Suikerzakjes van Shellina
12 sep. 2019
Soms vallen dingen samen. Eind jaren zeventig is het hoogtepunt van zowel het suikerzakje als van de bromfiets. En dus zijn er meerdere suikerzakjes met daarop reclame voor de brommerbrandstof van Shell.

De bromfietsen uit die periode hebben een tweetaktmotor en dat vraagt om een speciale mengsmering van benzine en olie. Shellina, “best voor brommers” en “het betere tankwerk van Shell”, levert die.
In de hoogtijdagen rijden er bijna twee miljoen bromfietsen in Nederland. De tieners hebben dan de volwassenen, die hun brommers hebben ingeruild voor een auto, verdrongen als belangrijkste berijder.
Inmiddels is de oudere volwassene echter terug als belangrijkste bezitter, met dank aan de snorscooter. En het aantal groeit nog altijd. Begin dit jaar waren er 1,2 miljoen brom- en snorfietsen geregistreerd. Het merendeel ervan is uitgerust met een viertaktmotor waar gewone benzine in kan. De in 2000 opgerichte Club van Suikerzakjesverzamelaars in Nederland kent nog 150 leden, waarvan twintig uit het buitenland.
Meer Shell
Onze geschiedenis
De wortels van Shell in Nederland gaan 130 jaar terug. Sindsdien is de roodgele schelp uitgegroeid tot een wereldspeler in de energiesector. De geschiedenis laat sporen na, waar ook ter wereld.
Momenten
Foto’s leggen het moment vast. Ze laten zien de geschiedenis zien, groot en klein. Inkijkjes in het verleden van Shell in Nederland.
Bevrijding
Vrijheid is geen vaststaand gegeven. Daarom viert Nederland ruim 75 jaar na het einde van de Duitse bezetting nog altijd de bevrijding. De verhalen over wat was, helpen ons dat te herinneren.