Op zondag 13 september strijden de rode Ferrari-racewagens voor de 1000ste keer in een Formule 1 Grand Prix. Als gevolg van het corona-virus gebeurt dat voor het eerst op Mugello, vlakbij Florence en het vaste testcircuit van de Italiaanse renstal.

Bij de start van de F1 in 1950 op het Britse circuit van Silverstone is Scuderia Ferrari niet van de partij. Nog niet. Pas in de tweede wedstrijd in Monaco doet een Ferrari mee, op Shell-benzine. Dat is geen toeval. Het partnerschap van Shell met het Italiaanse automerk is dan al bijna twintig jaar oud en stamt uit de tijd dat de legendarische coureur en autobouwer Enzo Ferrari nog voor Alfa Romeo rijdt. Het blijkt de start van een van de langstlopende en meest succesvolle samenwerkingen in de autosport, ook al gaat het nu wat minder.

De eerste F1-overwinning boekt Ferrari in het tweede raceseizoen. Op de Britse geboortegrond van de koningsklasse wint de Argentijnse coureur José Froilán González in 1951 de allereerste wedstrijd voor het merk met het steigerende paard, samen met Shell.

Meer Shell

Onze geschiedenis

De wortels van Shell in Nederland gaan 130 jaar terug. Sindsdien is de roodgele schelp uitgegroeid tot een wereldspeler in de energiesector. De geschiedenis laat sporen na, waar ook ter wereld. Maar het hoofdkantoor stond toen, net als nu, in Den Haag.

Momenten

Foto’s leggen het moment vast. Ze laten zien de geschiedenis zien, groot en klein. Inkijkjes in het verleden van Shell in Nederland.

ANNO

Naar mate de jaren verstrijken, worden de beelden steeds meer geschiedenis. Samen illustreren ze een tijdsgewricht.