U helpen op weg naar netto nul

Bitumen is en blijft de komende jaren de beste optie voor het aanleggen van wegen. Als wereldleider in de industrie zet Shell zich in om de milieu-impact van ons bitumen te verminderen door de ecologische voetafdruk te verkleinen en de circulariteit te vergroten.

Aerial view of highway intersection, Germany

Shell Bitumen CarbonSink houdt een deel van de carbon opgesloten in de weg

Koolstofreductie op zichzelf kan onze voetafdruk verminderen maar het zal de voortdurende uitstoot niet tegengaan. Om netto nul te bereiken en te behouden, is koolstofafvang en -opslag essentieel.

Ons nieuwe bio-componenten bindmiddel, Shell Bitumen CarbonSink, legt een deel van de koolstof in asfalt en bitumen vast, waardoor de weg verandert in een technische koolstofput. Aangezien asfaltverharding recyclebaar is, zal het grootste deel van deze koolstof niet opnieuw in de atmosfeer vrijkomen, zelfs niet aan het einde van zijn levensduur, en zal daarom geen invloed hebben op het milieu.

De biomassacomponenten zijn ontworpen om een goede compatibiliteit tussen bitumen en asfalt te garanderen die de presentatiekenmerken van asfalt niet in gevaar brengen, waardoor een bindmiddel ontstaat dat kan worden gerecycled met behoud van opgevangen biokoolstof die op de lange termijn.

We zetten ons in voor een schonere en betere toekomst. Wij gebruiken onze kennis, expertise en technische innovatie om onze klanten te ondersteunen bij het versnellen van de decarbonisatie van de bouw- en wegensector.

Vermindering van koolstofemissies

De efficiënte koolstofput van Shell Bitumen CarbonSink verkleint de koolstofvoetafdruk tot:

Koolstofverwijdering en -opslag

Hoge niveaus van asfaltrecycling zorgen ervoor dat een deel van de koolstof wordt opgeslagen

  • 250kg reduction in carbon dioxide equivalent per tonne of bitumen

    250kg carbon dioxide equivalent per tonne of bitumen.

    (based on the biogenic carbon component used.)

  • 13kg reduction in carbon dioxide equivalent per tonne of asphalt

    13kg carbon dioxide equivalent per tonne of asphalt.

    (Based on 5% binder content within the asphalt mixture.)

  • 6 tonnes of carbon dioxide equivalent are locked in per km of road

    6 tonnes of carbon dioxide equivalent locked in per km of road.

    (Based on a model single surface layer with 50mm depth, 3.5m width and 5% binder content.)

  • 96% of RAP is reused in other pavement and road surfaces

    96% of reclaimed asphalt pavement (RAP) is recycled or reused in roads and pavements.

  • 76% of recycled road and pavement surfaces is used to make new asphalt mixtures

    76% is reused in the manufacture of new asphalt mixtures.

  • 20% of recycled road and pavement surfaces is used in other engineering projects

    20% is recycled in unbound road layers and other civil engineering applications.

    *Source: EAPA – Asphalt in Figures Report 2018