Er waren destijds vijf modellen te koop, verpakt in een kunststof houder met daarin ook een afdruk van de filmposter van de Bond-film waarin de spionnenauto – groot – schitterde. Voor vijf euro stond de thuisgarage vervolgens vol met een Aston Martin DBS uit Quantum of Solace uit 2008, de eerste niet-Britse dienstauto BMW Roadster Z3 uit Goldeneye uit 1995, de onderwater Lotus Esprit uit de Spy who Loved Me uit 1977, een Aston Martin DB5 uit Goldfinger 1963 en de Sunbeam Alpine 5 uit de eerste Bondfilm Dr. No uit 1962. Noem het een license tot fill.


In de onlangs in première gegane Bond-film No Time to Die bestuurt de geheim agent negen verschillende auto’s. Vier daarvan zijn van de hofleverancier, het Britse Aston Martin. Als een hommage aan wat was en komt, rijdt Daniel Craig in de historische DB5, de V8 Saloon, een DBS en de hypermoderne Valhalla. Het is nog even doorsparen voordat die thuis te bewonderen zijn. 

Meer Shell

Onze geschiedenis

De wortels van Shell in Nederland gaan 130 jaar terug. Sindsdien is de roodgele schelp uitgegroeid tot een wereldspeler in de energiesector. De geschiedenis laat sporen na, waar ook ter wereld. Maar het hoofdkantoor stond toen, net als nu, in Den Haag.

Momenten

Foto’s leggen het moment vast. Ze laten zien de geschiedenis zien, groot en klein. Inkijkjes in het verleden van Shell in Nederland.

ANNO

Naar mate de jaren verstrijken, worden de beelden steeds meer geschiedenis. Samen illustreren ze een tijdsgewricht.