Direct naar de hoofd inhoud

Shell en ExxonMobil doen beroep op onafhankelijke arbiter bij afwikkeling aardgaswinning Groningen

English translation below

Shell en ExxonMobil hebben in 2018 en 2019 afspraken gemaakt met de overheid over de hervorming van het Gasgebouw en de afwikkeling van de gaswinning in Groningen. Sindsdien is veelvuldig overlegd over de interpretatie en naleving van die afspraken. Dit heeft nog niet tot overeenstemming geleid. Daarom vragen de twee bedrijven nu aan onafhankelijke arbiters om een oordeel te vellen. 

Shell en ExxonMobil willen met de overheid tot een finaal en alomvattend akkoord komen over de afwikkeling van de gaswinning in Groningen. Dit is in het belang van alle betrokkenen. Het zet een door de Groningers gewenste streep onder het gaswinningstijdperk in de provincie. Tijdens de arbitrage blijven de bedrijven zich inzetten voor het bereiken van zo’n akkoord, wat ook kan helpen om meer duidelijkheid te scheppen over de energieleveringszekerheid voor heel Nederland.

Het verzoek tot arbitrage zit een finaal en alomvattend akkoord niet in de weg. De arbitrage kan bijdragen aan duidelijkheid met betrekking tot de nakoming van de in 2018 en 2019  gemaakte afspraken. Bij die duidelijkheid zijn alle betrokken partijen gebaat.

De arbitrage heeft ook geen effect op de dagelijkse gang van zaken rond schadeafhandeling en versterking. NAM blijft alle aardbevingsgerelateerde schade binnen haar aansprakelijkheid vergoeden en blijft verantwoordelijk voor het veilig sluiten en opruimen van het Groningenveld.

Akkoord op Hoofdlijnen (PDF), AoH) en 2019 (Interim Akkoord (PDF), IA)

4 vragen over Shell en de arbitrage

1. Waarom hebben de gesprekken niet tot een resultaat geleid?

Ons doel blijft om met de overheid een finaal en alomvattend akkoord te bereiken. In het Akkoord op Hoofdlijnen (AoH) uit 2018 en het Interim Akkoord (IA) uit 2019 zijn afspraken gemaakt over de voorwaarden rondom de sluiting van het Groningenveld. Daarbij ging het over de daadwerkelijke sluitingsdatum van het Groningenveld zodra de leveringszekerheid op de laagcalorische gasmarkt dat toelaat, en de inkomsten, uitgaven en verdeling van de opbrengsten tussen de NAM en de Nederlandse overheid. De partijen zijn het al lange tijd oneens over de interpretatie en naleving van de gemaakte afspraken en vele gesprekken met de overheid hebben nog niet tot een oplossing geleid.

2. Wat is het doel van de arbitrage?

In het Akkoord op Hoofdlijnen van 2018 en het Interim Akkoord van 2019 zijn afspraken gemaakt tussen Shell, ExxonMobil en de Staat. In die afspraken is ook opgenomen dat als partijen het niet eens worden, zij het geschil aan onafhankelijke arbiters voor kunnen leggen. Dit is een normale gang van zaken bij dergelijke geschillen. Zoals gezegd zijn de partijen het al lange tijd oneens over de interpretatie en naleving van de gemaakte afspraken en is er grote behoefte aan duidelijkheid. Het oordeel van deze derde partij, de arbiters, is bindend.

3. Wil Shell alsnog gecompenseerd worden?

We vragen om een bindend oordeel over hetgeen is afgesproken en de principes die daaraan ten grondslag liggen. Aan de hand daarvan kan vervolgens vastgesteld worden of er sprake is van recht op een vergoeding voor een van de betrokken partijen.

4. Shell gaf eerder aan het geld dat in Groningen wordt verdiend te herinvesteren in de Nederlandse energietransitie, ook in het noorden. Is dat nog steeds het geval?

Ja. Sinds 2020 hebben we voor 6,5 miljard euro aan investeringsbeslissingen genomen in Nederlandse energietransitie. De komende jaren zijn we volop aan het bouwen. Het past overigens in een lange traditie dat Shell het in Groningen verdiende geld herinvesteert in de Nederlandse economie. Gedurende de periode 1980-2020 bedroegen de inkomsten van Shell uit het Groningenveld 23 miljard euro. Shell heeft in deze periode 26 miljard euro geïnvesteerd in Nederland.

English translation

Shell and ExxonMobil request arbitration panel to rule on Groningen related contractual arrangements

Shell and ExxonMobil in the 2018 Heads of Agreement and the 2019 Interim Agreement made arrangements with the government about the new design of the Dutch “Gasgebouw” and the wind-down of gas production from the Groningen field. Since then, we have spoken many times about the interpretation and implementation of these arrangements. So far, this has not led to agreement. For that reason, the two companies are now asking independent arbitrators panel to render a judgement. 

Shell and ExxonMobil intend to reach a final, all-encompassing settlement with the Dutch government about the wind-down of natural gas production in Groningen, which is in the interest of all parties concerned. It draws a line under an era of gas production in the province. During the arbitration we will remain committed to reaching such a settlement, which can help to create more clarity around energy supply security for the Netherlands as a whole.

The arbitration does not preclude a final and all-encompassing settlement, given that the arbitration can contribute to the necessary clarity about the implementation of the agreements made in 2018 and 2019. All the parties involved would benefit from such clarity.

The arbitration will not impact day-to-day damage handling and strengthening activities. NAM will continue to pay for all earthquake-related damages within its liability and will continue to be responsible for safely closing and clearing away the Groningen field.

4 questions about Shell and the arbitration

1. What has led the negotiations to reach a standstill?

Our goal remains to reach a final and comprehensive agreement together with the government. The 2018 Heads of Agreement and 2019 Interim Agreement contain agreements on the conditions under which the Groningen field will be closed. This concerned the actual closure date of the Groningen field at a time as soon as security of supply on the low-calorific gas market would allow this, as well as the income, expenditure, and the division of revenues between NAM and the Dutch government. The parties have disagreed for a long time about interpretation of and compliance with the agreements made and many discussions with the government have not yet led to a solution.

2. What is the purpose of the arbitration?

The 2018 Heads of Agreement and 2019 Interim Agreement set out agreements made between Shell, ExxonMobil and the State. These agreements also state that if the parties do not reach agreement, they will ask an independent arbitration panel to rule on the matter. This is a customary way of settling such disagreements. As mentioned, we have been in disagreement for a long time about interpretation of and compliance with the agreements. The judgment of this third party, the arbitration panel, will be binding.

3. Does Shell still want to be compensated?

We request a binding judgment on what has been agreed, as well as the underlying principles. This can then be used to determine whether any of the parties involved are entitled to compensation.

4. Shell previously indicated that income generated in Groningen will be reinvested in the Dutch energy transition, including in the North of the Netherlands. Is that still the case?

Yes. We’ve taken final investment decisions worth 6.5 billion euros in the Dutch energy transition since 2020. The coming years we will be busy with construction of projects. It is part of a long-standing tradition that Shell reinvests the income generated in Groningen in the Dutch economy. Over the period 1980-2020 the income generated by Shell from the Groningen field amounted to 23 billion euros. During this same period, Shell invested 26 billion euros in the Netherlands.

Meer Shell