en Stefan hun verhaal. Zij nemen ons mee en tonen ons hoe ze zich dagelijks inzetten voor meer duurzame energie.
Shell Sustainability Report
Meer weten over onze milieugerelateerde en sociale prestaties?