250kg carbon dioxide equivalent per tonne of bitumen.
(based on the biogenic carbon component used.)
Waar duurzaamheid en prestaties elkaar ontmoeten. Ons nieuwe biocomponentenbindmiddel legt een deel van de koolstof in asfalt en bitumen vast, waardoor de weg technisch gezien in een koolstofput verandert, zonder de kwaliteit of levensduur van de wegverharding te verslechteren.
Bitumen is en blijft de komende jaren de beste optie voor het aanleggen van wegen. Als wereldleider in de industrie zet Shell zich in om de milieu-impact van ons bitumen te verminderen door de ecologische voetafdruk te verkleinen en de circulariteit te vergroten.
Koolstofreductie op zichzelf kan onze voetafdruk verminderen maar het zal de voortdurende uitstoot niet tegengaan. Om netto nul te bereiken en te behouden, is koolstofafvang en -opslag essentieel.
Ons nieuwe bio-componenten bindmiddel, Shell Bitumen CarbonSink, legt een deel van de koolstof in asfalt en bitumen vast, waardoor de weg verandert in een technische koolstofput. Aangezien asfaltverharding recyclebaar is, zal het grootste deel van deze koolstof niet opnieuw in de atmosfeer vrijkomen, zelfs niet aan het einde van zijn levensduur, en zal daarom geen invloed hebben op het milieu.
De biomassacomponenten zijn ontworpen om een goede compatibiliteit tussen bitumen en asfalt te garanderen die de presentatiekenmerken van asfalt niet in gevaar brengen, waardoor een bindmiddel ontstaat dat kan worden gerecycled met behoud van opgevangen biokoolstof die op de lange termijn.
We zetten ons in voor een schonere en betere toekomst. Wij gebruiken onze kennis, expertise en technische innovatie om onze klanten te ondersteunen bij het versnellen van de decarbonisatie van de bouw- en wegensector.
De efficiënte koolstofput van Shell Bitumen CarbonSink verkleint de koolstofvoetafdruk tot:
Hoge niveaus van asfaltrecycling zorgen ervoor dat een deel van de koolstof wordt opgeslagen
(based on the biogenic carbon component used.)
(Based on 5% binder content within the asphalt mixture.)
(Based on a model single surface layer with 50mm depth, 3.5m width and 5% binder content.)
*Source: EAPA – Asphalt in Figures Report 2018